Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leerlingen aanmelden en inschrijven in het basis- en secundair onderwijs Leerlingenadministratie basis- en secundair onderwijs

Leerlingen aanmelden en inschrijven in het basis- en secundair onderwijs

Lees hoe je als school leerlingen aanmeldt en inschrijft, wat je doet in bijzondere situaties, welke CLR-dossiers je indient en hoe, hoe je met kwaliteitscontroles fouten voorkomt, waar je ondersteuning krijgt en hoe belangrijk het is om ouders te informeren.

Voor wie?

Deze informatie is voor basis- en secundair onderwijs.

In bijzondere situaties

Commissie voor Leerlingenrechten (CLR)

De Commissie voor Leerlingenrechten (CLR) is de onafhankelijke, centrale beroepsinstantie voor inschrijvingsrecht, voor zowel ouders als scholen, schoolbesturen en LOP’s. Ze behandelt klachten, beoordeelt aanmeldingsprocedures en geeft adviezen. Zo garandeert de CLR het inschrijvingsrecht. 

Bij de CLR kan je volgende dossiers indienen:

  • Een voorstel voor een aanmeldingsprocedure in het buitengewoon onderwijs
  • Een afwijkingsdossier voor aanmeldingen in het gewoon en buitengewoon onderwijs
  • Een adviesvraag over ondervertegenwoordigde groepen
  • Een aanvraag om leerlingen te weigeren door uitzonderlijke omstandigheden (ventielprocedure)
  • Een erkenningsaanvraag voor een uitzonderlijke situatie van een leerling

Fouten bij aanmelden en inschrijven

Initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure organiseren (geautomatiseerde) kwaliteitscontroles om gebruikersfouten te voorkomen. Wat die controles minstens moeten zijn en wat je moet doen bij fouten, lees je in het standaarddossier. Er kunnen ook fouten opduiken bij inschrijvingen zonder aanmeldingsprocedures.

Ondersteuning

Ouders informeren

Het is belangrijk om ouders te informeren over het verloop van de aanmeldings- en/of inschrijvingsprocedure.

Voor scholen die gebruik maken van een aanmeldingsprocedure bij de organisatie van de inschrijvingen staan de aandachtspunten opgesomd in de standaarddossiers voor gewoon en buitengewoon onderwijs.