Interactieve media
SLAC/Academie Beeldende en Audiovisuele Kunst
ODB-1001969
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 40 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Volwassenen Deeltijds kunstonderwijs DKO Volwassenen +18 jaar
8u/week (5 leerjaren)
4u/week (10 leerjaren)
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
In het traject Interactieve Media staat het individuele artistieke proces van de student
centraal. Interactieve Media wil een onderzoekend atelier zijn, een werkplek waar
procesmatig wordt gewerkt. We gaan op zoek naar interactiviteit tussen beelden, mensen
en processen. Interactieve Media biedt een dag- en een avondatelier aan. Het dagatelier
focust op de creatie van stilstaande digitale beelden die zich vertalen in sculpturale
installaties. Het avondatelier legt het accent op bewegend beeld, op experimenteren met
video en met ‘time-based’ media. Beide ateliers onderzoeken de schemerzone tussen het
stilstaande en het bewegende beeld en cross-overs tussen verschillende media. De
opdrachten worden opgevat als exploratie- en onderzoeksgebieden waarbinnen de
student vanuit de leermogelijkheden evolueert, ongeacht het leerjaar. Screenings, teksten
en gesprekken lichten het werk van kunstenaars toe. De student leert bewust technisch
ingrijpen op het niveau van beeld, klank en data. Demo’s bieden concrete vaardigheden
aan: het besturingssysteem Mac OSX, het hanteren van de verschillende camera’s en
lenzen, montage met Final Cut Pro X, de bewerking, ordening en opslag van foto’s met
Lightroom, de organisatie, het beheer van projecten … Het atelier beschikt daarvoor over
uitstekend audiovisueel materiaal. Zelfstandig leren werken is eigen aan de opleiding. Het
verwerven van nieuwe technieken is geen doel op zich, maar een manier om het
beeldproces te vernieuwen en de eigen beeldtaal te ontwikkelen. Het werkproces is
daarbij even belangrijk als het eindproduct. In dat proces staat onderzoek naar beeldende
middelen centraal, zoals video, audio, foto, print, projectie, tijd, interactiviteit, licht, tekst,
tekening, taal … De studenten werken individueel en collectief aan toonmomenten, zowel
binnen als buiten SLAC. Daarbij krijgt de presentatie van het werk en de
communicatie/interactie met de toeschouwer veel aandacht. We praten over de
geschiedenis van mediakunst en over het theoretische en kritische discours binnen de
kunstwereld. Door het bekijken, analyseren en bespreken van videofilms, digitale beelden
en interactieve installaties uit de kunstactualiteit leert de student het eigen werk scherper
te plaatsen. De docenten begeleiden iedereen zo individueel mogelijk bij dit boeiende
leerproces. Het atelier is een venster naar de buitenwereld: tentoonstellingen, biënnales
en videofestivals worden tijdens de lessen besproken en indien mogelijk met het atelier
bezocht.
www.slac.be/academie(opent in nieuw venster)