Dankzij de brugklap van de nieuwe Royersbrug kunnen auto’s, vrachtwagens en fietsers in de toekomst moeiteloos de Royerssluis oversteken, en zich zo tussen de haven en de stad verplaatsen. De betonwerken voor het ganse sluisproject begonnen in oktober 2024 en zullen eind 2026 afgerond zijn.
Hoogste punt van de sluis
De nieuwsgierige voorbijganger heeft wellicht de brugklap al opgemerkt, die net naast de tijdelijke kofferdam ligt. De brugklap is het hoogste punt van de sluis en ligt op meer dan 10 meter boven het waterniveau. De totale hoogte van die massieve betonnen wand is zelfs iets meer dan 19 meter. Samen met de brugkelder is de brugklap het eerste betonwerk van de sluis dat een schipper zal zien bij het invaren.
Functie van de brugklap
De brugklap is het landhoofd van de nieuwe Royersbrug, een basculebrug met een overspanning van ongeveer 36 meter. Dankzij die brug kunnen auto’s, vrachtwagens en fietsers zich gemakkelijk in beide richtingen van en naar de stad verplaatsen.
Planning en vooruitblik
In oktober 2024 werd de eerste betonlaag gegoten. Inmiddels zijn de betonwerken bijna afgerond aan deze zone: enkel een afwerkingslaag, die zorgt voor een soepele overgang tussen de staalconstructie van de brug en het betonwerk, moet nog worden aangebracht. Die laag wordt later gestort om het uiteindelijke niveau te bereiken, nadat de ondergrond verder is gezet, en verdicht, door het gewicht van het betonmassief.
Daarna worden de oplegtoestellen van de brug geplaatst en stevig in het beton verankerd. In 2027 en 2028 wordt, aansluitend op de betonnen wand, een kaaiplateau aangelegd en worden een portiek, slagboom en verkeerslichten geïnstalleerd.