Leidinggeven en HR
- Opleidingsverstrekker
Constructiv
- Registratienummer
ODB-C00125
- Geregistreerd
op: 1 september 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal uren: 936 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Arbeiders PC124
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Plananalyse
*inplanting van het gebouw
*planlezen en controle op het lastenboekBouwadministratie
*contact bouwheer - architect - ingenieur
*plannen en detailtekeningen
*lastenboeken: ontleden en beschrijving
*normen
*materialen (hoeveelheden-bestelling)
*werfvergaderingen en verslagen
*voor- en nacalculatieUitvoering en organisatie
*werkorganisatie
*functioneringsgesprek
*opvolging en vordering van de werken
*werfinrichting
*veiligheid en milieu
*coördinatie en delegatie naar uitvoerders toe (onderaannemers)
*analyse van de eenheidsprijs
Bevoegdheden
*documenten en administratie
*goedgekeurd plan
*eindoplevering
Leidinggeven
*leiding geven en teamwerk
*coaching
*macht, gezag of beide?Technische kennis algemene bouw
- Voorbereiding bouwwerken
- Ruwbouw en duurzaam bouwen
- Afdichting gebouw en technieken
- Afwerking gebouw en opvolging werf
Veiligheid
- Asbest eenvoudige handelingen
- Werken op hoogte
*Planning en coördinatie algemene bouw
*Planningssystemen
*Casestudy
*Coördinatie en kostenbeheersing
*Soft skills
*Examen Planning en coördinatie algemene bouwBasisveiligheid door aannemers-niveau 12 (100% aanwezigheid vereist)
Administratieve kennis algemene bouw
*Regelgeving omgevingsvergunningen
*Regeling hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale schulden
*Energieprestatieregelgeving
*Overzicht administratieve formaliteitenBeheerskennis algemene bouw
*Product -en dienstenassortiment van bedrijf bepalen
*Bepalen van de bedrijfsformule
*Uitwerken financieel beleid van de onderneming
*Administratie inrichten
*Commercieel beleid
*Aankoop -en voorraadbeleid
*Infrastructuur
*Kwaliteitsbeleid
*Klassikale eindwerkbegeleiding
*Individuele eindwerkbegeleiding
*zit je op het goede spoor? Dit kan je nagaan aan de hand van een overzichtslijst zodat je kan bijsturen waar nodig.
*wat zijn de bevoegdheden van de sociale inspectie?
*wat zijn de rechten en plichten van de sociale inspectie?
*checklist van punten die zeer frequent aan bod komen
*pasklare modellen en oplossingen inzake:
*kostenvergoedingen
*extralegale voorwaarden
*CO2-bijdragen
*mobiliteit
*arbeidstijd(registratie)
*…*Les différents types d’absentéisme (maladie, blessures, les lundis matin, les mercredis …).
*Les différentes raisons de l’absentéisme.
*Le SENS du travail : quel sens donne-t-on à son travail ? Comment se motiver à travailler ?
*La GRH : évoluer de la notion de « Gestion des ressources humaines » à « Grandir les relations humaines ». Faire des collaborateurs des partenaires.
*Exercice de la cordée d’alpinisme.
*Ecriture d’un slogan pour l’équipe, qui incarne ses valeurs et ses engagements en matière d’absentéisme.Inhoud:
*Veiligheid op de werf
*Leiding geven & communicatie
*Coaching Veiligheid op de werf
*Werforganisatie en werfadministratie
*Verplichtingen op de werf
*Coaching werforganisatie en werfadministratie
*Uitvoering van de werf coördineren
*Coaching uitvoering van de werf
*Budgetbewaking, Planning en Lean management
*Coaching budgetbewaking, planning en Lean Management
*Principes van leidinggeven, leiderschap en teamwork
*Motivatieprincipes, evaluatie van mensen en bevorderenDe opleiding speelt in op de actuele wetgeving en wordt aangepast op basis van de activiteiten, interesses en vragen van de deelnemers.
Volgende punten komen o.a. aan bod:
1.VGM Checklist Opdrachtgevers (VCO)
2.Derden en omgevingsrisico's
3.Hiërarchie in de preventie
4.Bronaanpak - elimineren (collectief, persoonlijk, instructies, signalisatie)
5.Wetgeving werken op hoogte
6.Vervoer
7.Verpozingslokalen
8.Toiletten
9.Toegangen tot de werkplekken
10.Risicovolle beroepen
11.Werken in de diepte
12.Werken in besloten ruimte
13.CAO verplichte opleidingen nieuwkomers in de bouw
14.Toolboxmeetings plannen*Belangrijke inzichten in leiderschap
*4 leiderschapsstijlen en wanneer zet je ze in
*Ontdek jouw leiderschapsstijl
*Resultaatgericht coachen
*Belang van goede afspraken maken
*Belang van opvolging van afspraken
*Belang van feedback
*Belang van coachen
*Belang van waardering
*Ken je ploeg / Wie zijn ze, wat drijft hen
*Specifieke uitdagingen bij het aansturen van arbeiders
*Taalbarrières o
*De stielman die het allemaal weet
*Hoe zorg ik dat de discipline in het team blijft
*Omgaan met materiaal
*Orde en netheid
*Respect voor veiligheid
*Afstemming
*FeedbackgesprekkenTijdens de dag gaan we aan de slag met praktische oefeningen, situaties en uitdagingen waarmee de deelnemers geconfronteerd worden.
