Gedaan met laden. U bevindt zich op: Benjamin is motard en maakte van zijn hobby zijn beroep

Benjamin is motard en maakte van zijn hobby zijn beroep

Verhaal
5 september 2025

Benjamin werkt voor de dienst VLABEL Controle van de Vlaamse Belastingdienst en mag dus elke dag op pad op zijn motor, zijn grote passie. Hij waakt er bijvoorbeeld dagelijks over dat chauffeurs in orde zijn met hun verkeersbelasting, via dynamische intercepties op zijn motor.

“Als ik vertel dat ik motard ben, denken veel mensen spontaan aan ‘de zwaantjes’ van de wegpolitie,” lacht Benjamin. “Dan vertel ik erbij dat ik voor de Vlaamse Belastingdienst werk.”

De exacte inhoud van zijn job bestaat eruit om voertuigen van de baan te halen die mogelijk in overtreding zijn. “Soms is dat op het zicht, wanneer ik vermoed dat een vrachtwagen overladen is bijvoorbeeld. Soms krijg ik ook een opdracht binnen via een ANPR-camera. Dan krijg ik te horen om welk voertuig het gaat, en moet ik die chauffeur achtervolgen en onderscheppen.”

Ik heb bewust gekozen voor de Vlaamse overheid en ik heb daar nog geen moment spijt van gehad. Ik vind het echt een flexibele, ruimdenkende, moderne werkgever.

Kiezen voor een moderne werkgever

Benjamin haalt heel wat voldoening uit zijn job. “Ik ben ook privé een motard, dus ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Dat is voor mij persoonlijk het mooiste wat er is.”

Hij koos ook bewust voor een carrière bij de Vlaamse overheid. “Hiervoor werkte ik op federaal niveau. Toen stond ik voor de keuze: ga ik voor een job als motard bij de douane of de Vlaamse overheid? Uiteindelijk heb ik gekozen voor Vlaanderen en ik heb daar nog geen moment spijt van gehad. Ik vind de Vlaamse overheid echt een flexibele, ruimdenkende, moderne werkgever.”

Een opleiding waar elke particuliere motorrijder van droomt

Ook over de opleidingen bij de Vlaamse overheid is Benjamin vol lof. “Ik vond mijn opleiding tot motard een van de mooiste momenten in mijn carrière tot nu toe. Die verliep via de politieschool, een prachtige ervaring waar elke particuliere motorrijder van droomt.”

Zijn grootste uitdaging? “Het rijden in de winter. Dat gaat gepaard met koude, spekgladde wegen, maar er is niets dat we niet aankunnen.”

Met héél veel plezier aan het werk

“We zijn met 14 binnen het controleteam van Hasselt, en we zijn heel hecht. Soms gaan we met z’n allen de baan op, soms in meerdere kleine teams. Dat is afhankelijk van de bevoegdheid die we moeten controleren,” legt hij uit. “We zijn allemaal uitersten, maar dat werkt. Van ‘s ochtends tot ‘s avonds zijn we aan het lachen, ik kan me geen beter team wensen en ga met héél veel plezier naar mijn werk.”

“Er is ook een jaarlijkse teamdag. 1 provincie organiseert die voor de rest, en dat is altijd heel tof. Vorige keer had mijn team de eer, en zijn we in Haspengouw in 2pk’tjes door de fruitvelden gaan rijden. Daar hebben we ook weer heel goed gelachen.”