Privacyverklaring cameratoezicht
In het kader van het plaatsen en gebruiken van bewakingscamera’s.
1. Wat is het doeleinde van de verwerking?
Het doeleinde van deze verwerking is het plaatsen en gebruiken van bewakingscamera’s met het oog op ‘bewaking en toezicht’ voor de doeleinden beoogd in artikel 3 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (hierna: ‘Camerawet’), namelijk ‘misdrijven tegen personen of goederen voorkomen, vaststellen of opsporen’.
2. Op welke basis verwerken wij uw persoonsgegevens?
De grondslag voor deze verwerking is de taak van algemeen belang waarmee Het Facilitair Bedrijf wordt belast om de veiligheid binnen de gebouwen te garanderen en conform het oprichtingsbesluit van Het Facilitair Bedrijf. Een overzicht van de regelgeving waaraan Het Facilitair Bedrijf in het kader van deze verwerking, onderworpen is, vindt u in het Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap [“agentschap Facilitair Bedrijf” (verv. BVR 4 juli 2014, art. 7, I: 28 juli 2014)](opent in nieuw venster).
3. Welke persoonsgegevens verwerken we?
De categorieën van persoonsgegevens die wij verwerken in kader van deze verwerkingsactiviteit, zijn de volgende:
- beeldopnames:
- cameraopname,
- video-opname.
4. Hoe verkrijgen wij uw persoonsgegevens?
U bezorgde ons zelf uw gegevens. We verkrijgen uw gegevens via de bewakingscamera’s.
5. Wie ontvangt uw persoonsgegevens?
In beginsel deelt Het Facilitair Bedrijf uw gegevens niet met derden. Echter kan Het Facilitair Bedrijf, of de persoon die optreedt onder zijn gezag:
- de opgenomen beelden intern binnen HFB doorgeven aan de bevoegde personen, overeenkomstig de interne procedure.
- de geïsoleerde beelden doorgeven aan de politiediensten of aan de gerechtelijke overheden, indien er feiten worden vastgesteld die een mogelijke inbreuk betekenen (misdrijven of overlast) en de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van die feiten of tot het identificeren van de daders.
- de opgenomen beelden doorgeven aan de gefilmde personen conform artikel 15 van de AVG (recht van inzage), indien er geen andere personen of persoonsgegevens op de beelden staan.
6. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw gegevens in lijn met artikel III.79 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Concreet: de Camerawet voorziet dat de bewaringstermijn maximum één maand bedraagt, behalve als de beelden het mogelijk maken om een bewijs of een identificatie te verkrijgen.
Het Facilitair Bedrijf bewaart de opgenomen beelden 30 dagen, zodat de kans groter is dat de beelden nog beschikbaar zijn op het moment dat deze worden opgevraagd n.a.v. een incident/ gebeurtenis of vraag tot inzage. Er kan namelijk heel wat tijd gaan over de gebeurtenis/ het incident en het bekijken en/of opvragen van de beelden.
De bewaringstermijn van geïsoleerde beelden is zolang als nodig voor het doeleinde van isoleren, met name als de beelden kunnen bijdragen tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader van de feiten, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer. Deze beelden worden binnen een redelijke termijn verwijderd, namelijk wanneer ze niet langer nodig zijn voor het doel waarvoor ze zijn opgenomen. Indien de beelden geen bijdrage leveren voor het doeleinde, worden zij niet langer dan één maand bewaard.
7. Welke rechten heeft u bij de verwerking van uw persoonsgegevens?
De AVG zorgt ervoor dat u een aantal rechten heeft bij de verwerking van uw persoonsgegevens.
We vragen mogelijk een bewijs van uw identiteit, om twijfel uit te sluiten, zodat uitgeoefende rechten toegepast worden ten aanzien van de juiste persoon (meestal uzelf) of op de persoonsgegevens van de juiste persoon (meestal van uzelf).
Hieronder vindt u een overzicht van uw rechten:
U heeft altijd het recht om inzage te vragen in de persoonsgegevens die wij over u verwerken, indien er geen andere personen of persoonsgegevens op de beelden staan.
Indien u merkt dat de persoonsgegevens die wij van u verwerken niet correct zijn, kan u deze gegevens door ons laten verbeteren.
U heeft het recht om uw persoonsgegevens door ons te laten vernietigen of wissen. Hou er wel rekening mee dat een wissing er kan toe leiden dat wij, bij gebrek aan persoonsgegevens, niet langer in staat zijn om aan uw vraag te voldoen of onze diensten te verlenen.
U kan bezwaar maken tegen deze verwerking. In dat geval wegen wij het algemeen belang af tegen uw belangen en bepalen wij welke belangen zwaarder wegen. We gaan mogelijk ook na of er bijkomende maatregelen kunnen of moeten genomen worden om ervoor te zorgen dat er tussen die belangen een voldoende evenwicht is. Hou er rekening mee dat dit bezwaar er kan toe leiden dat Het Facilitair Bedrijf, bij gebrek aan persoonsgegevens, uw vraag of verzoek niet kan beantwoorden of geen andere dienst kan verlenen.
U heeft het recht om de verwerking te beperken:
- als u de juistheid van uw persoonsgegevens betwist tijdens een periode die ons toelaat om de juistheid van uw gegevens na te gaan;
- als wij uw persoonsgegevens toch op een onrechtmatige manier zouden verwerken, maar u niet wil dat we uw persoonsgegevens verwijderen;
- als we uw persoonsgegevens niet meer nodig hebben, maar u die wel nog nodig heeft voor een gerechtelijke procedure;
- als u bezwaar maakt tegen deze verwerking. Wanneer onze belangen echter zwaarder doorwegen dan uw rechten en vrijheden, dan zijn we niet verplicht om de verwerking te beperken.
Als u vragen, opmerkingen of klachten heeft over:
- deze specifieke privacyverklaring en/of over de algemene privacyverklaring;
- de verwerking van uw persoonsgegevens;
- de uitoefening van uw rechten,
dan verwijzen wij u naar de betreffende rubriek ‘Vragen, opmerkingen, klachten of rechten uitoefenen?’ in de algemene privacyverklaring.