Gedaan met laden. U bevindt zich op: Management assistant van A tot Z

Management assistant van A tot Z

Opleidingsverstrekker

NCOI Learning

Registratienummer

ODB-1001443

Geregistreerd

op: 1 september 2020

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 56 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://opleidingen.ncoi.be/SEVPANBopent in nieuw venster

Doelgroep

Bestemd voor

  • management assistants
  • (directie)secretaresses
  • office managers

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

  • Verhoogde tegemoetkoming 1

    Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.

Inhoud van de opleiding

DOELSTELLINGEN:

In 7 dagen stomen ervaren topdocenten uit ‘het veld’ u klaar om meteen aan de slag te gaan. Ze kennen uw functie door en door, en geven gericht advies voor problemen die u dagelijks tegenkomt als management assistant. U krijgt dus geen droge theorie, maar persoonlijke anekdotes, praktische tips en een stevige duw in de rug. En dat alles toegespitst op ú: zo stuurt u voor de module ‘Brieven schrijven’ vooraf uw brief naar de docent, en hij bouwt de sessie op rond uw tekst.

RESULTATEN:

U leert alles over assertiviteit, communicatie, selfmanagement, samenwerken en conflicthantering. U krijgt meer inzicht in bedrijfscommunicatie, eventplanning en basisbegrippen in hr. U traint uw skills in brieven schrijven, noteren bij vergaderingen en efficiënter online werken. Het resultaat?

  • U kent uw eigen sterktes en verbeterpunten, en weet hoe u eraan werkt.
  • U verruimt uw horizon in alle aspecten van managementsupport en netwerkt met mensen uit uw sector.
  • U communiceert overtuigend en zelfverzekerd en werkt zo efficiënt samen met collega’s en leidinggevenden.

PROGRAMMA:

DAG 1 en 2

  • Communicatie
  • Assertiviteit
  • Samenwerken
  • Selfmanagement
  • Leidinggeven en delegeren
  • Conflicthantering

DAG 3

Basisbegrippen bedrijfscommunicatie

  1. Principes
  • Wat is de rol van (bedrijfs-)communicatie binnen de organisatie?
  • Wat is het onderscheid met andere communicatietechnieken?
  • Basisbegrippen en modellen bedrijfscommunicatie onder de loep
  • Relatienetwerk en publieksgroepen
  • Welke soorten relaties zijn er?
  • Hoe organiseert u bedrijfscommunicatie en een communicatiestructuur?
  • Praktijkoefening relatienetwerk
  1. Rol van de management assistant
  • Welke rol kunt u als vertrouwenspersoon spelen in het communicatieproces in uw organisatie?
  1. Tools
  • Enkele communicatiemiddelen nader bekeken en hoe ze inschakelen
  • Vaardigheden in bedrijfscommunicatie
  • Hoe communiceren naar de pers?
  • Casestudy

DAG 4 - deel 1

Event planning

  • Concrete aanpak
  • Praktische checklist en to do’s bij iedere fase
  • Creativiteitstechnieken om originele events te bedenken
  • Zelf aan de slag: ontwikkel een aantrekkelijk eventconcept
  • Evaluatie

DAG 4 - deel 2

Basisbegrippen hrm

  • Hrm en personeelsadministratie
  • De belangrijkste werkterreinen en de nieuwe tendensen
  • Personeelsplanning
  • Rekrutering, selectie en aanwerving
  • Onthaal en introductie
  • Opleiding en loopbaanbeheer
  • Personeelsevaluatie en verloning
  • Outplacement
  • De rol van de management assistant in het optimaliseren

DAG 5

Brieven en e-mails schrijven

  • De nieuwe Belgische norm (NBN
  • Moderne briefstijl en formulering
  • Overeenkomsten en verschillen tussen brieven en e-mails
  • Praktische tips
  • U toetst uw eigen brieven en e-mails aan de gegeven strategieën en adviezen
  • U verbetert en herschrijft uw eigen brieven en e-mails.

DAG 6 - deel 1

Verslaggeving bij vergaderingen

  • Uw taken en rechten als notulist: voor, tijdens en na de vergadering
  • Tips voor vlot leesbare notulen: overzichtelijke indeling en heldere formulering
  • U toetst uw eigen notulen aan de vereisten voor goede, overzichtelijke notulen

DAG 6 - deel 2

  • Het internet als onuitputtelijke informatiebron, maar hoe vindt u wat u zoekt?
  • Hoe gebruikt u optimaal de zoekmogelijkheden?
  • Welke mogelijkheden bestaan er om het 'invisible web' te ontginnen?
  • Hoe past u uw browser aan om zo optimaal mogelijk te werken?
  • Web 2.0: wat is het en hoe beïnvloedt het ons online gedrag?

DAG 7

Timemanagement

  • Efficiënt omgaan met uw beschikbare tijd en die van uw manager
  • Krijg grip op de massa en complexiteit van uw dagelijkse activiteiten dankzij de kerstboomfilosofie
  • Meten om te weten en om te verbeteren: boordtabellen als basis van uw persoonlijk actieplan
  • Drie soorten tijd op het werk. En dat dan combineren met uw gezins- en privétijd…
  • Het verschil tussen dringend en belangrijk in het bepalen van uw prioriteiten
  • Tijdvreters

Persoonlijk actieplan: 'the way forward