Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gebruikerstesten met ervaringsdeskundigen Digitale toegankelijkheid

Gebruikerstesten met ervaringsdeskundigen

Wil je dat je digitale diensten en communicatie gebruiksvriendelijk zijn voor iedereen? Laat ervaringsdeskundigen een gebruikerstest doen.

Betrek mensen die vanuit hun eigen ervaringen kennis en deskundigheid inbrengen. Daarmee maak je je werk nog beter.

Ervaringsdeskundigen denken na over hun eigen ervaringen en delen die met anderen. Daardoor hebben ze ook een bredere inbreng.

Waarom zijn ervaringsdeskundigen belangrijk?

Als de inhoud van je website of app voldoet aan de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG)(opent in nieuw venster) is dat al goed. Maar om helemaal zeker te zijn dat hij ook gebruiksvriendelijk is, betrek je het best ook ervaringsdeskundigen.

De WCAG gaat namelijk vooral over wat er minstens nodig is om toegankelijk te zijn.

Maak je dienstverlening dus nog beter met ervaringsdeskundigen.

  • Zo krijg je waardevolle inzichten en meer bewustwording en draagvlak.
  • Je begrijpt dan beter hoe bezoekers met verschillende noden je website of app gebruiken.
  • Ervaringsdeskundigen gaan bijvoorbeeld na of je alles kan doen wat de bedoeling is op een pagina en of je ook een PDF kan lezen met een schermlezer.
  • Je hoort dan of je nog iets moet aanpassen om echt toegankelijk en gebruiksvriendelijk te zijn.

Je maakt je websites en apps zo toegankelijker voor iedereen.

Gebruikerstest

Een gebruikerstest is de beste manier om te weten of je website of app werkt voor iedereen.

  • Een team van ervaringsdeskundigen test dan je digitale dienst of informatie op de meest voorkomende problemen voor toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
  • Ze denken mee over oplossingen.
  • Bij een nieuwe site of app ben je dan nog voor de lancering al zeker dat de inhoud duidelijk en bruikbaar is.

Ook achteraf is het een goed idee om ervaringsdeskundigen te blijven betrekken. Dan ga je af en na of alles nog goed zit.