Stap 2: Vraag het attest budgethuren aan
Om een budgethuurwoning te kunnen huren, heeft u een geldig attest nodig. Dit attest hebt u nodig om u kandidaat te stellen voor een budgethuurwoning. U kunt dit attest enkel online aanvragen via het Formulierenloket van Wonen in Vlaanderen.
Attest aanvragen
- Stap 1
Attest budgethuren aanvragen via Formulierenloket
U meldt in het Formulierenloket aan met uw digitale sleutels (e-ID, ITSME,…). Lees meer op aanmelden bij de overheid: Mijn Digitale Sleutels hoe u dit doet.
- Stap 2
Klik in de tegel budgethuren op de knop 'start aanvraag attest'
- Op de eerste pagina vindt u meer informatie over budgethuren.
- Om uw attestaanvraag te verwerken hebben we uw persoonsgegevens nodig. U moet hiervoor toestemming geven. Vink het vakje onderaan de pagina aan.
- Klik op ‘aanvraag opstarten’.
- Stap 3
Gezinssamenstelling
- De personen die volgens het Rijksregister tot uw gezin behoren, staan automatisch ingevuld. U kunt deze niet aanpassen of verwijderen
- Verblijven uw kinderen regelmatig bij u ? Dan kunt een ‘gezinslid toevoegen’. Vul de gegevens aan en laad het attest regelmatig verblijf(Word bestand opent in nieuw venster) op.
- Heeft een gezinslid een ernstige handicap? Vink dit aan en laad het bewijs op.
- Is de handicap erkend door FOD Sociale Zekerheid? Dan stromen deze gegevens automatisch door en moet u geen attest opladen.
- Is de handicap erkend door uw mutualiteit? Voeg het attest van die erkenning toe als bijlage. Dit attest mag maximaal 6 maanden oud zijn.
- Stap 4
Eigendom in het buitenland
De vraag in deze stap gaat over buitenlandse eigendommen. Dit is een verklaring op eer.
Wonen in Vlaanderen controleert sowieso of u (en uw gehuwde of wettelijk samenwonende partner) een woning of bouwgrond volledig heeft in België. Volledig in betekent dat u (en uw wettelijke partner) voor 100% volle eigenaar bent.
- Stap 5
Contactgegevens
Wilt u op de hoogte gehouden worden van het aanbod budgethuurwoningen in het Woningportaal? Dan vinkt u dit aan.
Dit geldt niet voor alle steden en gemeenten. Gemeenten met een eigen reglement publiceren zelf het aanbod. Neem daarvoor contact op met die gemeente.
- Stap 6
Aanvraag indienen
- Alles ingevuld? Dien uw aanvraag in.
- Lukt het niet om de aanvraag in een keer af te werken of wilt u uw aanvraag later indienen?
- Sla de aanvraag op om later af te werken. Klik op de blauwe knop ‘wijzigingen opslaan’.
- Uw onafgewerkte aanvraag blijft 1 maand bewaard in het formulierenloket onder ‘Mijn dossiers’, en heeft de status ‘in opmaak’.
- Om de aanvraag verder af te werken, doorloopt u alle stappen en vult de ontbrekende gegevens aan. Klik op ‘indienen’ als alles is ingevuld.
- Stap 7
Beslissing
- Wonen in Vlaanderen controleert uw aanvraag.
- U krijgt een antwoord en eventueel attest via Mijn Burgerprofiel binnen een termijn van 15 werkdagen.
- Was uw aanvraag onvolledig, dan ontvangt u een bericht om binnen de maand de ontbrekende dossierstukken op te laden via het Formulierenloket.
Communicatie over uw attestaanvraag ontvangt u op het e-mailadres dat u activeerde in ‘Mijn burgerprofiel(opent in nieuw venster)’. Het is ook mogelijk om uw attestaanvraag (vb. status, beslissingen eventueel het attest ...) op te volgen via het Formulierenloket(opent in nieuw venster) onder ‘Mijn dossiers’.
Nieuw attest aanvragen
Een attest budgethuren is één jaar geldig.
U hebt enkel een geldig attest budgethuren nodig bij de kandidaatstelling voor een budgethuurwoning en op datum van ondertekening van de huurovereenkomst.
U moet opnieuw een attest aanvragen:
- als uw situatie wijzigde.
- als u een weigering kreeg en geen beroep aantekende.
- als uw attest na een jaar is verlopen en u nog steeds op zoek bent naar een budgethuurwoning.
- als u na 9 jaar de budgethuurwoning nog wilt verder huren. Dan moet u namelijk een nieuwe huurovereenkomst afsluiten en op datum van ondertekening terug een nieuw attest voorleggen.
- als u een andere budgethuurwoning wilt huren en u een nieuwe huurovereenkomst ondertekent.