Gedaan met laden. U bevindt zich op: Mobiliteit Data Space Use cases

Mobiliteit Data Space

Uitdaging

Eén van de belangrijkste uitdagingen om de ‘modal shift’ – de verschuiving in onze manier van reizen door het combineren van vervoerswijzen zoals openbaar vervoer, (deel)fiets, (deel)auto - waar te maken is de beschikbaarheid en uitwisseling van gestandaardiseerde data. Om verschillende actoren zowel publiek als privaat in staat te stellen nieuwe toepassingen soepel te ontwikkelen, richt de Mobiliteit Data Space zich op het duurzaam standaardiseren, publiceren en hergebruiken van mobiliteitsdata op diverse manieren.

Verkeersmetingen

De Data Space Mobiliteit groepeert onder andere momenteel data van een 8-tal grote data-eigenaren, waaronder Agentschap Wegen en Verkeer (met o.a. fietsmeetpunt), het Verkeerscentrum, provincies, grote steden zoals Antwerpen en Telraam, met meer dan 2000 meetpunten in Vlaanderen en daarbuiten. Daarnaast ook een aantal privébedrijven die metingen organiseren voor lokale besturen.

Mogelijke uitbreidingen zijn te vinden in een geografische verbreding en in andere mobiliteitsdomeinen, zoals kruispunttellingen en verplaatsingsgedrag. Voor dat laatste spelen private bedrijven en telecom-en smartphone-data een belangrijke rol en zijn nieuwe businessmodellen noodzakelijk.

De Data Space Verkeersmetingen standaardiseert data volgens de OSLO standaard Verkeersmetingen. Termen en afspraken voor data-uitwisseling binnen mobiliteit werden op Europees niveau gedefinieerd. Dit zorgt voor een ‘gemeenschappelijke taal’ in de sector.

Om de data soepel door de Vlaamse Smart Data Space te laten stromen, zijn er bouwblokken ontwikkeld, vergelijkbaar met stopcontacten voor elektriciteit. De technologie hiervoor is LDES.

Data en data modellen

Om mobiliteitsdata uit te wisselen hebben we eenzelfde begrip nodig van wat die data betekent. Daarin voorziet OSLO het proces en methode om tot eenzelfde data standaard te komen. Klik hier voor meer informatie over OSLO. Binnen de Vlaamse Mobiliteit Data Space worden modellen ontwikkeld rond vervoersknooppunten, dienstregeling en planning, trips en aanbod of verkeersmetingen.

Deze datamodellen laten toe om op een gestandaardiseerde manier datastromen te publiceren. Mobiliteitsdatastromen rond hindernissen, openbaar domein, beschikbaarheden van deelfietsen of dienstregelingen van openbaar vervoer werden opgezet als Linked Data Event Streams, en kunnen nu gebruikt worden voor verschillende toepassingen zoals het voeden van een Digital Twin of het bouwen van een visualisatie app.

Europese Mobiliteit Data Space

Om deze mobiliteitsdata binnen de grenzen van Europa vlot te laten stromen, haakt de Vlaamse Mobiliteit Data Space in op de Europese Mobility Data Space.(opent in nieuw venster) Via connectoren zal data uit Vlaanderen vlot kunnen stromen met mobiliteitsdata uit andere Europese landen, om zo schaalbare toepassingen te kunnen ontwikkelen.

Data Space Verkeersmetingen

De Data Space Verkeersmetingen groepeert momenteel data van een 8-tal grote data-eigenaren, waaronder Agentschap Wegen en Verkeer (met o.a. fietsmeetpunt), het Verkeerscentrum, provincies, grote steden zoals Antwerpen en Telraam, met meer dan 2000 meetpunten in Vlaanderen en daarbuiten. Daarnaast ook een aantal privébedrijven die metingen organiseren voor lokale besturen. Meer info daarover vind je via deze link.