Management assistant van A tot Z
NCOI Learning
ODB-1001443
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 56 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://opleidingen.ncoi.be/SEVPANBopent in nieuw venster
Doelgroep
Bestemd voor
- management assistants
- (directie)secretaresses
- office managers
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
DOELSTELLINGEN:
In 7 dagen stomen ervaren topdocenten uit ‘het veld’ u klaar om meteen aan de slag te gaan. Ze kennen uw functie door en door, en geven gericht advies voor problemen die u dagelijks tegenkomt als management assistant. U krijgt dus geen droge theorie, maar persoonlijke anekdotes, praktische tips en een stevige duw in de rug. En dat alles toegespitst op ú: zo stuurt u voor de module ‘Brieven schrijven’ vooraf uw brief naar de docent, en hij bouwt de sessie op rond uw tekst.
RESULTATEN:
U leert alles over assertiviteit, communicatie, selfmanagement, samenwerken en conflicthantering. U krijgt meer inzicht in bedrijfscommunicatie, eventplanning en basisbegrippen in hr. U traint uw skills in brieven schrijven, noteren bij vergaderingen en efficiënter online werken. Het resultaat?
- U kent uw eigen sterktes en verbeterpunten, en weet hoe u eraan werkt.
- U verruimt uw horizon in alle aspecten van managementsupport en netwerkt met mensen uit uw sector.
- U communiceert overtuigend en zelfverzekerd en werkt zo efficiënt samen met collega’s en leidinggevenden.
PROGRAMMA:
DAG 1 en 2
- Communicatie
- Assertiviteit
- Samenwerken
- Selfmanagement
- Leidinggeven en delegeren
- Conflicthantering
DAG 3
Basisbegrippen bedrijfscommunicatie
- Principes
- Wat is de rol van (bedrijfs-)communicatie binnen de organisatie?
- Wat is het onderscheid met andere communicatietechnieken?
- Basisbegrippen en modellen bedrijfscommunicatie onder de loep
- Relatienetwerk en publieksgroepen
- Welke soorten relaties zijn er?
- Hoe organiseert u bedrijfscommunicatie en een communicatiestructuur?
- Praktijkoefening relatienetwerk
- Rol van de management assistant
- Welke rol kunt u als vertrouwenspersoon spelen in het communicatieproces in uw organisatie?
- Tools
- Enkele communicatiemiddelen nader bekeken en hoe ze inschakelen
- Vaardigheden in bedrijfscommunicatie
- Hoe communiceren naar de pers?
- Casestudy
DAG 4 - deel 1
Event planning
- Concrete aanpak
- Praktische checklist en to do’s bij iedere fase
- Creativiteitstechnieken om originele events te bedenken
- Zelf aan de slag: ontwikkel een aantrekkelijk eventconcept
- Evaluatie
DAG 4 - deel 2
Basisbegrippen hrm
- Hrm en personeelsadministratie
- De belangrijkste werkterreinen en de nieuwe tendensen
- Personeelsplanning
- Rekrutering, selectie en aanwerving
- Onthaal en introductie
- Opleiding en loopbaanbeheer
- Personeelsevaluatie en verloning
- Outplacement
- De rol van de management assistant in het optimaliseren
DAG 5
Brieven en e-mails schrijven
- De nieuwe Belgische norm (NBN
- Moderne briefstijl en formulering
- Overeenkomsten en verschillen tussen brieven en e-mails
- Praktische tips
- U toetst uw eigen brieven en e-mails aan de gegeven strategieën en adviezen
- U verbetert en herschrijft uw eigen brieven en e-mails.
DAG 6 - deel 1
Verslaggeving bij vergaderingen
- Uw taken en rechten als notulist: voor, tijdens en na de vergadering
- Tips voor vlot leesbare notulen: overzichtelijke indeling en heldere formulering
- U toetst uw eigen notulen aan de vereisten voor goede, overzichtelijke notulen
DAG 6 - deel 2
- Het internet als onuitputtelijke informatiebron, maar hoe vindt u wat u zoekt?
- Hoe gebruikt u optimaal de zoekmogelijkheden?
- Welke mogelijkheden bestaan er om het 'invisible web' te ontginnen?
- Hoe past u uw browser aan om zo optimaal mogelijk te werken?
- Web 2.0: wat is het en hoe beïnvloedt het ons online gedrag?
DAG 7
Timemanagement
- Efficiënt omgaan met uw beschikbare tijd en die van uw manager
- Krijg grip op de massa en complexiteit van uw dagelijkse activiteiten dankzij de kerstboomfilosofie
- Meten om te weten en om te verbeteren: boordtabellen als basis van uw persoonlijk actieplan
- Drie soorten tijd op het werk. En dat dan combineren met uw gezins- en privétijd…
- Het verschil tussen dringend en belangrijk in het bepalen van uw prioriteiten
- Tijdvreters
Persoonlijk actieplan: 'the way forward