Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegankelijkheid in beleidsdocumenten, plannen, vergunningen en reglementen Algemeen bestuur

Toegankelijkheid in beleidsdocumenten, plannen, vergunningen en reglementen

Als gemeente maak je voortdurend plannen. Maak van toegankelijkheid een basisvereiste. Als voorwaarde in je vergunningen of bestekteksten. Of als onderdeel van je reglementen, master- of meerjarenplannen.  

Waarom?

Je wilt toch rekening houden met élke inwoner? Door toegankelijkheid op te nemen als een basisvoorwaarde in al je verdere plannen, sluit je niemand meer uit.

Hoe werkt het?

  • Stap 1

    Maak een lijst van de belangrijkste beleidsdocumenten en laat ze nakijken. Ze samen met jou overlopen, kan ook. Daarna krijg je voorstellen om ze aan te passen.

  • Stap 2

    Vraag hulp om toegankelijkheid goed op te nemen in nieuwe beleidsdocumenten. En om het document zelf toegankelijk te maken.

  • Stap 3

    Spreek je contactpersoon bij Inter aan. Nog geen contactpersoon? Mail naar info@inter.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie) of bel naar 011 26 50 30. Een toegankelijkheidsadviseur contacteert je daarna om alles grondig te bespreken en in te plannen.

Wat is het resultaat?

Je gemeente wordt steeds toegankelijker en blijft dat ook. Je werkt niet meer aan losse oplossingen, maar voorkomt ze. Je bespaart kosten. Zo maak je van jouw gemeente een plek waar het goed is om te wonen en waar bezoekers graag komen.

Timing?

Dat hangt af van hoeveel beleidsdocumenten je wilt laten bekijken en hoe groot ze zijn. Je neemt het best een aantal weken op voorhand contact op om alles goed in te plannen.

Kostprijs?

  • Voor convenantgemeenten: je ontvangt een inschatting van het aantal nodige convenanturen.

  • Voor gemeenten zonder convenant met Inter: je ontvangt een offerte.