Opleidingsinhouden secundair onderwijs incl. buso OV4 en duaal: inhoud
Loop je verloren in de terminologie? Check de verklarende woordenlijst opleidingsinhouden.
‘Onderwijsdoelen’ is een verzamelterm voor doelen die gelden in bepaalde graden en voor bepaalde finaliteiten. In de eerste graad vullen leerlingen de basisvorming aan met een keuzegedeelte. De basisvorming richt zich op maatschappelijke participatie en persoonlijke ontplooiing en bestaat uit aparte onderwijsdoelen voor de A- en de B-stroom. Die onderwijsdoelen zijn opgedeeld in 16 sleutelcompetenties zoals ‘Andere talen’, ‘Burgerschap’ en ‘Lichamelijke en geestelijke gezondheid’. Er zijn eindtermen die de meerderheid van de leerlingen moet behalen, eindtermen basisgeletterdheid die elke individuele leerling moet behalen en uitbreidingsdoelen Nederlands voor leerlingen die nood hebben extra uitdaging. Het keuzegedeelte richt zich op een goede oriëntering naar de tweede graad.
In de tweede en derde graad onderscheiden we drie finaliteiten: doorstroom-, dubbele en arbeidsmarktfinaliteit. De basisvorming richt zich ook hier op maatschappelijke participatie en persoonlijke ontplooiing. De sleutelcompetenties zijn dezelfde als voor de eerste graad. Het pakket eindtermen voor de basisvorming is de hele finaliteit identiek. Daarnaast is er specifieke vorming. In de arbeidsmarktfinaliteit bereidt de specifieke vorming voor op de arbeidsmarkt. Daarvoor gelden beroepskwalificaties. De specifieke vorming van de dubbele finaliteit bereidt voor op het uitoefenen van een beroep en hoger onderwijs. In de doorstroomfinaliteit ten slotte bereidt de specifieke vorming voor op hoger onderwijs. Doelen die voorbereiden op hoger onderwijs zijn cesuurdoelen in de tweede graad en specifieke eindtermen in de derde graad. Bij de cesuurdoelen en specifieke eindtermen onderscheiden we 16 wetenschapsdomeinen zoals ‘Economie’, ‘Fysica’ en ‘Gedragswetenschappen’. De cesuurdoelen, specifieke eindtermen en beroepskwalificaties bepalen de eigenheid van een studierichting.
De nieuwe onderwijsdoelen geven invulling aan een toekomstgericht onderwijs dat elke leerling sterker maakt en doet groeien. Voor meer informatie kan je terecht op onderwijsdoelen.be.
Vind de opleidingsinhouden
In de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster) vind je de opleidingsinhouden van de verschillende studierichtingen in het secundair onderwijs per studiedomein, finaliteit, graad ...
Je vindt er:
- een omschrijving
- logische vervolgopleidingen
- welke onderwijsdoelen en/of beroepskwalificaties er geldig zijn
- de studiebekrachtiging
- de geldigheidstermijn
Toelichting
Binnen het secundair onderwijs zijn de studierichtingen naargelang de graad en finaliteit samengesteld uit andere inhouden.
In de 1ste graad gelden per stroom de volgende inhouden:
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau (met uitzondering van attitudes: na te streven)
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Eindtermen basisgeletterdheid:
- Noodzakelijk minimum in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontplooiing
- Te bereiken door elke leerling
- Uitbreidingsdoelen:
- Gaan verder dan de basisvorming
- Te bereiken door een bepaalde groep
De curriculumdossiers geven een overzicht van de doelen per studierichting. Je kan ze net als de doelen zelf raadplegen via de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster).
In de 2de graad gelden andere inhouden per finaliteit:
Doorstroomfinaliteit
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Cesuurdoelen:
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 wetenschapsdomeinen
Dubbele finaliteit
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Cesuurdoelen:
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 wetenschapsdomeinen
- Sets van competenties uit (een) beroepskwalificatie(s):
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
Arbeidsmarktfinaliteit
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Sets van competenties uit (een) beroepskwalificatie(s):
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
De curriculumdossiers geven een overzicht van de doelen per studierichting. Je kan ze net als de doelen zelf raadplegen via de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster).
In de 3de graad gelden andere inhouden per finaliteit:
Doorstroomfinaliteit
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Specifieke eindtermen:
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 wetenschapsdomeinen
Dubbele finaliteit
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Specifieke eindtermen:
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 wetenschapsdomeinen
- Beroepskwalicatie(s):
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
Arbeidsmarktfinaliteit
- Eindtermen:
- Basisvorming in functie van maatschappelijke participatie en persoonlijke ontwikkeling
- Te bereiken op populatieniveau
- Ingedeeld in 16 sleutelcompetenties
- Beroepskwalicatie(s):
- Gelden voor het specifieke gedeelte
- Te bereiken op populatieniveau
De curriculumdossiers geven een overzicht van de doelen per studierichting. Je kan ze net als de doelen zelf raadplegen via de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster).
Vanaf het schooljaar 2025-2026 is het 7de leerjaar gemoderniseerd. Dan gelden verschillende doelen naargelang het soort 7de leerjaar. Ze zijn raadpleegbaar via de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster):
- 7de leerjaar dat voorbereidt op instroom naar het hoger onderwijs na OK3
- Hier gelden gemoderniseerde eindtermen.
- 7de leerjaren die voorbereiden op instroom naar het hoger onderwijs na OK4
- Hier gelden geen eindtermen. De inhoud wordt vastgelegd in het curriculumdossier.
- 7de leerjaren die voorbereiden op instroom naar de arbeidsmarkt na OK3
- Hier geldt een selectie van één of meerdere beroepskwalificaties.
- 7de leerjaren die voorbereiden op instroom naar de arbeidsmarkt na OK4
- Hier geldt een selectie van één of meerdere beroepskwalificaties.
Vanaf het schooljaar 2025-2026 hebben de duale opleidingen de opleidingen uit het dbso en de leertijd vervangen.
- Lijst duale opleidingen (incl. aanloopfase) gewoon onderwijs in schooljaar 2025-2026(Word bestand opent in nieuw venster)
- Lijst duale opleidingen (incl. aanloopfase) gewoon onderwijs in schooljaar 2024-2025(Word bestand opent in nieuw venster)
- Lijst duale opleidingen buso OV4 in schooljaar 2025-2026(Word bestand opent in nieuw venster)
- Lijst duale opleidingen buso OV4 in schooljaar 2024-2025(Word bestand opent in nieuw venster)
Aanloopfase
Voor leerlingen uit de aanloopfase 2de en 3de graad gelden:
- Eindtermen
- Een selectie van één of meerdere beroepskwalificaties
- Acties gericht op het opbouwen van een loopbaan en beroepsgerichte vorming (generieke arbeidsgerichte competenties, vaktechnische competenties en leerervaring op een werkplek)
De inhouden zijn opgenomen in de curriculumdossiers die raadpleegbaar zijn via de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster).
Duale opleidingen
Voor leerlingen uit de duale opleidingen gelden:
- Eindtermen (niet voor het 7de leerjaar)
- Eén of meerdere beroepskwalificaties en/of deelkwalificaties
De inhouden zijn opgenomen in de curriculumdossiers die raadpleegbaar zijn via de zoekfunctie opleidingsinhouden(opent in nieuw venster).
Buso OV4 volgt inhoudelijk dezelfde onderwijsdoelen en beroepskwalificaties/deelkwalificaties als het gewone onderwijs.
In OKAN gelden ontwikkelingsdoelen(opent in nieuw venster) die nagestreefd moeten worden.
Contact
Agentschap voor hoger onderwijs, volwassenenonderwijs, kwalificaties & studietoelagen
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II- laan 15 bus 132
1210 Brussel