Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe lang moet ik documenten bewaren?

Hoe lang moet ik documenten bewaren?

Persoonlijke en familiale documenten

Alle documenten die te maken hebben met geboorte, adoptie, huwelijk, scheiding, notariële aktes, diploma’s, enz. houdt u levenslang bij.

Loonfiches en pensioen

Maandelijkse loonfiches houdt u minimaal tien jaar bij.

Het jaarlijkse loonoverzicht kunt u het best bijhouden tot uw pensioen, net zoals het jaarlijkse uittreksel van de Federale Pensioendienst met uw loongegevens voor de berekening van uw pensioen. Die fiscale fiche (pensioenfiche 281.11) wordt elk jaar in de loop van maart in MyPension, het online pensioenportaal van de federale overheid, en in uw eBox geplaatst. Beide overzichten ontvangt u ook van uw werkgever.

Fiscale documenten

Fiscale documenten, dus alles wat te maken heeft met uw belastingaangifte, moet u 7 jaar bijhouden. Het gaat om een kopie van uw belastingaangifte, maar ook om documenten die de gegevens van uw belastingaangifte staven, zoals loonfiches, facturen en attesten.

Op MyMinFin, het online platform van de FOD Financiën, vindt u alles wat te maken heeft met uw personenbelasting.

Overige documenten

Bankdocumenten zoals uw rekeninguittreksels houdt u vijf jaar bij. Hebben de documenten iets te maken met een lening? Dan moet u ze tien jaar bijhouden.

Ook alle documenten in verband met bouw- en renovatiewerken moet u gedurende tien jaar bewaren.

Verzekeringscontracten die te maken hebben met aansprakelijkheid, zoals een autoverzekering, moet u tien jaar bijhouden.

In plaats van alles op papier bij te houden, mag u bepaalde documenten ook elektronisch bewaren. Let er in dat geval op dat de gegevensdragers (externe harde schijven, USB-dragers, …) en de computer niet zo verouderd raken dat ze niet langer bruikbaar zijn.

Veelgestelde vragen