Gedaan met laden. U bevindt zich op: Privacyverklaring cameratoezicht Privacyverklaring van Het Facilitair Bedrijf

Privacyverklaring cameratoezicht

In het kader van het plaatsen en gebruiken van bewakingscamera’s.

Het doeleinde van deze verwerking is het plaatsen en gebruiken van bewakingscamera’s met het oog op ‘bewaking en toezicht’ voor de doeleinden beoogd in artikel 3 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (hierna: ‘Camerawet’), namelijk ‘misdrijven tegen personen of goederen voorkomen, vaststellen of opsporen’.

De grondslag voor deze verwerking is de taak van algemeen belang waarmee Het Facilitair Bedrijf wordt belast om de veiligheid binnen de gebouwen te garanderen en conform het oprichtingsbesluit van Het Facilitair Bedrijf. Een overzicht van de regelgeving waaraan Het Facilitair Bedrijf in het kader van deze verwerking, onderworpen is, vindt u in het Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap [“agentschap Facilitair Bedrijf” (verv. BVR 4 juli 2014, art. 7, I: 28 juli 2014)](opent in nieuw venster).

De categorieën van persoonsgegevens die wij verwerken in kader van deze verwerkingsactiviteit, zijn de volgende:

  • beeldopnames:
    • cameraopname,
    • video-opname.

U bezorgde ons zelf uw gegevens. We verkrijgen uw gegevens via de bewakingscamera’s.

In beginsel deelt Het Facilitair Bedrijf uw gegevens niet met derden. Echter kan Het Facilitair Bedrijf, of de persoon die optreedt onder zijn gezag:

  1. de opgenomen beelden intern binnen HFB doorgeven aan de bevoegde personen, overeenkomstig de interne procedure.
  2. de geïsoleerde beelden doorgeven aan de politiediensten of aan de gerechtelijke overheden, indien er feiten worden vastgesteld die een mogelijke inbreuk betekenen (misdrijven of overlast) en de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van die feiten of tot het identificeren van de daders.
  3. de opgenomen beelden doorgeven aan de gefilmde personen conform artikel 15 van de AVG (recht van inzage), indien er geen andere personen of persoonsgegevens op de beelden staan.

Wij bewaren uw gegevens in lijn met artikel III.79 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Concreet: de Camerawet voorziet dat de bewaringstermijn maximum één maand bedraagt, behalve als de beelden het mogelijk maken om een bewijs of een identificatie te verkrijgen.

Het Facilitair Bedrijf bewaart de opgenomen beelden 30 dagen, zodat de kans groter is dat de beelden nog beschikbaar zijn op het moment dat deze worden opgevraagd n.a.v. een incident/ gebeurtenis of vraag tot inzage. Er kan namelijk heel wat tijd gaan over de gebeurtenis/ het incident en het bekijken en/of opvragen van de beelden.

De bewaringstermijn van geïsoleerde beelden is zolang als nodig voor het doeleinde van isoleren, met name als de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader van de feiten, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer. Deze beelden worden binnen een redelijke termijn verwijderd, namelijk wanneer ze niet langer nodig zijn voor het doel waarvoor ze zijn opgenomen. Indien de beelden geen bijdrage leveren voor het doeleinde, worden zij niet langer dan één maand bewaard.

De AVG zorgt ervoor dat u een aantal rechten heeft bij de verwerking van uw persoonsgegevens.
We vragen mogelijk een bewijs van uw identiteit, om twijfel uit te sluiten, zodat uitgeoefende rechten toegepast worden ten aanzien van de juiste persoon (meestal uzelf) of op de persoonsgegevens van de juiste persoon (meestal van uzelf).

Hieronder vindt u een overzicht van uw rechten:

Als u vragen, opmerkingen of klachten heeft over:

  • deze specifieke privacyverklaring en/of over de algemene privacyverklaring;
  • de verwerking van uw persoonsgegevens;
  • de uitoefening van uw rechten,

dan verwijzen wij u naar de betreffende rubriek ‘Vragen, opmerkingen, klachten of rechten uitoefenen?’ in de algemene privacyverklaring.