Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vlaams Loket Woningkwaliteit en Digitaal Vlaanderen. Een sterke tandem Nieuwsberichten van Digitaal Vlaanderen

Vlaams Loket Woningkwaliteit en Digitaal Vlaanderen. Een sterke tandem

Blogbericht
8 maart 2022

Van toegangsbeheer over MAGDA tot DataPublicatie, het Vlaams Loket Woningkwaliteit (VLOK) maakt intensief gebruik van de bouwstenen van Digitaal Vlaanderen. We spraken met Ans Deblauwe van Wonen-Vlaanderen, relatiebeheerder VLOK. 

Ans, wat doet het VLOK precies?

“VLOK is een online applicatie voor overheden die waken over de kwaliteit van woningen in Vlaanderen - dat zijn lokale overheden, agentschap Wonen- Vlaanderen en VLABEL. Zij stellen allerlei bestuursdaden die te maken hebben met woningkwaliteit, denk aan conformiteitsonderzoeken en -attesten, de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring en de gerechtelijke procedure. De wisselwerking tussen deze overheden is complex en het vlot onderling uitwisselen van gegevens via VLOK maakt hun werk een stuk eenvoudiger. VLOK ondersteunt hen verder door uniforme ingave van conformiteitsonderzoeken mogelijk te maken en door zoveel als mogelijk gegevens uit (authentieke) bronnen te integreren.

VLOK deelt ook haar data met burgers (via Woningpas en Geopunt) en met organisaties die recht hebben om de data te verwerken zoals de notarissen, het CIB en het geplande vastgoedinformatieplatform.”

Welke bouwstenen van Digitaal Vlaanderen gebruiken jullie, en wat is hun meerwaarde voor VLOK?

“Eerst en vooral maken wij gebruik van het toegangsbeheer van de Vlaamse overheid om onze gebruikers uniform, veilig en efficiënt toegang te geven tot VLOK.

Verder gebruiken wij het MAGDA-platform en de dienst Datapublicatie om data uit te wisselen. Dankzij de ontzorging door Digitaal Vlaanderen verloopt de uitwisseling veilig en kan Wonen-Vlaanderen focussen op functionele kerntaken.

Het uitwisselen is onder andere belangrijk om de data up-to-date te houden via authentieke bronnen. VLOK ondersteunt dossierbeheerders en woningcontroleurs door alle relevante info uit (authentieke) bronnen automatisch en gebruiksvriendelijk aan te bieden bij de voorbereiding van het dossier en het ingeven van een conformiteitsonderzoek.

Via VLOK halen dossierbeheerders en woningcontroleurs adres-, perceels- en woninginformatie op en combineren deze met gegevens van de bewoners en eigenaars. Ze maken daarvoor gebruik van de CRAB-services en het gebouwen- en adressenregister. Wonen-Vlaanderen kan dankzij de expertise van Digitaal Vlaanderen de VLOK-data ter beschikking stellen via webservices en geografische diensten. Lokale besturen en andere organisaties kunnen de data flexibel hergebruiken in hun eigen applicaties.”

Hebben jullie zicht op cijfers? Hoeveel dossiers verwerken jullie?

“In 2022 gebruiken nagenoeg alle Vlaamse gemeenten VLOK. Een grote meerderheid doet dat dagelijks. In 2021 werden er ca 14.500 conformiteitsattesten, ca. 7000 beslissingen en ruim 34.500 technische verslagen aangemaakt en/of opgeladen. De services dragen zeker bij tot een vlotte verwerking van de dossiers.”

Wat is de meerwaarde hiervan voor overheden en burgers?

“Zoals gezegd maakt VLOK de wisselwerking tussen Wonen-Vlaanderen en de lokale overheden eenvoudiger. Voor de burgers zijn de voordelen voorlopig eerder indirect. Conformiteitsonderzoeken worden nu uniformer toegepast en burgers kunnen gegevens in verband met de kwaliteit van hun woning opvragen via de Woningpas en bekijken via Geopunt.

Via de Woningpas en Geopunt stimuleren we de burgers om vrijwillig de woningkwaliteitsnormen na te leven en de kwaliteit van hun (huur)woning te verbeteren.”

Wat brengt de toekomst?

“In een volgende fase willen we de rechtstreekse communicatie met de burger digitaliseren. Daarvoor gaan we o.a. Mijn Burgerprofiel en de MAGDA Documentendienst inzetten. De uitwerking gebeurt in nauw overleg met de betrokken relatiebeheerders van Digitaal Vlaanderen en een vertegenwoordiging van lokale besturen in de pilootgroep.”

Meer info op de website van VLOK.(opent in nieuw venster)