Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs - inhoud domein dans Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs

Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs - inhoud domein dans

In de 1ste graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 1ste graad bestaat uit minstens 2 lestijden, te spreiden over 2 leerjaren.

In de 1ste graad dans wordt dit vak georganiseerd:

  • Dansinitiatie

In de 2de graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 2de graad heeft een globale studieomvang van minstens 8 lestijden, naar keuze te spreiden over een traject van 2 of 4 leerjaren.

Je kan beide trajecten naast elkaar organiseren, of je kan voor 1 traject kiezen.

In de 2de graad dans wordt dit vak georganiseerd:

  • Danslab

In de 3de graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 3de graad bestaat uit minstens 7,5 lestijden, te spreiden over 3 leerjaren.

In de 3de graad dans worden verschillende opties georganiseerd. Klik op de optie om de vakken te zien.

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 9 lestijden, te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Choreograaf geldt de beroepskwalificatie amateur beeldend kunstenaar.(opent in nieuw venster)

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 9 lestijden, te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Creërend Danser geldt de beroepskwalificatie amateur creërend danser(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 9 lestijden, te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Vertolkend Danser geldt de beroepskwalificatie amateur vertolkend danser(opent in nieuw venster).

Kortlopende studierichtingen

Voor de kortlopende studierichting selecteert het schoolbestuur:

  • relevante basiscompetenties uit de 1ste, 2de of 3de of specifieke eindtermen (hoofdzakelijk van dit domein);
  • competenties uit beroepskwalificaties (hoofdzakelijk van dit domein).

De kortlopende studierichting bestaat uit 3 leerjaren van telkens 2 lestijden.

De kortlopende studierichting danscultuur bestaat uit verschillende opties. Klik op de optie om de vakken te zien.

Specialisaties

Voor elke specialisatie-opleiding selecteert het schoolbestuur onderwijsdoelen met het oog op het versterken van het individueel kunstenaarschap. Dat zijn hoofdzakelijk onderwijsdoelen van het domein zelf, maar een aanvulling uit andere domeinen is ook mogelijk.

De specialisatie-opleiding bestaat uit 2 leerjaren van telkens 2 lestijden. De optie choreografie bestaat uit 4 lestijden te spreiden over 2 leerjaren.