Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers organiseren: voltijds gewoon secundair onderwijs (OKAN en niet-OKAN) Anderstalige nieuwkomers in je onderwijsinstelling

Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers organiseren: voltijds gewoon secundair onderwijs (OKAN en niet-OKAN)

In het voltijds gewoon secundair onderwijs organiseer je onthaalonderwijs in een onthaalklas (OKAN). Lees hoe je een onthaaljaar aanvraagt en organiseert, hoe je leerlingen inschrijft en registreert, en welke omkadering, werkingsmiddelen en personeelsregels gelden.

Sommige leerlingen volgen onderwijs buiten OKAN. Ook daar gelden specifieke afspraken.

Geen bijkomende Oekraïne-middelen vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 worden geen nieuwe bijkomende middelen meer toegekend in het kader van de Oekraïne-maatregelen, onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams Parlement. Bestaande toekenningen blijven geldig tot einde schooljaar 2025-2026. Lees wat er verandert.

Een onthaaljaar organiseren

Een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) is een afzonderlijk structuuronderdeel in het voltijds gewoon secundair onderwijs.

Je organiseert het als scholengemeenschap of, als je daar niet toe behoort, als individuele school.

Inschrijven

Basisregel: heb je plaats, dan schrijf je de leerling in zoals elke andere leerling.

Ga na of de leerling voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor OKAN.

Omkadering en werkingsmiddelen

Scholen die een onthaaljaar (OKAN) organiseren, krijgen specifieke uren-leraar bovenop de reguliere omkadering en werkingsmiddelen.

Personeel aanstellen

Je kan een tijdelijk personeelslid of vastbenoemd personeelslid aanstellen in het ambt van leraar, godsdienstleraar of leraar niet-confessionele zedenleer.

Vakken voor OKAN-leraren

  • Nederlands voor nieuwkomers, met eigen bekwaamheidsbewijzen(opent in nieuw venster).
  • Algemene vakken: godsdienst, niet-confessionele zedenleer, eigen cultuur en religie, cultuurbeschouwing en andere vakken voor maximaal 4 uur. Voor deze OKAN-uren gebeurt de aanstelling via een gelijkstelling met het vak in kwestie.

Salaris en prestatiestelsel

  • Het salaris en het prestatiestelsel hangen af van het aantal gepresteerde lesuren binnen een graad en onderwijsvorm.
  • Kies de meest gunstige combinatie voor het personeelslid.

Meer info: omzendbrief onthaalonderwijs: aanstelling in onthaaljaar (titel 7.2)(opent in nieuw venster)

Aanstellingen in uren-leraar vervolgschoolcoach

  • In de uren-leraar vervolgschoolcoach kan je dezelfde ambten aanstellen als in het onthaaljaar.
  • De opdracht wordt gelijkgesteld met een vak, graad en onderwijsvorm die het meest gunstig zijn voor salaris en prestatiestelsel.
  • Bij een lerarentekort kan je vervolgschoolcoaches tijdelijk inzetten in het onthaaljaar. In een scholengemeenschap gebeurt dit na gestructureerd overleg.

Meer info: omzendbrief onthaalonderwijs: aanstelling voor begeleiding, ondersteuning en opvolging (titel 7.3)(opent in nieuw venster)

Praktische meldingen

  • Meld aanstellingen van OKAN-leraren via Edison aan de dossierspecialist van je Team Onderwijspersoneel.
  • Maak een RL-1 met een opdrachtenpakket en gebruik de juiste vakcodes:
    • Nederlands voor nieuwkomers: 877
    • Andere opdrachten in het onthaaljaar: 436 (gelijkgesteld met vak in kwestie)
    • Vervolgschoolcoach: 880 (gelijkgesteld met een vak)

Meer info: omzendbrief onthaalonderwijs: praktische schikkingen (titel 7.4)(opent in nieuw venster)

Niet-OKAN

In het voltijds gewoon secundair onderwijs kan je anderstalige nieuwkomers inschrijven buiten OKAN, als dat voor de leerling de beste keuze is.

Ondersteuning

Psychosociale zorg

Sommige anderstalige nieuwkomers hebben trauma of stress ervaren.

Ondersteuning en inspiratie

Zoek je houvast bij het werken met anderstalige nieuwkomers?

Brochure: Onderwijs in Vlaanderen

Verspreid de Oekraïense brochure altijd samen met de Nederlandstalige brochure.