Waarom indienen via ERFonline?

  • De toepassing biedt een aangifte op maat aan.

De Vlaamse Belastingdienst biedt u een digitale aangifte aan, aangepast aan uw specifieke situatie. U wordt door een aantal schermen geleid, die u begeleiden bij het juist invullen van een aangifte van nalatenschap. Aan de hand van enkele vragen op het startscherm, maken wij een aangifte op maat voor u klaar. Zo krijgt u alleen schermen te zien die voor u van belang zijn en moet u geen overbodige detailgegevens opzoeken en invullen.

  • We begeleiden u stap voor stap.

Rechts bovenaan vindt u altijd de knop “Hulp nodig?”. Daar vindt u meer informatie over bepaalde termen of verduidelijking bij welke gegevens ingevuld moeten worden of op welke manier.

  • De kans dat u informatie vergeet aan te geven is veel kleiner, u kunt zien welke informatie verplicht is.

Vooraleer u de aangifte kunt ondertekenen en indienen, gebeurt er een automatische controle op bepaalde gegevens. Zo wordt nagegaan of de verplichte velden ingevuld zijn en of er geen onlogische of tegenstrijdige zaken in de aangifte voorkomen.

  • Iedere keer als u naar een volgend scherm navigeert wordt uw voortgang automatisch bewaard.

U hoeft dus zelf uw voortgang niet op te slaan. Wilt u een schermafdruk maken, bijvoorbeeld om offline te bekijken welke gegevens u nog nodig heeft, gebruik dan de printfunctie van uw browser.

Deze digitale toepassing is een bijkomende optie. U kan nog steeds het formulier invullen en dit met de post of digitaal versturen naar de Vlaamse Belastingdienst.

Voorbereiding

Om de aangifte vlot in te vullen, kunt u de onderstaande gegevens en documenten het best al bij de hand houden.

Hou er rekening mee dat u enkel pdf.- jpg.- en jpeg.-bestanden kan uploaden, en max 100 MB per bijlage.

Indiening

ERFonline kan gebruikt worden voor overlijdens vanaf 1/1/2020.

Indiening aangifte van nalatenschap

Ga naar de toepassing via onderstaande knop:

Indiening nieuwe aangifte van nalatenschap

Na het overlijden kunnen er zich gebeurtenissen voordoen die aanleiding geven tot een herberekening van de erfbelasting. Om deze herberekening mogelijk te maken, moet een nieuwe aangifte van nalatenschap worden ingediend.

Ook deze kan worden ingediend via ERFonline:

Op de pagina ‘Mijn dossier’ vindt u meer informatie terug over de interactieve functionaliteiten die de Vlaamse Belastingdienst u aanbiedt, met een algemene handleiding.

Status van uw aangifte

Eens u een aangifte hebt aangemaakt kan u deze terugvinden in ‘Mijn Dossier(opent in nieuw venster)’ onder ‘Erfbelasting’. U kan hier ook de status raadplegen:

Ondertekening

Alle aangevers (of hun vertegenwoordigers) moeten de aangifte digitaal ondertekenen. Op de volgende pagina vindt u meer uitleg over de verschillende manieren om dit te doen.

Zelf invullen of een beroep doen op een notaris

De erfgenamen en de algemene legatarissen kunnen de aangifte zelf invullen. De meeste mensen vinden het invullen van een aangifte van nalatenschap een ingewikkelde zaak. Veel mensen doen dan ook een beroep op een notaris, maar dat is niet verplicht.

Belastingambtenaren mogen niet meewerken aan het invullen van de aangifte. Ze kunnen u wel helpen om meer informatie te geven over de wettelijke voorschriften waaraan de aangifte moet voldoen. U kunt contact opnemen via de gewone contactkanalen.

FAQ

Hieronder vindt u een overzicht van enkele veel gestelde vragen: