Klacht over uw watermaatschappij

Hebt u een klacht over uw drinkwaterbedrijf, bijvoorbeeld over

  • de waterkwaliteit
  • aangerekende tarieven (bijv. de prijs van het drinkwater is abnormaal hoog)
  • individuele waterfacturen (bijv. watermaatschappij heeft het verbruik te hoog ingeschat)?

Op de website van de VMM kunt u uw drinkwaterfactuur narekenen met een simulator.

  • 1

    Drinkwaterbedrijf

    • Neem altijd eerst contact op met uw drinkwaterbedrijf. Gebruik daarvoor de contactgegevens die op uw factuur staan. De drinkwaterbedrijven zijn verplicht om uitleg te geven over alle aangerekende bedragen op de drinkwaterfactuur.
    • Hebt u een klacht? Dien ze dan dan schriftelijk in bij de klachtendienst of ombudsdienst van uw drinkwaterbedrijf.
  • 2

    Vlaamse Milieumaatschappij

    Bent u niet tevreden over het antwoord of de reactie van uw drinkwaterbedrijf? Stuur dan uw klacht schriftelijk (online, per e-mail of per brief) naar:

    Vlaamse Milieumaatschappij
    Afdeling Operationeel Waterbeheer
    Koning Albert II-laan 20 - Bus 16
    1000 Brussel
    Contactformulier VMM
    E-mail: info@vmm.be

    Hebt u al e-mails of brieven over deze klacht, stuur die dan mee op. Zo zal de VMM uw klacht sneller kunnen afhandelen.

    De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) is de toezichthouder van de drinkwaterbedrijven. Zij controleert of het Algemeen Waterverkoopreglement correct wordt toegepast.

  • 3

    Vlaamse Ombudsdienst

    Als de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) niet kan oordelen of het drinkwaterbedrijf iets gedaan heeft wat in strijd is met de reglementering, dan zal de VMM de indiener van de klacht doorverwijzen naar de Vlaamse Ombudsdienst.

Publicaties

Algemeen Waterverkoopreglement

Het waterverkoopreglement omschrijft de rechten en plichten van enerzijds de watermaatschappijen en de rioolbeheerders en anderzijds hun klanten. Het vormt een algemeen kader voor de dagelijkse relatie tussen beide partijen.

Veelgestelde vragen