Hoeveel kost een elektrisch voertuig?

In de TCO-tool ((opent in nieuw venster)) wordt een gedetailleerde berekening gemaakt van de kost van een elektrisch voertuig. Die kost is een samenspel van verschillende factoren, waarvan we er hier een aantal verder toelichten.

Hoeveel kost een laadbeurt?

Vaak zal een elektrisch voertuig thuis worden geladen. Om te weten hoeveel zo’n laadbeurt thuis kost, moeten we een aantal veronderstellingen maken. Reken op ongeveer 5 euro per 100 km. Daarvoor krijg je minder dan 4 liter benzine of diesel.

Hoe zijn we aan dit cijfer gekomen?

  • We vertrekken van een gezin met een gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik zonder EV van 3500 kWh. Voor de eenvoud rekenen we met het enkelvoudig tarief.
  • Volgens de V-test van de VREG bedraagt de elektriciteitsfactuur 932 euro per jaar bij de goedkoopste leverancier (januari 2019).
  • Nu koopt dat gezin een EV dat 17 kWh/100 km verbruikt en waarmee ze 20 000 km per jaar rijden. Dat betekent een verbruik van 3400 kWh per jaar. Als ze altijd thuis opladen met een rendement van 90%, dan bedraagt hun meerverbruik 3778 kWh.
  • In dat geval komt er 1000 euro bij de elektriciteitsfactuur bij. Dat komt neer op 0,265 euro per kWh. Bij een verbruik van 17 kWh per 100 km geeft dat 4,5 euro per 100 km.

Een laadbeurt aan een laadpaal zal wat duurder uitvallen. De prijzen variëren en worden bepaald door het basistarief aan de gebruikte laadpaal, de kaart waarmee geladen wordt en de aard van het aangegane abonnement. Bij de publieke laadpalen die werden en nog steeds worden uitgerold in opdracht van de Vlaamse overheid varieert het bedrag licht door de indexering in het jaar dat de paal in kwestie geplaatst werd. Aan een publieke paal die geplaatst werd in 2017 betaal je ook vandaag nog 0,32 euro/kWh. Werd de laadpaal geplaatst in 2019 dan betaal je 0,39 euro/kWh. Voor palen geplaatst in 2020 is de prijs momenteel nog dezelfde als die van de palen uit 2019. Hieronder een overzicht:

  • 0,32 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2017
  • 0,34 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2018
  • 0,39 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2019
  • 0,39 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2020

De kosten voor het opladen van je auto bij een snellader zijn hoger; vaak het dubbele. Snelladers vergen namelijk, vergeleken met gewone laadpunten, een grotere investering en meer onderhoud. Maar op 20 minuten tijd is je auto wel al weer voor een groot deel opgeladen, klaar om te vertrekken.

Hoeveel kost het onderhoud van het elektrisch voertuig?

Het onderhoud van een EV is veel eenvoudiger dan van een benzine- of dieselwagen. Dat komt omdat een EV geen motorolie, oliefilter, luchtfilter, bougies of V-riemen heeft. Verder zijn er ook veel minder bewegende onderdelen in de motor waardoor die minder slijtagegevoelig is. Een EV gebruikt meestal een vrij eenvoudige transmissie, zonder versnellingsbak noch koppeling. Klassieke pannes zoals motorolielekkage, verkeerde brandstoftanken, een slippende koppeling, een kapotte uitlaat of slecht starten komen simpelweg niet voor bij een EV.

Bovendien zullen ook de remblokken en -schijven minder verslijten, omdat bij het vertragen een deel van de energie wordt gerecupereerd via de elektromotor. De banden daarentegen ondervinden iets meer slijtage door het relatief hogere gewicht van een EV en het hogere motorkoppel dat op de weg moet worden overgebracht.

Er zullen dus minder onderhoudsbeurten nodig zijn, waardoor je minder tijd verliest en goedkoper af bent.