Gedaan met laden. U bevindt zich op: Webinar ‘Digitale Aangiftes’ voor lokale besturen op 10 september: sluit aan bij de koplopers Nieuws

Webinar ‘Digitale Aangiftes’ voor lokale besturen op 10 september: sluit aan bij de koplopers

Nieuwsbericht
19 augustus 2025

Digitale dienstverlening is in opmars en steeds meer Vlaamse lokale besturen stappen mee in dit verhaal. Inmiddels biedt 1 op de 5 Vlaamse lokale besturen hun inwoners al de mogelijkheid om geboorte, huwelijk, erkenning van een kind en wettelijke samenwoning digitaal te regelen via Mijn Burgerprofiel. 

De beweging groeit snel: alleen al de voorbije maanden kwamen er 17 nieuwe lokale besturen bij. Onder andere Berlaar, Bornem, Brasschaat, Machelen en Sint-Niklaas zetten de voorbije maanden de stap.

Waarom? Omdat het werkt. Voor inwoners én voor medewerkers.

Echte winst voor burger én bestuur

“Met onze digitale dienstverlening maken we het voor Bruggelingen mogelijk om hun aangifte gewoon van thuis uit te regelen, op het moment dat het hen past. Zo besparen inwoners tijd en moeite, én krijgen onze medewerkers meer ruimte om hen persoonlijk te helpen wanneer dat nodig is”, vertelt Mieke Hoste, Schepen van Burgerzaken bij Stad Brugge.

Ook Mechelen ziet de impact: “We willen het leven van de burger gemakkelijker maken met slimme digitale dienstverlening. Dit verlaagt drempels, vermindert administratieve lasten en creëert meer tijd en kansen voor elke Mechelaar,” zegt Sabe De Graef, schepen voor Welzijn, ICT en Slimme Stad bij Stad Mechelen.

Alexander Vandersmissen, schepen Burgerzaken bij Stad Mechelen, voegt toe: “De uitbreiding van onze digitale diensten is een echte win-win: inwoners hoeven zich niet meer te verplaatsen naar het loket, ervaren geen wachttijden en zijn niet gebonden aan een tijdslot. Tegelijk kan onze administratie efficiënter en praktischer werken. Zo kunnen wij onze dienstverlening naar de burger toe gevoelig verbeteren.”

Waarop wachten?

Digitale aangiftes betekenen minder papierwerk en administratie, zijn altijd en overal toegankelijk, geven medewerkers meer tijd voor persoonlijke service en maken de dienstverlening efficiënter. Zo maakt u het leven van uw inwoners eenvoudiger en de dienstverlening efficiënter.

Zet het in uw agenda: 10 september, 13-14 uu

Tijdens het gratis webinar ontdekt u hoe uw lokaal bestuur snel en eenvoudig kan aansluiten bij de digitale aangiftes. U krijgt praktische tips, kunt vragen stellen en hoort rechtstreeks van andere lokale besturen welke voordelen zij ervaren.

Schrijf vandaag nog in, de inschrijvingen zijn geopend.

Dit initiatief is mogelijk dankzij Vlaamse Veerkracht en Europese subsidies via NextGenerationEU. Door mee te doen, bouwt uw lokaal bestuur mee aan het gemeentehuis van de toekomst: slim, snel en toegankelijk voor iedereen.