Gedaan met laden. U bevindt zich op: EVC-traject voor beroepskwalificatie HR-assistent

EVC-traject voor beroepskwalificatie HR-assistent

Inhoud beroep

De HR-assistent informeert het personeel, volgt de personeelsdossiers op en beheert ze administratief. Hij/zij ondersteunt een efficiënt personeelsbeheer, voert het uit en houdt daarbij rekening met de geldende regelgeving en het HR-beleid van de organisatie.

De HR-assistent:

  • organiseert en ondersteunt het proces van werving en selectie;
  • maakt individuele dossiers van werknemers aan, volgt ze op en voert updates door rekening houdend met de actuele wetgeving;
  • vertaalt opleidingsbehoeften en -noden naar opleidingsinitiatieven;
  • actualiseert en werkt documenten uit om het HR-beleid te evalueren en bij te sturen;
  • licht het personeel in over de sociale wetgeving en specifieke kenmerken van de organisatie en verzorgt de praktische organisatie van de sociale verkiezingen;
  • volgt de behandeling van tuchtmaatregelen en relaties met wettelijke instanties op;
  • verwelkomt nieuwe werknemers en bevordert hun integratie;
  • voert correct de loongegevens in;
  • beheert het volledige personeelsbestand;
  • werkt altijd oplossingsgericht, doelgroepgericht en loyaal ten aanzien van de organisatie.

Info EVC-traject

In de EVC-standaard HR-assistent(PDF bestand opent in nieuw venster) vind je gedetailleerde info over het EVC-traject.

Als je bij een EVC-testcentrum je ervaring als HR assistent wil aantonen, doe je dat aan de hand van een praktijkproef, een rollenspel, een interview en een casus.

De instructietaal bij de proeven is het Nederlands.

Er zal getest worden of je

  • het proces van minimum 1 werving en selectie kan organiseren en ondersteunen;
  • minimum 1 nieuwe werknemer kan verwelkomen en de integratie kan bevorderen;
  • individuele dossiers van minimum 2 werknemers kan aanmaken en opvolgen, waaronder 1 dossier van een Engelstalig personeelslid;
  • updates kan doorvoeren aan de personeelsdossiers van minimum 3 werknemers, waaronder 1 dossier van een Franstalig personeelslid;
  • het personeelsbestand van minimum 2 tijdelijke werknemers administratief kan beheren en opvolgen;
  • minimum 1 nieuw personeelslid en 1 huidig personeelslid kan inlichten over sociale wetgeving en specifieke kenmerken van de organisatie;
  • de loongegevens van minimum 2 werknemers kan controleren en invoeren;
  • minimum 1 document kan actualiseren en uitwerken om het HR-beleid te evalueren en bij te sturen;
  • de opleidingsbehoeften en -noden kan vertalen naar opleidingsinitiatieven voor minimum 1 werknemer en minimum 1 groep werknemers;
  • minimum 1 contract voor de outsourcing van diensten kan opvolgen (betaling, werving, opleiding, ...);
  • de behandeling van tuchtmaatregelen en relaties met wettelijke instanties (arbeidsinspectie, arbeidsrechtbank ...) van minimum 1 personeelslid kan opvolgen;
  • de praktische organisatie van een sociale verkiezing kan verzorgen;
  • beroepsgerichte informatie binnen het domein HR kan opzoeken.