Gedaan met laden. U bevindt zich op: Afsprakenkader en ondersteuningsplan voor internen vanuit de jeugdhulpverlening Onderwijsinternaten: decreet en samenwerking met welzijn

Afsprakenkader en ondersteuningsplan voor internen vanuit de jeugdhulpverlening

Lees hoe onderwijsinternaten samenwerken met welzijn via het afsprakenkader en ondersteuningsplan. Ontdek voor wie het bedoeld is en hoe je het opstelt en opvolgt.

Wat is het afsprakenkader?

Het afsprakenkader en ondersteuningsplan voor internen:

  • Bundelt samenwerkingsafspraken tussen onderwijsinternaten en betrokken (welzijns)partners.
  • Beschrijft de ondersteuningsnoden van de internen.
  • Wordt opgesteld in overleg met alle betrokkenen en bevat:
    • Contactgegevens van de betrokken partners
    • Begeleidingsdoelen
    • Samenwerkingsafspraken
    • Afspraken over zorg en uitstroom

Doel: de samenwerking versterken en een zorgvuldige, doordachte begeleiding mogelijk maken.

Voor wie?

Het afsprakenkader geldt voor kinderen en jongeren die:

  • Verblijven in een onderwijsinternaat met een maatregel van de jeugdrechtbank.
  • Door een contactpersoon-aanmelder (zoals CLB, CGG, Pleegzorg, jeugdhulpverleners of JAC) toegewezen zijn aan het onderwijsinternaat met een VIST-SA (versnelde indicatiestelling - specifieke acties).
  • Verblijven in een onderwijsinternaat, toegeleid vanuit een gemandateerde voorziening (Ondersteuningscentrum Jeugdzorg en/of de Vertrouwenscentra Kindermishandeling):
    • Met een VIST-SA (versnelde indicatiestelling - specifieke acties)
    • Zonder een VIST-SA (versnelde indicatiestelling - specifieke acties) maar vanuit een maatschappelijke noodzaak (MANO)
Kinderen en jongeren toegeleid vanuit een gemandateerde voorziening zonder VIST-SA

Het decreet integrale jeugdhulp(opent in nieuw venster) bepaalt dat jongeren zonder VIST-SA ook vallen onder de jeugdhulp. Ze tellen mee voor de omkadering van het onderwijsinternaat.

  • Voor hen stel je ook een afsprakenkader en ondersteuningsplan op. Ondersteuning vanuit welzijn kan nodig zijn.
  • Er is geen formele jeugdhulpbeslissing als opvoedingsverantwoordelijken zelf het ‘kostgeld’ betalen.
  • De consulent bevestigt de maatschappelijke noodzaak (MANO) in het afsprakenkader. Er zijn geen formele documenten zoals een jeugdhulpbeslissing.

Stappenplan voor aanmelding en traject

Het traject voor elke interne bestaat uit verschillende fasen.

  • Stap 1

    Aanmelding

    Vóór de inschrijving is er overleg tussen ouders, jongere, betrokken welzijnspartners (en andere actoren) en het onderwijsinternaat.

    Dat overleg:

    • Vormt de basis voor samenwerking.
    • Leidt tot een gedeelde visie over de aanpak van de eventuele begeleiding.
    • Helpt de ondersteuningsbehoeften bepalen. Het onderwijsinternaat kan hierbij een preventieve maatregel zijn.

    De regie ligt bij de toeleider of het aanspreekpunt vanuit het 1 gezin 1 plan-samenwerkingsverband (1G1P).

  • Stap 2

    Verblijf en begeleiding

    Tijdens het verblijf evalueer je regelmatig of de ondersteuning nog voldoet.

    • Maak duidelijke afspraken over communicatie, crisissituaties en administratieve opvolging.
    • Pas het afsprakenkader en ondersteuningsplan aan waar nodig.
  • Stap 3

    Uitstroom

    Wanneer de interne het onderwijsinternaat verlaat of de ondersteuning stopt, volgt een evaluatie met alle betrokkenen.

    Dat zorgt voor een zorgvuldige overgang naar andere organisaties, ook naar de volwassenenzorg.