Gedaan met laden. U bevindt zich op: Een lek in de waterleiding

Een lek in de waterleiding

Het waterbedrijf legt alle waterleidingen tot aan de watermeter. Na de watermeter bent u zelf verantwoordelijk voor de leidingen. Als u huurder bent, dan is de huisbaas verantwoordelijk voor herstellingen. De huurder moet de waterleiding en de watermeter wel beschermen tegen vrieskou.

Als er een waterlek is, moet dat zo snel mogelijk hersteld worden om grote schade te voorkomen. Hebt u een hoge verbruiksfactuur door een lek dat u kunt zien? Dan moet u het bedrag volledig zelf betalen.

Controleer regelmatig de watermeterstand. Verhoogd waterverbruik kan het gevolg zijn van een lek. Als uw jaarlijks waterverbruik met 50% is gestegen en met minstens 100 kubieke meter, dan brengt het waterbedrijf u hiervan op de hoogte.

Lek in het sanitair

Lekt uw kraan, de waterontharder of de boiler? Of blijft het toilet lopen? Zorg ervoor dat het zo snel mogelijk hersteld wordt.

  • Bij een lekkende kraan loopt 4 liter water per uur weg of 35 kubieke meter per jaar. (1 kubieke meter = 1000 liter.)
  • Een dun waterstraaltje is goed voor 16 liter per uur of 140 kubieke meter water per jaar.
  • Door een slecht werkende doorspoelbak van het toilet verliest u al snel 25 liter per uur of 219 kubieke meter water per jaar.

Zichtbaar lek in de waterleiding

Neem contact op met een loodgieter.

Verborgen lek in de waterleiding

Op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) staat hoe u kunt testen op lekken(opent in nieuw venster).

Vermoedt u dat er ergens een verborgen lek is in uw waterleiding?

  1. Neem contact op met uw waterbedrijf.
    Blijkt uit uw meterstand dat uw verbruik sterk gestegen is (met minstens 100 kubieke meter en 50% meer dan uw gemiddelde verbruik)? In dat geval komt het waterbedrijf gratis een kijkje nemen. Als er echt gezocht moet worden waar het verborgen lek precies zit, dan kan het zijn dat u daarvoor moet betalen.
  2. Laat het lek herstellen. Volg het advies van het waterbedrijf. Als zij vermoedt dat er een lek is, laat dan een loodgieter komen. Neem zo veel mogelijk foto’s. Vraag zeker ook een factuur en een verslag aan de loodgieter. Zo hebt u daarna een bewijs van het lek.
  3. Bel of mail het waterbedrijf om te vragen of u voor een 'minnelijke schikking' in aanmerking komt. Als dat het geval is, vraag dan hoe u dat ‘verzoek tot minnelijke schikking’ kunt indienen.
    Onder bepaalde voorwaarden moet u dan een deel van de factuur(opent in nieuw venster) niet betalen.

Een lek op straat, aan hoofdkraan of watermeter

Is er een zichtbaar lek op straat, aan de hoofdkraan of aan de watermeter? Breng uw waterbedrijf op de hoogte.

Veelgestelde vragen