Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs - inhoud domein muziek Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs

Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs - inhoud domein muziek

In de 1ste graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 1ste graad bestaat uit minstens 2 lestijden, te spreiden over 2 leerjaren.

In de 2de graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

Voor jongeren bestaat de 2de graad uit minstens 12 lestijden te spreiden over 4 leerjaren. Voor volwassenen bestaat de 2de graad uit minstens 9 lestijden te spreiden over 3 leerjaren.

In de 3de graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 3de graad bestaat uit minstens 9 lestijden, vrij te spreiden over 3 of 4 leerjaren

In de 3de graad muziek worden verschillende opties georganiseerd. Klik op de opties om de vakken te zien.

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 6 lestijden vrij te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Creërend Muzikant geldt de beroepskwalificatie amateur creërend muzikant(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 6 lestijden vrij te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Dirigent geldt de beroepskwalificatie amateur dirigent(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 6 lestijden vrij te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Dj geldt de beroepskwalificatie amateur dj(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit minstens 6 lestijden vrij te spreiden over 3 leerjaren.

In de studierichting Vertolkend Muzikant geldt de beroepskwalificatie amateur vertolkend muzikant(opent in nieuw venster).

Kortlopende studierichtingen

Voor elke kortlopende studierichting selecteert het schoolbestuur:

  • relevante basiscompetenties uit de 1ste, 2de, 3de of specifieke eindtermen (hoofdzakelijk van dit domein);
  • competenties uit beroepskwalificaties (hoofdzakelijk van dit domein).

De kortlopende studierichtingen bestaan uit 6 wekelijkse lestijden, vrij te spreiden over 3 leerjaren.

In het domein muziek worden verschillende kortlopende studierichtingen georganiseerd. Klik op de naam van de studierichting om de opties en vakken te zien.

Specialisaties

Voor elke specialisatie-opleiding selecteert het schoolbestuur onderwijsdoelen met het oog op het versterken van het individueel kunstenaarschap. Dat zijn hoofdzakelijk onderwijsdoelen van het domein zelf, maar een aanvulling uit andere domeinen is ook mogelijk.

De specialisatie-opleiding bestaat uit 4 lestijden, vrij te spreiden over 2 leerjaren.