Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers organiseren: basisonderwijs Anderstalige nieuwkomers in je onderwijsinstelling

Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers organiseren: basisonderwijs

Onthaalonderwijs in het basisonderwijs helpt anderstalige nieuwkomers om snel Nederlands te leren en goed te starten op school. Lees hoe je leerlingen inschrijft en registreert, welke omkadering en werkingsmiddelen je kan aanvragen, hoe je personeel aanstelt en hoe je het onthaalonderwijs kan organiseren.

Geen bijkomende Oekraïne-middelen vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 worden geen nieuwe bijkomende middelen meer toegekend in het kader van de Oekraïne-maatregelen, onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams Parlement. Bestaande toekenningen blijven geldig tot einde schooljaar 2025-2026. Lees wat er verandert.

Inschrijven

Basisregel: heb je plaats, dan schrijf je de leerling in zoals elke andere leerling.

Voorwaarden anderstalige nieuwkomers

Een leerling kan onthaalonderwijs volgen als hij of zij voldoet aan de voorwaarden voor anderstalige nieuwkomer (AN) of gewezen anderstalige nieuwkomer (GAN).

Controleer bij de inschrijving of de leerling aan deze voorwaarden voldoet.

Wie is een anderstalige nieuwkomer of gewezen anderstalige nieuwkomer?

Een leerling is anderstalige nieuwkomer (AN) als die voldoet aan de toelatingsvoorwaarden. Na het onthaaljaar worden die leerlingen gewezen anderstalige nieuwkomer (GAN). Ook GAN-leerlingen kunnen nog taalondersteuning krijgen.

Een leerling kan maximaal 2 jaar en 9 maanden AN of GAN zijn. Dat geldt voor leerlingen die na 1 oktober instappen.

Voorbeeld:

  • Schooljaar A: inschrijving op 1 oktober of later: leerling is AN
  • Schooljaar A+1: volledig jaar onthaalonderwijs (als aan de voorwaarden voldaan is)
  • Schooljaar A+2: vervolgjaar als GAN (na een jaar onthaalonderwijs)

Omkadering en werkingsmiddelen

Scholen krijgen extra omkadering en werkingsmiddelen voor anderstalige nieuwkomers (AN). Deze middelen komen bovenop de gewone omkadering en werkingsmiddelen.

Aanvullende lestijden voor onthaalonderwijs

Voor kleuters vanaf 5 jaar en leerlingen van het lager onderwijs.

Personeel aanstellen

Je kan extra personeel aanstellen om onthaalonderwijs te organiseren.

Aanvullende lestijden

Gebruik een RL-1 met vakcode 436. Combineer de vakcode altijd met 1 van de ambtcodes:

  • Onderwijzer: ambtcode 33
  • Kleuteronderwijzer: ambtcode 32
  • Directeur met lesopdracht: ambtcode 13
  • Adjunct-directeur met lesopdracht: ambtcode 70

Keuze door het schoolbestuur

  • Het schoolbestuur beslist of de aanvullende lestijden worden ingericht in het ambt van kleuteronderwijzer of van onderwijzer.
  • Daarna pas je de gewone voorrangsregels toe om personeel aan te stellen.
  • Je kan personeel ook benoemen in de aanvullende lestijden.

Meer info: omzendbrief onthaalonderwijs: ambten (titel 5)(opent in nieuw venster)

Onderwijs organiseren

Elke school kiest zelf hoe ze onthaalonderwijs organiseert. Je kan:

Indeling van klassen

Elke school bepaalt zelf hoe ze de klassen indeelt voor onthaalonderwijs.

Psychosociale zorg

Sommige anderstalige nieuwkomers hebben trauma of stress ervaren.

Ondersteuning en inspiratie

Zoek je houvast bij het werken met anderstalige nieuwkomers?

Brochure: Onderwijs in Vlaanderen

Verspreid de Oekraïense brochure altijd samen met de Nederlandstalige brochure.