1 centraal postadres
Het Facilitair Bedrijf heeft één centraal postadres voor alle entiteiten van de Vlaamse overheid die in de grote kantoorgebouwen gehuisvest zijn.
Alle post komt toe bij de scankamer
In de grote kantoorgebouwen van Het Facilitair Bedrijf scannen we alle fysieke post. De geadresseerde ontvangt een e-mail. Pakjes of poststukken die niet scanbaar zijn worden in de Bringme Box geleverd.
Om dit soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat alle post op een vlotte manier bij de scankamer aankomt, hebben we één centraal postadres in het Consciencegebouw: Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.
Binnen dit hoofdadres zijn er diverse postbussen, elk met een uniek nummer, voor elke entiteit. Deze busnummers zijn essentieel voor een correcte verwerking van de post. Je vindt de toegewezen busnummers voor elke entiteit terug in het Organisatieregister(opent in nieuw venster). (Zoek de organisatie op waarvan je het busnummer wilt weten en klik links op ‘locatie’.)
De voordelen van 1 centraal postadres
- Stap 1
Poststukken doorsturen is zeer duur, zorgt voor vertraging bij de aflevering en vergroot de kans op het verloren gaan van poststukken.
- Stap 2
Poststukken worden rechtstreeks afgeleverd in de scankamer. Hierdoor is de doorlooptijd om een poststuk te scannen en af te leveren aan de bestemmeling korter.
- Stap 3
Bij de verhuis van een entiteit moet men niet meer over een adreswijziging communiceren
- Stap 4
De bestaande postbussen kunnen door elke entiteit kritisch bekeken en waar nodig aangepast worden (bv. niet langer gekoppeld aan een afdeling of locatie, maar aan een proces) wat zorgt voor efficiëntere verdeling en aflevering.
- Stap 5
Zelfs als de afzender niet de juiste bestemmeling kent, komt het op de correcte centrale locatie terecht waar Het Facilitair Bedrijf de juiste filtering doet. De burger moet maar 1 adres meer kennen. Waardoor deze werkwijze aansluit bij het concept van ‘no wrong door’.