Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe Group VHC bouwt aan een lerende organisatie

Hoe Group VHC bouwt aan een lerende organisatie

In een sector die steeds technischer en veeleisender wordt, beseft Group VHC als geen ander dat leren niet stopt bij het behalen van een certificaat. De HVAC-specialist uit Tielt merkte dat technische kennis niet volstaat. Ook leiderschap, communicatie en betrokkenheid moesten mee evolueren.

Voorsprongtrajecten - Group VHC, Anthony Lecocq
Opleidingen waren er al, maar verspreid en zonder duidelijke lijn. We wilden meer structuur én meer effect.
MT

Myriam Taymans

Procurement & Accounting & HR

Met die ambitie stapte VHC in Voorsprong in Leren: een gratis begeleidingstraject van de Vlaamse overheid, specifiek voor kmo’s. Samen met een leercoach van onze partner Obelisk gingen ze op zoek naar een aanpak die beter aansluit bij de dagelijkse praktijk én richting geeft aan groei.

Van losse opleidingen naar een duidelijke leerlijn

Tijdens het traject werkte Group VHC nauw samen met de leercoach, die startte met een grondige analyse van de bestaande leersituatie. Er kwamen workshops, bevragingen en gesprekken, waarin techniekers, ploegbazen en HR samen nadachten over wat beter kon.

De begeleiding verloopt gestructureerd, van theorie naar concrete actiepunten, steeds vertrekkend vanuit onze realiteit
AL

Anthony Lecocq

Operationeel Coördinator

De eerste concrete stap? Duidelijke opleidingspaden. Die geven medewerkers inzicht in welke leertrajecten ze kunnen volgen, en wanneer. Dat gaf houvast én perspectief. Ook leidinggevenden werden actief betrokken. Zo werd het model van Kessel & Smit gebruikt om feedbackmomenten met ploegbazen te koppelen aan checklists, wat het opvolgen van leerdoelen tastbaar en bruikbaar maakte op de werkvloer.

Wat we waarderen is de aanpak van de begeleiders: goedlachse sessies met een strak tempo & bruikbare tips
AL

Anthony Lecocq

Leren werd bespreekbaar in de dagelijkse werking

De impact bleef niet uit. “Doordat we nu expliciet tijd maken om met leren bezig te zijn, worden blinde vlekken zichtbaar,” vertelt Myriam Taymans (Procurement, Accounting & HR). Materiaal dat eerder enkel in IBO-trajecten werd gebruikt, bleek ook inzetbaar in bredere opleidingsplannen.

Er kwamen meer open gesprekken over groeikansen, functieprofielen werden aangescherpt, en teamleiders kregen een actievere rol in het leerproces.

Door duidelijke groeipaden aan te bieden, kunnen we beter inspelen op de verwachtingen van medewerkers. Leren is iets geworden waar je bewust tijd voor mag maken.
AL

Anthony Lecocq

Een frisse blik van buitenaf maakt het verschil

Wat Group VHC vooral meeneemt uit het traject, is het belang van gestructureerd reflecteren mét begeleiding. “Een externe blik helpt altijd - ook als je denkt dat alles goed loopt,” besluit Myriam Taymans. “Het traject gaf structuur, inzichten én concrete actie.”

“Boost je leercultuur heeft ons geholpen om leren zichtbaar en bespreekbaar te maken in de dagelijkse praktijk.”

Ook bouwen aan een sterkere leercultuur?

Met Voorsprong in Leren krijg je als kmo gratis begeleiding op maat van jouw team, jouw noden en jouw realiteit.

Maak de sprong op voorsprongtrajecten.