Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs - inhoud domein woordkunst-drama Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs

Opleidingsinhouden deeltijds kunstonderwijs - inhoud domein woordkunst-drama

In de 1ste graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 1ste graad bestaat uit minstens 2 lestijden, te spreiden over 2 leerjaren.

In de 1ste graad woordkunst-drama wordt dit vak georganiseerd:

  • Woordinitiatie

In de 2de graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 2de graad heeft een globale studieomvang van minstens 4 lestijden, vrij te spreiden over een traject van 2 of 4 leerjaren. Beide trajecten kunnen ook naast elkaar georganiseerd worden.

In de 2de graad woordkunst/drama wordt dit vak georganiseerd:

  • Woordatelier

In de 3de graad wordt gewerkt met basiscompetenties(opent in nieuw venster). Dat zijn doelen, afgeleid uit een referentiekader, voor de kennis, de vaardigheden en de attitudes die een leerling geïntegreerd inzet. De basiscompetenties zijn geordend op basis van de zes kerncompetenties uit het studieprofiel kunstonderwijs: individuele gedrevenheid tonen, creëren en (drang tot) innoveren, vakdeskundigheid inzetten, onderzoeken, relaties bouwen en samenwerken, presenteren.

De 3de graad bestaat uit minstens 6 lestijden, te spreiden over 3 leerjaren.

In de 3de graad woordkunst-drama worden verschillende opties georganiseerd. Klik op de optie om de vakken te zien.

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit 3 leerjaren van telkens 2 lestijden.

In de studierichting Audiomaker geldt de beroepskwalificatie amateur audiomaker(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit 3 leerjaren van telkens 2 lestijden.

In de studierichting Creërend Acteur geldt de beroepskwalificatie amateur creërend acteur(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit 3 leerjaren van telkens 2 lestijden.

In de studierichting Theaterregisseur geldt de beroepskwalificatie amateur regisseur podiumkunsten(opent in nieuw venster).

Voor alle leerlingen in de 4de graad die nadien kunst in hun vrije tijd of op de arbeidsmarkt willen beoefenen, gelden beroepskwalificaties. Die worden ideaal volledig behaald.

Voor leerlingen die naar het hoger (kunst)onderwijs willen doorstromen, gelden de specifieke eindtermen van het wetenschapsdomein kunst en cultuur(opent in nieuw venster).

De 4de graad bestaat uit 3 leerjaren van telkens 2 lestijden.

In de studierichting Vertolkend Acteur geldt de beroepskwalificatie amateur vertolkend acteur(opent in nieuw venster).

Kortlopende studierichtingen

Voor elke kortlopende studierichting (behalve voor de studierichting schrijver) selecteert het schoolbestuur:

  • relevante basiscompetenties uit de 1ste, 2de of 3de graad of specifieke eindtermen;
  • competenties uit beroepskwalificaties (hoofdzakelijk van dit domein).

Voor de kortlopende studierichting schrijver geldt de beroepskwalificatie amateur literair schrijver(opent in nieuw venster).

De kortlopende studierichting Woordkunst-Dramacultuur bestaat uit 6 lestijden te spreiden over 3 leerjaren. De opleiding Schrijver bestaat uit 9 lestijden te spreiden over 3 leerjaren.

In het domein woordkunst-drama worden verschillende kortlopende studierichtingen georganiseerd. Klik op de naam van de studierichting om de opties en vakken te zien.

Specialisaties

Voor elke specialisatie-opleiding selecteert het schoolbestuur onderwijsdoelen met het oog op het versterken van het individueel kunstenaarschap. Dat zijn hoofdzakelijk onderwijsdoelen van het domein zelf, maar een aanvulling uit andere domeinen is ook mogelijk.

De specialisatie-opleiding bestaat uit 4 lestijden te spreiden over 2 leerjaren.

Er zijn verschillende opties mogelijk.