Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijssysteem en studiebewijzen uit Suriname ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen Buitenlandse onderwijssystemen en studiebewijzen ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Onderwijssysteem en studiebewijzen uit Suriname ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Deze pagina bevat informatie over het onderwijssysteem in Suriname. Je ontdekt met welke Vlaamse studiebewijzen je bepaalde studiebewijzen uit Suriname kunt vergelijken.

Versie 1.0 – 01/06/2024

Versie 2.0 - 6/10/2025

De informatie op deze pagina’s wordt ad-hoc bijgewerkt. NARIC-Vlaanderen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verkeerd gebruik van de informatie, zie: disclaimer van de Vlaamse Overheid.

Onderwijsniveaus Suriname

  • Stap 1

    Basisonderwijs

    Het kleuteronderwijs duurt 2 jaar en is voorzien voor 4- en 5-jarigen. Het is niet verplicht. In 2011 werd een curriculum geïntroduceerd waarbij de focus kwam te liggen op taal- en rekenvaardigheden.

    Het lager onderwijs duurt 6 jaar en is voorzien voor 6- tot 12-jarigen. Na deze 6 jaar leggen leerlingen een examen af om het ‘Getuigschrift gewoon lager onderwijs’ (GLO) te behalen. Hiermee heeft de leerling toegang tot het ‘Voortgezet onderwijs voor junioren’ (VOJ).

    Secundair onderwijs

    Het secundair onderwijs is onderverdeeld in het ‘Voortgezet onderwijs voor junioren’ (VOJ) en het ‘Voortgezet onderwijs voor senioren’ (VOS). Zodra leerlingen het VOJ afronden, hebben ze toegang tot het VOS.

  • Stap 2

    Het technisch en beroepsonderwijs is in Suriname vooral gefocust op zorgopleidingen en lerarenopleidingen. Deze worden verder uitgelicht onder punten ‘Lerarenopleidingen’ en ‘Gezondheidszorgberoepen’.

  • Stap 3

    Het hoger onderwijs in Suriname is binair. Er zijn dus professionele en academische opleidingen.

Nationaal kwalificatieraamwerk

Suriname heeft geen nationaal kwalificatieraamwerk om haar onderwijsniveaus te kunnen vergelijken met andere landen.

Schematische voorstelling onderwijssysteem Suriname

Beoordelingssysteem

Naar analogie met Nederland wordt in het voortgezet en hoger onderwijs een puntenschaal van 1-10 gebruikt:

Cijfer

Betekenis

10

Uitmuntend

9

Zeer goed

8

Goed

7

Ruim voldoende

6

Voldoende

5

Bijna onvoldoende

4

Onvoldoende

3

Zeer onvoldoende

2

Slecht

1

Zeer slecht

Vergelijking studiebewijzen Vlaanderen en Suriname

Het onderzoek van NARIC-Vlaanderen naar de gelijkwaardigheid van het studiebewijs start op dit niveau. Als dit niet mogelijk is, wordt onderzocht of er een gelijkwaardigheid op een lager niveau mogelijk is. Elk dossier wordt individueel onderzocht. Deze tabel geeft geen enkele garantie welke gelijkwaardigheid er uiteindelijk zal toegekend worden.

Gezondheidszorgberoepen

Erkenningsproces

Voor de volledige procedure voor Surinaamse aanvragers en een overzicht van de beroepen, zie: een gereglementeerd gezondheidszorgberoep uitoefenen in België.

Instellingen opleidingen gezondheidszorg en uitreiking diploma's

De diploma’s worden over het algemeen uitgereikt door het Ministerie van Volksgezondheid. Op het diploma staat aan welke instelling de opleiding werd gevolgd. In veel gevallen zal dit het Elsje Finck-Sanichar College COVAB zijn (ook wel EFS College of alleen COVAB genoemd). Het is ook niet ongewoon dat er een opleiding gevolgd wordt in een ziekenhuis: als het einddiploma uitgereikt is door het Ministerie van Volksgezondheid, voldoet de opleiding aan alle eisen en is er qua erkenning geen probleem.

Het certificaat verpleeghulp wordt meestal gevolgd aan (en uitgereikt door) de Stichting Arbeidsmobilisatie en Ontwikkeling (soms afgekort tot SAO).

Lerarenopleidingen

Instellingen

De pedagogische opleidingen worden aangeboden door verschillende instellingen. De meest voorkomende zijn:

  • Surinaams Pedagogisch Instituut

  • Albert Cameron Instituut

  • Christelijk Pedagogisch Instituut

  • Pedagogisch Instituut Nickerie (PIN)

  • Instituut voor de Opleiding van Leraren (IOL) (enkel hoger onderwijs!)

Instituut voor de Opleiding van Leraren (IOL)

Dit instituut leidt leraren op, maar biedt ook opleidingen aan uit de zorgsector zoals in de richtingen ‘Health education’ en ‘Remedial teaching’.

Tijdens de academiejaren tussen 2019 en 2021 werd het IOL voortgezet als de Academische Leraren Opleiding Suriname (ALO/ALOS). In het schooljaar 2021-2022 startte het IOL opnieuw onder een nieuwe structuur. Studenten die aan de ALO startten, vervolledigen hun opleiding aan de IOL.

Accreditatie en kwaliteit

In 2007 werd bij wet de instelling van een Nationaal Orgaan Voor Accreditatie (NOVA) en de opzet van een Centraal Register voor Opleidingen door de Surinaamse regering bekrachtigd.

Het doel van NOVA is het bevorderen van de kwaliteit en het waarborgen van de regionale en internationale vergelijkbaarheid van opleidingen in het hoger onderwijs. In 2012 is NOVA officieel van start gegaan en is het mogelijk voor opleidingen behorende tot het hoger onderwijs om formeel accreditatie aan te vragen. NOVA bestaat uit een Accreditatieraad (ACR) en het Accreditatiebureau, belast met administratieve en organisatorische werkzaamheden. 

Centraal Register voor opleidingen: dit geeft een overzicht van bestaande, geaccrediteerde en nieuwe opleidingen. Het actuele overzicht is te raadplegen op de site van NOVA(opent in nieuw venster).

Controle echtheid studiebewijzen

NARIC-Vlaanderen voert bij elk onderzoek een authenticiteitsonderzoek uit. De diplomahouder moet hiervoor een aanvraag indienen bij NARIC-Vlaanderen.

Alleen de afstudeerscripties van de afgestudeerden van de Anton de Kom Universiteit zijn online terug te vinden in de universiteitsbibliotheek, zie Library University of Suriname (in het Engels)(opent in nieuw venster). De titel, auteur en faculteit staan vermeld.

Om de authenticiteit van andere diploma’s na te gaan, dient men contact op te nemen met de desbetreffende instelling.

Feedback op deze pagina?

Bezig met laden...