Arbeidsongeval van je medewerker
Wat doe je als leidinggevende bij een arbeidsongeval? Hoe bevestig je de feiten in Vlimpers? Wanneer dien je zelf een aangifte in namens een medewerker? Lees er alles over op deze webpagina.
Voor wie?
- Je bent leidinggevende bij de diensten van de Vlaamse overheid.
- Je bent leidinggevende bij het GO! voor het personeel van de administratieve diensten van het centrale niveau.
- Je bent een medewerker met doublure-rechten bij de diensten van de Vlaamse overheid.
Je rol bij de aangifte van een arbeidsongeval
Wanneer een medewerker een arbeidsongeval heeft, brengt die jou zo snel mogelijk op de hoogte. Vervolgens dient de medewerker een aangifte in via de Vlimpers-selfservice. Als leidinggevende heb je hierbij een aantal belangrijke taken.
- Stap 1
Feiten bevestigen of niet bevestigen
Zodra de aangifte is ingediend, verschijnt deze op jouw werklijst in Vlimpers. Via deze lijst kan je de aangifte openen en aangeven of je de feiten bevestigt of niet bevestigt. Je gaat dus na of de feiten die jouw medewerker heeft beschreven kloppen.
- Bevestig je de feiten? Selecteer ‘Bevestiging door leidinggevende’ en motiveer jouw beslissing in het veld ‘Bevindingen omschrijving’.
- Ben je van mening dat de feiten niet kloppen? Selecteer ‘Niet bevestigd door leidinggevende’ en licht dit toe in het veld ‘Opmerkingen bij niet bevestigd’.
- Goed om weten: jouw opmerkingen in het vak ‘Opmerkingen bij niet bevestigd’ zijn ook zichtbaar voor de medewerker.
Om af te ronden, vink je de verklaring op eer aan, klik je op ‘Indienen’ en onderteken je digitaal.
Belangrijk - Stap 2
Aangifte indienen in naam van jouw teamlid
Op vraag van je medewerkers kan je de aangifte voor hen invullen, bijvoorbeeld wanneer zij niet digitaal kunnen indienen of door een letsel niet in staat zijn om dit zelf te doen.
Dit gaat als volgt:
- de medewerker vult de papieren aangifte in en bezorgt die aan jou;
- is je medewerker niet in staat om de aangifte op papier aan te leveren? Dan kan je de aangifte ook op basis van een mondeling gesprek indienen.
- jij vult online formulier arbeidsongevallen in via de Vlimpers-selfservice > tegel ‘Arbeidsongevallen’ en dient het in;
- je geeft aan of je de feiten bevestigt of niet bevestigt.
Als jouw medewerker zelf al een digitale aangifte gestart heeft maar het formulier niet volledig kan invullen, kan jij dit overnemen. Je zoekt de aangifte op in Vlimpers en vult ze verder aan, bevestigt en dient ze in.
Ben je niet beschikbaar? - de medewerker vult de papieren aangifte in en bezorgt die aan jou;
- Stap 3
Bijlage toevoegen in naam van je medewerker
Ook na het indienen van de aangifte kunnen er nog bijlagen toegevoegd worden, zoals:
- het medisch attest (model B)
- het proces-verbaal
- de getuigenverklaring
- de reisweg
- het aanrijdingsformulier
Op verzoek van je medewerker kan jij deze documenten toevoegen aan de aangifte.
Let op
Wat gebeurt er na de aangifte?
Na het bevestigen van de feiten, het indienen van de aangifte of het toevoegen van een bijlage ontvang je vanuit Vlimpers een bevestigingsmail.
Je kan de aangifte ook verder opvolgen in het systeem zelf.