Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegankelijkheidsinformatie voor toegankelijk toerisme Toerisme

Toegankelijkheidsinformatie voor toegankelijk toerisme

Investeert u in toegankelijk toerisme? Communiceer het dan ook op een toegankelijke manier, zo is iedereen mee. En is iets niet toegankelijk? Vertel dat ook.

U wilt dat iedereen uw gemeente op een aangename manier kan ontdekken en beleven. En dat bezoekers weten welke toeristische troeven u te bieden heeft. Zorg dan voor heldere communicatie, zowel online als op papier. Heel wat bezoekers zijn digitaal minder vaardig en verkiezen een brochure of stadsplan in hun handen. Hou rekening met een goede leesbaarheid en bruikbaarheid.

Toegankelijke informatie ≠ toegankelijkheidsinformatie

Naast toegankelijke communicatie is communicatie over de toegankelijkheid minstens even belangrijk. Dat wil zeggen dat u duidelijk communiceert hoe toegankelijk iets is, ook als het niet toegankelijk is. Bezoekers hebben nood aan die informatie om voor zichzelf te beslissen of iets haalbaar is of niet. Het is beter om op voorhand eerlijk te zijn, dan mensen teleur te stellen ter plaatse. U wilt toch niet dat er plots een drempel opduikt, waardoor iemand niet meer verder kan, terwijl de vrienden, familie of begeleiding dat wel kunnen? Vermijd uitsluiting en zorg ervoor dat iedereen weet wat te verwachten. Communiceer op een correcte en betrouwbare manier.

Voorbeelden uit de praktijk

ToeVla-databank

De ToeVla-databank(opent in nieuw venster) bevat toegankelijkheidsinformatie van heel wat publieke toeristische locaties. Het gaat om gedetailleerde en betrouwbare informatie, op basis van screenings door toegankelijkheidsexperten.