Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijsdoelen Opleidingsinhouden

Onderwijsdoelen

De kennis, vaardigheden en attitudes die in de lessen aan bod moeten komen, legt de overheid vast in onderwijsdoelen voor de verschillende onderwijsniveaus.

Zoekfunctie onderwijsdoelen

Vind alle onderwijsdoelen per onderwijsniveau, graad, sleutelcompetentie ...

Onderwijsdoelen maken deel uit van het geheel aan opleidingsinhouden, net zoals bijvoorbeeld beroepskwalificaties. Meer informatie over het geheel van opleidingsinhouden vind je op de pagina’s over opleidingsinhouden.

Soorten onderwijsdoelen

Per onderwijsniveau hebben de onderwijsdoelen een specifieke naam.

In het kleuteronderwijs gelden momenteel ontwikkelingsdoelen die na te streven zijn. De ontwikkelingsdoelen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die na te streven zijn, maar sommige doelen zijn te bereiken door het merendeel van de leerlingen.

In het buitengewoon kleuteronderwijs gelden momenteel ontwikkelingsdoelen die na te streven zijn. De ontwikkelingsdoelen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die na te streven zijn.

In het lager onderwijs gelden eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen. De eindtermen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen, maar sommige doelen moeten door elke leerling bereikt worden.

In het buitengewoon lager onderwijs gelden ontwikkelingsdoelen die na te streven zijn. De ontwikkelingsdoelen worden geleidelijk vervangen door minimumdoelen die na te streven zijn.

In het secundair onderwijs incl. buso OV4 gelden andere onderwijsdoelen naargelang de graad:

  • Eerste graad:

    • eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen

    • eindtermen basisgeletterdheid die te bereiken zijn door elke leerling

    • uitbreidingsdoelen voor een bepaalde groep leerlingen

  • Tweede graad:

    • eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen

    • cesuurdoelen voor de leerlingen uit de doorstroom- en dubbele finaliteit

  • Derde graad:

    • eindtermen die te bereiken zijn door het merendeel van de leerlingen

    • specifieke eindtermen voor de leerlingen uit de doorstroom- en dubbele finaliteit

  • Zevende leerjaar dat voorbereidt op hoger onderwijs na OK3:

    • eindtermen en specifieke eindtermen

In het buitengewoon secundair onderwijs (buso OV1, OV2 en OV3) gelden ontwikkelingsdoelen per opleidingsvorm.

In de basiseducatie gelden eindtermen en basiscompetenties.

In het secundair volwassenenonderwijs gelden eindtermen, specifieke eindtermen en basiscompetenties.

In het deeltijds kunstonderwijs gelden basiscompetenties en specifieke eindtermen.

In het hoger onderwijs gelden domeinspecifieke leerresultaten.