Gedaan met laden. U bevindt zich op: IMOB (UHasselt) is volop aan de slag in Limburgse MIA proeftuin

IMOB (UHasselt) is volop aan de slag in Limburgse MIA proeftuin

IMOB werkt aan 3 concrete projecten die de verkeersveiligheid op onveilige punten structureel en op korte termijn zullen verhogen door de inzet van innovatieve technologieën.

Het burgerparticipatieplatform “citizens4safety”

Voor project 1, het burgerparticipatieplatform “citizens4safety”, is het online platform intussen bijna klaar. Het wordt, na een interne testfase, in de zomer geïmplementeerd in de 6 geselecteerde testgemeenten. Recent werden Zutendaal, Bree en As toegevoegd aan het lijstje. De mobiele meldingsapplicatie voor burgers is volop in ontwikkeling. Daarnaast wordt er ook een beleidsondersteunend instrument ontwikkeld, een expert tool die concrete ondersteuning zal bieden aan steden en gemeenten bij de opvolging van meldingen. Binnenkort organiseert IMOB daaromtrent enkele workshops met de testgemeentes.

Verkeersveiligheidsanalyse met drones

IMOB is ook volop bezig met de verkeersveiligheidsanalyse met drones. Eind 2021 werden in Beringen de eerste beelden gemaakt van een schoolomgeving. Analyses van die beelden leverden de identificatie van enkele concrete knelpunten voor de verkeersveiligheid op. Data-analyse van de vluchten gaf ook al meer inzicht in hoe verschillende parameters van de vlucht de nauwkeurigheid van de detectie en de positiebepaling van weggebruikers kunnen beïnvloeden. Tot slot werd gewerkt aan het toevoegen van bijkomende conflictindicatoren om nog meer informatie uit het beeldmateriaal te kunnen halen. Op 29 maart vonden dronevluchten plaats boven een rotonde in Dilsen-Stokkem en eind april gaan de drones de lucht in boven een schoolomgeving in Lanaken.

Proactieve conflictanalyse door vaste camera’s

In project 3 voert men een proactieve conflictanalyse met vaste camera’s uit. De software voor de conflictanalyse is intussen technisch ver gevorderd en de eerste resultaten van analyses op bestaand beeldmateriaal zijn veelbelovend. Momenteel pakt men enkele technische uitdagingen aan omtrent het stabiliseren van de trajecten van de weggebruikers in beeld en het opzetten van de informatiestromen van camera tot eindgebruiker. Er wordt ook gewerkt aan een web interface om de analyseresultaten op een toegankelijke manier aan te bieden aan gemeentes of een studiebureau. Vanaf het late voorjaar wordt de software uitgetest op 5 geselecteerde locaties in Limburg, waar nieuw beeldmateriaal verzameld en geanalyseerd zal worden. Ook aan de implementatie van bijkomende conflictindicatoren wordt gewerkt om nog meer informatie uit de beelden te kunnen halen.