Jaaropleiding: Leiding geven en samen werken in de hulpverlening.
Rapunzel
ODB-1000045
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 72 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.rapunzelvzw.be/vorming/opleidingen/leidinggeven.phpopent in nieuw venster
Doelgroep
Deze opleiding is bedoeld voor mensen die binnen de hulpverlening een leidinggevende functie vervullen als teambegeleider, -verantwoordelijke, -coördinator, dienst- en afdelingshoofden,... voor hen die meestal betrokken zijn bij de concrete hulpverlening en tezelfdertijd de verbinding verzorgen met de directie en de grotere organisatie.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
Visie en opzet van de opleiding:
Teambegeleiders, coördinatoren, hoofdbegeleiders en diensthoofden vormen een belangrijke tussenschakel binnen een hulpverleningsorganisatie. Ze worden geconfronteerd met het complexe samenspel tussen cliënten, hulpverleners, het team en de grotere organisatie. De tegenstrijdige verwachtingen en spanningsvelden maakt hun positie vaak moeilijk en kwetsbaar.
Bij een gezond samenspel leidt de complexiteit tot een boeiend, creatief denken en handelen. Aan inzet, motivatie en deskundigheid ontbreekt het hulpverleners zelden. Moeilijker wordt het evenwel wanneer diezelfde complexiteit eerder aanleiding geeft tot een destructieve dynamiek en gestagneerde samenwerkingspatronen. Het zijn dan vooral de teamverantwoordelijken die zich als eersten gesteld zien voor signalen van hun teamleden zoals heftige negatieve emoties, onvrede, misverstanden, slepende conflicten, roddels, burn-out,...
Om dit complexe samenspel te hanteren en te begeleiden is het nodig om naast een hulpverlenende rol een duidelijke leiderspositie op te nemen. Leiding geven vraagt andere kaders, vaardigheden, invalshoeken. Hoe kunnen deze twee rollen dan zowel onderscheiden als verbonden worden? De opleiding wil hieraan een antwoord bieden en handvaten aanreiken. Het erkennen, voorkomen en verhelpen van verstarde samenwerkingspatronen krijgt volle aandacht.
Naast enkele theoretische kaders en het oefenen van vaardigheden, willen we dit hand in hand laten gaan met vooral ervaringsgericht werken. Dit betekent dat we vertrekken vanuit eigen ervaringen, het persoonlijk proces van de leidinggevende voorop stellen en voldoende reflectiemogelijkheden bieden om dit proces te bevorderen. Dit houdt tevens het respect in voor de eigenheid van elke deelnemer.