Gedaan met laden. U bevindt zich op: Alles wat u wilt weten over het ‘Aftoetsingsinstrument voor digitale dienstverlening’ Digitaal Vlaanderen

Alles wat u wilt weten over het ‘Aftoetsingsinstrument voor digitale dienstverlening’

Nieuwsbericht
23 januari 2024

Nieuwe of herwerkte ‘significante’ digitale diensten moeten worden afgetoetst aan de principes van de Vlaamse dienstverleningsstrategie. Digitaal Vlaanderen ontwikkelde daartoe het ‘Aftoetsingsinstrument’. Lokale- en Vlaamse overheden die digitale diensten ontwikkelen, konden eind vorig jaar een infosessie bijwonen waarin de tool werd toegelicht. De sessie, inclusief een gebruikersgetuigenis van VLAIO en de antwoorden op deelnemers­vragen die wellicht ook op uw lippen branden, kunt u nu rustig (her)bekijken.

Digitale dienstverleningsstrategie toegelicht

In de opname maakt u vooreerst kennis met 5 principes van de dienstverleningsstrategie zoals die op 8 juli 2022 door de Vlaamse Regering werd goedgekeurd.

De 5 (standaard digitaal; gebruiker centraal; digitaal herdacht; datagedreven; betrouwbaar) vormen de ruggengraat van het Aftoetsingsinstrument dat verplicht te gebruiken is voor ‘significante’ dienstverleningen, of meer bepaald voor elke ontwikkeling die de 500.000 euro overschrijdt of een doelpubliek van meer dan 100.000 gebruikers beoogt. Voor alle andere diensten is het enkel een aanbeveling om dit instrument te gebruiken. Zo vindt VLAIO het instrument al zo nuttig dat zij het nu voor al hun diensten gebruiken, iets waarover zij getuigen tijdens de infosessie.

Tijdens de opname worden ook vragen beantwoord over de verplichting op zich: wat met verzelfstandigde agentschappen en lokale besturen?

Inhoud is aan het laden

Wat deze opname zo interessant maakt

Niet alleen komt u te weten waarom dit instrument werd ontwikkeld en hoe u het best gebruikt, het wordt ook duidelijk waarom deze zelfevaluatie zo nuttig en interessant is. De tool helpt u immers nadenken over een aantal belangrijke vragen over uw digitale dienstverlening, waar u vooraf misschien niet had bij stilgestaan.

De getuigenis van VLAIO hieromtrent, zet de toon. VLAIO ontwikkelt diensten voor ondernemers en heeft een interne policy aangenomen waarbij zij ook voor de kleinere diensten het Aftoetsingsinstrument gebruiken. Naar eigen zeggen helpt het hen om de digitale kwaliteit van hun dienstverlening aanzienlijk te verbeteren.

Meer informatie

U vindt meer informatie over het Aftoetsingsinstrument digitale dienstverlening, het bijbehorend zelfevaluatiedocument (Word) en het scores rekenblad (Excel) op deze pagina.