De kennis, vaardigheden en attitudes die in de lessen aan bod moeten komen, legt de overheid vast in onderwijsdoelen voor de verschillende onderwijsniveaus.
Zoekfunctie onderwijsdoelen
Vind alle onderwijsdoelen per onderwijsniveau, graad, sleutelcompetentie ...
Soorten onderwijsdoelen
Per onderwijsniveau hebben de onderwijsdoelen een specifieke naam.
In het kleuteronderwijs gelden momenteel ontwikkelingsdoelen die na te streven zijn. De ontwikkelingsdoelen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die na te streven zijn, maar sommige doelen zijn te bereiken door het merendeel van de leerlingen.
In het buitengewoon kleuteronderwijs gelden momenteel ontwikkelingsdoelen die na te streven zijn. De ontwikkelingsdoelen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die na te streven zijn.
In het lager onderwijs gelden eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen. De eindtermen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen, maar sommige doelen moeten door elke leerling bereikt worden.
In het buitengewoon lager onderwijs gelden ontwikkelingsdoelen die na te streven zijn. De ontwikkelingsdoelen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die na te streven zijn.
In het secundair onderwijs incl. buso OV4 gelden andere onderwijsdoelen naargelang de graad:
Eerste graad:
eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen
eindtermen basisgeletterdheid die te bereiken zijn door elke leerling
uitbreidingsdoelen voor een bepaalde groep leerlingen
Tweede graad:
eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen
cesuurdoelen voor de leerlingen uit de doorstroom- en dubbele finaliteit
Derde graad:
eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen
specifieke eindtermen voor de leerlingen uit de doorstroom- en dubbele finaliteit
Zevende leerjaar dat voorbereidt op hoger onderwijs na OK3:
eindtermen en specifieke eindtermen
In het buitengewoon secundair onderwijs (buso OV1, OV2 en OV3) gelden ontwikkelingsdoelen per opleidingsvorm.
In de basiseducatie gelden eindtermen en basiscompetenties.
In het secundair volwassenenonderwijs gelden eindtermen, specifieke eindtermen en basiscompetenties.
In het deeltijds kunstonderwijs gelden basiscompetenties en specifieke eindtermen.
In het hoger onderwijs gelden domeinspecifieke leerresultaten.