Wat is het juiste instappunt voor jou?

Afhankelijk van je voorkennis, interesse of profiel heb je nood aan andere informatie. Daarom voorzien we 4 instappunten. Zo bieden we je ondersteuning op maat.

Lees hieronder wat je kan vinden achter elk instappunt.

Waarom ontwikkelde Duurzaam Educatiepunt dit leerplatform?

Uit eigen onderzoek in 2018 bleek dat veel lerarenopleiders zich onzeker voelen om met hun studenten in gesprek te gaan over duurzaamheidsuitdagingen. Ander nationaal en internationaal onderzoek bevestigt dit. Sommige lectoren twijfelen aan hun kennis over het concept ‘duurzaamheid’ of zien weinig aanknopingspunten met hun vakken. Daardoor krijgt het onvoldoende aandacht in de lerarenopleidingen en worden studenten niet genoeg voorbereid op het ontwerpen van lessen over complexe maatschappelijke uitdagingen. Dat leidt ertoe dat ze dergelijke thema’s liever vermijden eens ze aan de slag zijn als leraar. Dat is jammer, want veel duurzaamheidsuitdagingen raken rechtstreeks aan de leefwereld van de leerlingen en hebben linken met leerstof uit verschillende vakdisciplines.

We hopen met dit leerplatform het tij te keren door de nodige handvatten aan te reiken aan lerarenopleiders om zich te bekwamen in duurzaamheid en duurzaamheidscompetenties. Want een lector die voldoende aandacht geeft aan die thema’s, heeft een enorme impact op een duurzame toekomst!

Duurzaam Educatiepunt ontwikkelde dit leerplatform in samenwerking met experten uit het hoger onderwijs, op basis van wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke ontwikkelingen. Het doel is de kennis, competenties en het reflectief vermogen over duurzaamheid te versterken bij medewerkers van hogeronderwijsinstellingen. Het leerplatform is bedoeld als educatief hulpmiddel en weerspiegelt niet noodzakelijk de standpunten van de Vlaamse Overheid of van instellingen in het hoger onderwijs.

Heb je vragen of opmerkingen over de inhoud van dit platform? Neem dan contact op met: educatie.omgeving@vlaanderen.be (opent in uw e-mail applicatie)