Afsprakenkader en ondersteuningsplan voor internen vanuit de jeugdhulpverlening
Lees hoe onderwijsinternaten samenwerken met welzijn via het afsprakenkader en ondersteuningsplan. Ontdek voor wie het bedoeld is en hoe je het opstelt en opvolgt.
Wat is het afsprakenkader?
Het afsprakenkader en ondersteuningsplan voor internen:
- Bundelt samenwerkingsafspraken tussen onderwijsinternaten en betrokken (welzijns)partners.
- Beschrijft de ondersteuningsnoden van de internen.
- Wordt opgesteld in overleg met alle betrokkenen en bevat:
- Contactgegevens van de betrokken partners
- Begeleidingsdoelen
- Samenwerkingsafspraken
- Afspraken over zorg en uitstroom
Doel: de samenwerking versterken en een zorgvuldige, doordachte begeleiding mogelijk maken.
Voor wie?
Het afsprakenkader geldt voor kinderen en jongeren die:
- Verblijven in een onderwijsinternaat met een maatregel van de jeugdrechtbank.
- Door een contactpersoon-aanmelder (zoals CLB, CGG, Pleegzorg, jeugdhulpverleners of JAC) toegewezen zijn aan het onderwijsinternaat met een VIST-SA (versnelde indicatiestelling - specifieke acties).
- Verblijven in een onderwijsinternaat, toegeleid vanuit een gemandateerde voorziening (Ondersteuningscentrum Jeugdzorg en/of de Vertrouwenscentra Kindermishandeling):
- Met een VIST-SA (versnelde indicatiestelling - specifieke acties)
- Zonder een VIST-SA (versnelde indicatiestelling - specifieke acties) maar vanuit een maatschappelijke noodzaak (MANO)
Stappenplan voor aanmelding en traject
Het traject voor elke interne bestaat uit verschillende fasen.
- Stap 1
Aanmelding
Vóór de inschrijving is er overleg tussen ouders, jongere, betrokken welzijnspartners (en andere actoren) en het onderwijsinternaat.
Dat overleg:
- Vormt de basis voor samenwerking.
- Leidt tot een gedeelde visie over de aanpak van de eventuele begeleiding.
- Helpt de ondersteuningsbehoeften bepalen. Het onderwijsinternaat kan hierbij een preventieve maatregel zijn.
De regie ligt bij de toeleider of het aanspreekpunt vanuit het 1 gezin 1 plan-samenwerkingsverband (1G1P).
- Stap 2
Verblijf en begeleiding
Tijdens het verblijf evalueer je regelmatig of de ondersteuning nog voldoet.
- Maak duidelijke afspraken over communicatie, crisissituaties en administratieve opvolging.
- Pas het afsprakenkader en ondersteuningsplan aan waar nodig.
- Stap 3
Uitstroom
Wanneer de interne het onderwijsinternaat verlaat of de ondersteuning stopt, volgt een evaluatie met alle betrokkenen.
Dat zorgt voor een zorgvuldige overgang naar andere organisaties, ook naar de volwassenenzorg.
Extra informatie
Documenten
- Sjabloon afsprakenkader ondersteuningsplan(Word bestand opent in nieuw venster) (docx, 5 p.) (123 kB)
- Sjabloon afsprakenkader ondersteuningsplan(PDF bestand opent in nieuw venster) (pdf, 7 p.) (543 kB)
- Kadertekst samenwerking onderwijsinternaten en welzijn(PDF bestand opent in nieuw venster) (pdf, 12 p.) (2,7 MB)
- Informatienota jeugdhulp voor internaten(PDF bestand opent in nieuw venster) (pdf, 17 p.) (586 kB)