Gedaan met laden. U bevindt zich op: Kandidaat Definities

Kandidaat

Hoe interpreteert u de kandidaat binnen de rapportering van de Vlaamse overheid?

Een kandidaat is een persoon die via een selectieprocedure solliciteert voor een vacature bij de Vlaamse overheid. De persoon wordt vanaf de datum waarop de sollicitatie wordt ingediend als kandidaat beschouwd.

Een kandidaat is geschikt bevonden wanneer die alle selectiefases met succes doorloopt. De selector bepaalt, in samenspraak met de lijnmanager van de entiteit of de gedelegeerde van de lijnmanager, of de kandidaat de selectieprocedure succesvol heeft afgerond. De lijnmanager kiest uit de geschikte kandidaten, de meest geschikte kandidaat, rekening houdend met de profielvereisten (volgens het Vlaams personeelsstatuut (VPS), Art. III 11).

Een kandidaat is niet geschikt bevonden wanneer die een van de selectiefases niet succesvol afrondt. Het selectieproces eindigt voor de persoon.

Deze rapporteringsdefinitie werd uitgewerkt door een technische en inhoudelijke werkgroep binnen het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) en afgestemd met een klankbordgroep van inhoudelijke experten uit verschillende entiteiten van de Vlaamse overheid. Ze werden op 19 maart 2025 gevalideerd door de Stuurgroep HR-Dienstverlening en -Systemen.