Gedaan met laden. U bevindt zich op: EVC-traject voor beroepskwalificatie huishoudhulp zorg

EVC-traject voor beroepskwalificatie huishoudhulp zorg

Inhoud beroep

De huishoudhulp in de zorg zorgt voor het dagelijks onderhoud en de schoonmaak van de woning van de hulpbehoevende klant om een aangename leefomgeving te behouden of te herstellen zodat de klant thuis kan blijven wonen. Hij

  • verleent huishoudelijke hulp volgens de kwaliteitsnormen en handelt daarbij volgens de professionele gedragscode
  • communiceert duidelijk en adequaat met de klant
  • ondersteunt het welbevinden van de klant
  • plant en organiseert de huishoudelijke taken in samenspraak met de klant
  • voert de volgende huishoudelijke taken uit:
    • boodschappen doen
    • maaltijden bereiden
    • wassen en strijken van kledij en ander textiel
    • uitvoeren van klein verstelwerk
    • opdekken van bedden
    • schoonmaken van de woning
    • sorteren en verwijderen van huishoudelijk afval
    • staat in voor de veiligheid.

De huishoudhulp zorg werkt samen met andere actoren en legt de nodige flexibiliteit aan de dag. Hij bespreekt zijn handelen met de leidinggevende en ontvangt feedback om zichzelf verder te ontwikkelen.

Info EVC-traject

In de EVC-standaard huishoudhulp zorg(PDF bestand opent in nieuw venster) vind je gedetailleerde info over het EVC-traject.

Als je bij een EVC-testcentrum je ervaring als huishoudhulp zorg wil aantonen, doe je dat aan de hand van een praktijkproef en een rollenspel.

De instructietaal bij de proeven is het Nederlands.

Je moet:

  • de planning van de huishoudelijke taken opmaken,
  • een hoofdgerecht van een maaltijd voor de cliënt bereiden,
  • kledij en ander textiel van de cliënt verzorgen,
  • minimum 1 ruimte en minimum 2 sanitaire voorzieningen (een douche, toilet) schoonmaken,
  • boodschappen aankopen,
  • de afgewerkte en eventuele openstaande taken aan de cliënt rapporteren,
  • omgaan met een onvoorziene omstandigheid met impact op de planning,
  • omgaan met een vraag van een cliënt waarbij de veiligheidsvoorschriften niet worden nageleefd,
  • omgaan met een vraag van een cliënt waarbij het beroepsdomein niet gerespecteerd wordt,
  • omgaan met een situatie van ongepast gedrag,
  • empathisch omgaan met de cliënt met een minimale zorgnood,
  • samenwerken met de leidinggevende en de betrokken zorgactoren,
  • helpen in noodsituaties en de EHBO-richtlijnen toepassen.

Meer info

Lees deze pagina in: