Gedaan met laden. U bevindt zich op: Financiële ondersteuning aanvragen voor een eigen aanmeldingssysteem in het buitengewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs

Financiële ondersteuning aanvragen voor een eigen aanmeldingssysteem in het buitengewoon onderwijs

Scholen van het buitengewoon basis- en secundair onderwijs kunnen financiële ondersteuning aanvragen voor een eigen aanmeldingssysteem voor inschrijvingen.

Voor wie?

Deze informatie is voor buitengewoon basis- en secundair onderwijs.

Oproep 2026-2027

Je kan een aanvraag indienen voor financiële ondersteuning voor de inschrijvingen van het schooljaar 2026-2027 tot 15 december 2025.

Je vindt meer info in:

Voorwaarden

Om aanspraak te maken op een financiële ondersteuning moet voor buitengewoon basis- en buitengewoon secundair onderwijs afzonderlijk aan ieder van de volgende voorwaarden zijn voldaan.

  • Het gaat om een digitale aanmeldprocedure.

  • Alle aanmeldende vestigingsplaatsen uit hetzelfde LOP of uit eenzelfde gemeente buiten LOP-gebied, melden samen aan. Verder geldt:

    • Indien binnen eenzelfde LOP of gemeente buiten LOP-gebied meerdere, maar verschillende aanmeldprocedures georganiseerd worden, vervalt het recht op financiële tegemoetkoming.
    • Er wordt slechts 1 subsidie toegekend per aanmeldprocedure.
  • NIEUW voor 2026-2027: Enkel gezamenlijke aanmeldprocedures komen in aanmerking voor subsidie.

    • Aanmeldprocedures voor individuele vestigingsplaatsen kunnen geen subsidie genereren.
    • Een samenwerking van meerdere vestigingsplaatsen van eenzelfde schoolbestuur met minstens een overlappend capaciteitsniveau waarvoor wordt aangemeld, kan subsidie genereren als de vestigingsplaatsen niet gelegen zijn op dezelfde campus. De omschrijving van campus staat in artikel 37bis §6 en §7 van het decreet basisonderwijs(opent in nieuw venster) en artikel 110/1 §4 en §5 van de codex secundair onderwijs(opent in nieuw venster).
    • Een samenwerking van meerdere vestigingsplaatsen van meerdere schoolbesturen kan subsidies genereren ongeacht of ze wel of geen overlappend capaciteitsniveau hebben waarvoor wordt aangemeld.
  • NIEUW voor 2026-2027: Aanmeldprocedures bestaande uit vestigingsplaatsen van verschillende LOP’s en/of gemeenten buiten LOP-gebied ontvangen een hoger subsidiebedrag als voor minstens een overlappend capaciteitsniveau wordt aangemeld.

    Ook schoolbesturen of LOP’s die de voorbije jaren reeds aanmeldden, kunnen financiële ondersteuning aanvragen.

    Je kan maar 1 begunstigde per aanmeldingsprocedure aanduiden, ook als je met meerdere vestigingsplaatsen samen aanmeldt. Alle betrokken schoolbesturen moeten akkoord zijn dat de financiële ondersteuning wordt toegekend aan de vermelde begunstigde.

    Voordelen gezamenlijke aanmeldingsprocedure

    Scholen die samenwerken hebben 1 aanmeldingssysteem. Dat heeft voordelen voor zowel de ouders als de school.

    • Voor scholen betekent dit minder dubbele aanmeldingen. Leerlingen krijgen slechts voor 1 school een toewijzing.
    • Aanmelden helpt om het inschrijvingsproces te optimaliseren. Zo kunnen toegewezen leerlingen op afspraak ingeschreven worden.
    • Andere voordelen lees je op de webpagina Aanmelden in het gewoon basis- en 1ste jaar secundair onderwijs.

Doel

Het minimale subsidiebedrag is genoeg om een eenvoudig digitaal aanmeldsysteem te huren of zelf te ontwikkelen.

Je kan kosten inbrengen die gemaakt zijn in de periode van 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 en die rechtstreeks verband houden met de organisatie van de aanmeldingsprocedure, bijvoorbeeld:

  • Inhuren van een eenvoudig digitaal aanmeldsysteem
  • Ontwikkelingskost van een eigen digitaal systeem
  • Het toezicht van een deurwaarder bij de digitale ordening van de leerlingen
  • Kosten voor communicatie (brochures, flyers, affiches, …)

Subsidiebedrag

Aanvraag

Uiterlijk 15 december 2025 laat je weten of je financiële ondersteuning vraagt voor de organisatie van de aanmeldingsprocedure.

Gebruik het e-formulier(opent in nieuw venster) en vermeld:

  • Naam begunstigde
  • Rekeningnummer begunstigde
  • Ondernemingsnummer begunstigde

Toekenning

De toekenning van de financiële ondersteuning gebeurt met een Ministerieel Besluit. Zodra de middelen zijn vastgelegd en de minister het besluit ondertekend heeft, ontvang je een voorschot van 80%.

De rest van het bedrag krijg je nadat je bewijsstukken hebt ingediend van de gemaakte kosten, samen met een inhoudelijk verslag. Gaf je minder uit dan de financiële ondersteuning die je kreeg? Dan vordert AGODI het overblijvende bedrag terug.

Bij je melding via e-mail geef je een contactpersoon op. Die contactpersoon ontvangt alle informatie over het verloop van de aanvraag en de uitbetaling. Geef dus zeker een contactpersoon op die jullie aanvraag verder kan opvolgen.