Gedaan met laden. U bevindt zich op: handyPark: een digitale parkeeroplossing voor personen met een handicap in je gemeente Mobiliteit

handyPark: een digitale parkeeroplossing voor personen met een handicap in je gemeente

Op 5 mei 2025 ging handyPark van start in heel België.

Dit digitale systeem registreert parkeerrechten voor personen met een handicap. Dat helpt lokale besturen om parkeren efficiënter te organiseren, ook op het vlak van handhaving.

 

Parkeerrechten voor personen met een handicap

Houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap hebben recht op parkeren op voorbehouden plaatsen en onbeperkt parkeren in blauwe zones.

Daarnaast bieden veel gemeenten extra voordelen, zoals gratis en onbeperkt parkeren op betalende plaatsen.

Om de controle van parkeerkaarten makkelijker te maken voor zowel gemeenten als parkeerders met een handicap, bestaat er nu een digitale oplossing: handyPark.

Wat is handyPark?

handyPark is een centraal platform voor digitale parkeerrechten voor personen met een handicap.

Het systeem bestaat uit een website en een mobiele app, met een centrale database. Geregistreerde parkeerrechten worden in alle deelnemende gemeenten erkend. Dat zorgt voor meer uniformiteit en duidelijkheid bij controles.

De Vlaamse, Waalse en Brusselse verenigingen van steden en gemeenten, de minister van Sociale Zaken, de FOD Sociale Zekerheid, UNIA en de drie Gewesten ondersteunen het initiatief.

Een oplossing voor gekende problemen

  • Tot nu toe moest de papieren parkeerkaart zichtbaar in de auto liggen. Dat kan leiden tot fraude en brengt administratieve lasten met zich mee.
  • Als de controle gebeurt met scanauto’s, kan je geen papieren parkeerkaarten controleren.
  • Veel gemeenten hebben een eigen registratiesysteem voor houders van parkeerkaarten. Daardoor moeten personen met een handicap zich bij elke gemeente apart registreren. Dat maakt de procedure lastig en ingewikkeld.

Wat betekent het voor gemeenten en gebruikers?

Elke Belgische gemeente kan zich aansluiten bij handyPark.

Zo is er één duidelijke registratie voor iedereen met een parkeerkaart. Voor gemeenten kan dat helpen om parkeren makkelijker te controleren en te handhaven.

Hoe kan je gemeente aansluiten?

Op de website van VVSG vind je meer informatie over handyPark en via welke stappen je aansluit als lokaal bestuur.(opent in nieuw venster)

Naargelang je een gemeente ben met of zonder parkeerhandhaving verschilt de procedure.

Personen met een handicap krijgen uitleg over hoe ze zich kunnen registreren als houder van een parkeerkaart(opent in nieuw venster) op de website van handyPark zelf.

Ondersteuning bij digitale drempels

De digitalisering brengt ook uitdagingen met zich mee.

Gebruikers moeten hun parkeerrechten digitaal activeren. Dat is soms moeilijker. Sommige mensen zijn minder vertrouwd met digitale toepassingen. En niet iedereen heeft een smartphone of internettoegang.

De Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap pleit voor een alternatief, zoals je parkeerrecht via sms registreren.

Maar voorlopig kan dat nog niet. Gemeenten zouden dus ook een fysiek of telefonisch aanspreekpunt moeten hebben. Bijvoorbeeld een gemeenteloket of een Digipunt, waar inwoners hulp krijgen om zich te registreren of de app te gebruiken.