Vervoerregio Vlaamse Ardennen
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze ‘hun’ mobiliteit organiseren. Maar omdat verkeer natuurlijk niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen hiervoor opgedeeld in 15 zogenaamde vervoerregio’s. In deze vervoerregio’s of VVR’s werken verschillende gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Vervoerregio Vlaamse Ardennen is één van die regio’s.
Wat denk je over onze plannen voor mobiliteit in Vervoerregio Vlaamse Ardennen?
Wil je meepraten over het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Vlaamse Ardennen?
Schrijf je in voor ons online infocafé: inschrijving(opent in nieuw venster)
Datum: 11 oktober 2023 van 19u30 tot 21u00
Mobiliteit van de toekomst: folder(PDF bestand opent in nieuw venster)
Uitdagingen
Maak kennis met basisbereikbaarheid en de uitdagingen voor de Vervoerregio Vlaamse Ardennen in deze video.
Over de vervoerregio Vlaamse Ardennen
De vervoerregio Vlaamse Ardennen is 680 km2 groot en bestaat uit vijftien gemeenten. Er wonen 220.000 mensen, waarvan iets meer dan de helft in de steden Oudenaarde, Ronse, Zottegem en Geraardsbergen. Ook de 54.000 arbeidsplaatsen die de regio telt zijn voornamelijk te vinden in deze steden.
Dat de Vlaamse Ardennen heuvelachtig zijn, weten we allemaal. De heuvelrij loopt zelfs over de taalgrens. Vanzelfsprekend bepaalt het glooiende landschap mee de manier waarop we ons hier verplaatsen: fietsen is op sommige plekken een wel heel sportieve uitdaging.
Afstanden zijn in de streek een niet onbelangrijke factor voor het verplaatsingsgedrag. Mensen wonen hier verspreid en op de meeste wegen is het niet zo heel druk. Het is pas als men de regio verlaat dat men meer en meer de verkeersdrukte ervaart. Het openbaar vervoer rijdt met een eerder lage frequentie en is niet overal voorhanden. Je kan dan ook niet spreken van een goed uitgebouwd openbaar vervoernetwerk in de Vervoerregio Vlaamse Ardennen. Bewoners zijn er op vele plekken noodgedwongen op de auto aangewezen.
- De spoorlijn van Kortrijk over Oudenaarde en Zottegem naar Brussel is een belangrijke lijn voor pendelaars. Daarnaast wordt de regio doorkruist door heel wat noord-zuidgerichte wegen en spoorlijnen.
- In het westen bevinden zich de gewestweg N60 (van Gent naar Ronse en Oudenaarde en verder naar Frankrijk) en de spoorlijn 86 van Oudenaarde en Ronse richting Gent.
- Via de autoweg E429 rijd je vanuit de regio naar Brussel of Doornik. De spoorlijnen 122 (Melle-Geraardsbergen) en 82 (Aalst-Burst) en de gewestwegen N42 en N46 zijn belangrijk voor de ontsluiting van de ruime omgeving van Zottegem en Geraardsbergen. Via deze wegen rijden regiobewoners naar Gent of Aalst en dan verder naar Brussel via de E40.
- Het jaagpad langs de Schelde is een aangenaam fietstraject, net zoals bijvoorbeeld het fietspad op de oude spoorverbinding tussen Oudenaarde en Kluisbergen. Op de meeste steenwegen die de kernen met elkaar verbinden, kan men niet echt spreken van kwalitatieve fietsinfrastructuur.
Documenten
- Stap ->
Huishoudelijk reglement(PDF bestand opent in nieuw venster)
Stakeholdersanalyse(PDF bestand opent in nieuw venster) (volgens goedkeuring Vervoerregioraad 25/10/2019)
Stakeholderanalyse - aanvulling MER(PDF bestand opent in nieuw venster) (volgens goedkeuring Vervoerregioraad 3/12/2021)
- Stap ->
Openbaar vervoerplan - oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 2: stakeholdersoverleg(PDF bestand opent in nieuw venster)
Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster)
Haltes flexvervoer en andere VoM-concepten(PDF bestand opent in nieuw venster)
Kernnet / Aanvullend net(PDF bestand opent in nieuw venster)
Vervoer op Maat : bijkomend budget 2022-2023-2024(PDF bestand opent in nieuw venster)
Addendum semi-flex Velzeke(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslagen vervoerregioraad Vlaamse Ardennen
- Stap 2020
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 10 januari 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 29 mei 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 26 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 11 september 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 13 november 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 12 februari 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 2 april 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 28 mei 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 8 oktober 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 3 december 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2022
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 11 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 22 april 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 24 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 16 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 18 november 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 9 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2023
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 27 januari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 31 maart 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 21 april 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 26 mei 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Vlaamse Ardennen - 23 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
- Stap 18/122019
Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 21/12020
Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject.
- Stap 20/22020
Problemen en kansen in het woon-werkverkeer werden met de economische actoren actief in de regio besproken. In het bijzonder werd ingegaan op de rol spelen door het vervoer op maat.
- Stap 6/32020
In dialoog met jongeren werd door middel van enkele fictieve cases de problematiek van zich verplaatsen in de regio geschetst en werden oplossingen binnen basisbereikbaarheid onderzocht.
- Stap 7/52020
- Stap 2/92020
- Stap 9/112020
Er werd ingegaan op de volgende thema’s:
Ruimte en mobiliteit
Openbaar vervoer op lange termijn
Fietsen en verkeersveiligheid
Vracht en autoverkeer
- Stap 22/122020
Burgers werden uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit. Zij werden geselecteerd in een representatieve steekproef.
- Stap 21/32022
- Stap 7/32023
Het doel van de sessie was om de raadsleden en stakeholders inzicht te geven in het actieprogramma van het regionaal mobiliteitsplan van de Vervoerregio Vlaamse Ardennen, en hen de kans te geven om vragen te stellen, opmerkingen te geven, bezorgdheden te delen, …
Verslag infosessie raadsleden(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag infosessie stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Ardennen wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
Nota Inhoudsafbakening (NIA) voor adviesronde
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Ardennen op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Adviesronde NIA: adviezen van de adviesinstanties
Vervoerregio Vlaamse Ardennen verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 30 januari 2023 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Anzegem(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving VVM - Lucht(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Galmaarden(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Oost-Vlaanderen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bundeling en verwerking van de adviezen
Nota Inhoudsafbakening (NIA) na adviesronde
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Kwaliteitsbeoordeling door Team Mer
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Ardennen.
Plan-Mer
In opmaak.
Heeft u vragen voor ons?
Contact
VERVOERREGIO VLAAMSE ARDENNEN | |
VAC Gent Koningin Maria Hendrikaplein 70, bus 80 9000 Gent vervoerregio.vlaamseardennen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | |
Voorzitters | |
Jurgen Haustraete jurgen.haustraete@kruisem.be(opent in uw e-mail applicatie) | Gemeente Kruisem Voorzitter |
Erwin Sucaet erwin.sucaet@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Voorzitter |
Team MOW | |
Michael Eeckhout michael.eeckhout@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Katia Rottiers katia.rottiers@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Sophie De Vlieger sophie.devlieger@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Björn Cool bjorn.cool@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiomanager |
An De Waele an.dewaele@vlaamsewaterweg.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Vlaamse Waterweg nv Districtshoofd |
Tim Bruyninckx tim.bruyninckx@dwv.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie) | De Werkvennootschap Integraal projectleider |