LECTURE DE PLANS ET MÉTRÉS (7H)
*Lecture de plans
*Analyse du code de mesurage
*Applications pratiques du code de mesurage par rapport au plan
*Cas pratique : métré d’un projet.ASPECTS JURIDIQUES (7H)
*Responsabilité des coûts imprévus ou non décrits.
*Trucs et astuces juridiques pour l’évaluation d’un devis.ASPECTS SÉCURITÉ ET ENVIRONNEMENT (7H)
*Etude des risques et définition des moyens de sécurité à prévoir pour la réalisation des travaux.
*Prise en compte des demandes de la coordination de sécurité.
*Incidences environnementales et gestion des déchets.
*Valorisation du coût de la sécurité et de l’environnement, incidence sur le devis.ASPECTS PRATIQUES DU DEVIS (21H)
*Premier examen des dossiers.
*Organisation et planification du devis.
*Etude du dossier (lecture du cahier des charges, contrôle de plans).
*Analyse du dossier (demandes du client, points forts et points faibles, variantes, techniques à appliquer, délais, questions à poser).
*Estimation du coût des ouvrages (main d’œuvre, matériaux, matériel, sous-traitance et partenaires).
*Évaluation des frais fixes (installation de chantier, matériels, études, énergies).
*Etude du planning (délais prévus, délai optimisé).
*Chiffrage de l’installation et des frais de chantier.
*Montage du prix de revient brut.
*Montage du prix de vente.
*Annexes au devis.
*Résultats et analyse de l’offre.
*Traitement des informations en retour de chantier (résultats sur main d’œuvre, matériaux, matériels, fournisseurs, sous-traitants).*Apprendre à mieux communiquer.
*L'écoute active, l’observation attentive et le questionnement non-directif.
*Comment motiver ses collaborateurs à atteindre les objectifs ?
*Recevoir et faire passer des messages de manière claire.
*Formuler ses requêtes de façon optimale.
*La critique CONSTR CTuctive en lieu et place de la culpabilisation.
*Adapter son style de leadership en fonction de chaque situation et des personnalités en présence.
*Anticiper, prévenir, reconnaître et gérer les situations de conflit.
*La délégation en toute confiance.
Ateliers pratiques d’approfondissement centrés sur le développement du leadership (capacité à mener une équipe), d’un comportement assertif et sur la gestion de conflits.Généralités (Jour 1)
A. Le contexte actuel de la maintenance*Les objectifs économiques
*Les objectifs environnementaux
*Le concept de développement durable
*Les objectifs d'économie d'énergieB. Les enjeux de la maintenance
*Evolution du contexte économique
*Evolution du matériel
*Influences des évolutions sur la Maintenance
*La fonction "Maintenance"
*Les coûts de Maintenance
*Les méthodes de Maintenance
*Les indicateurs de la maintenance
*L'analyse MTBF et MTTRC. Terminologie de la maintenance
*Les différentes politiques de Maintenance
*La maintenance préventive
*La logistique de Maintenance
*Les niveaux de Maintenance
*Les temps relatifs
*Les unités d'usage
*Le concept Fiabilité, Maintenabilité, DisponibilitéOrganisation de la maintenance préventive (Jour 2)
A. Le plan de maintenance préventive*Les indicateurs de disponibilités, Qualité, Délais
*La planification des interventions
*La planification du personnel
*Le diagramme de GANTT
*Les temps d'intervention
*L'équilibre Charges/CapacitésB. La documentation
*Le dossier technique
*Le dossier historique
*Les fiches de suivi
*Les documents CONSTR CTucteurs
*Les documents de gestion
*Les contrôles techniques
*La réglementationC. La gestion des pièces de rechange
*Les nomenclatures
*La codification
*La gestion des stocks
*La standardisation
*La formule de Wilson
*D. La gestion des coûts
*Les coûts directs et indirects
*Les coûts internes et externes
*Les coûts d'immobilisation
*Les coûts de déplacement
*La gestion des consommables
*Les investissements et les immobilisationsLa sous-traitance (Jour 3)
A. Généralités*Les raisons de la sous-traitance
*Les risques juridiques et financiers
*Les obligations légales
*L'organisation de la sous-traitance
*Les différents types de sous-traitanceB. Les contrats
*Les contrats de Maintenance à obligation de moyen
*Les contrats de Maintenance à obligation de résultats
*Le contrat de partenariat
*Le suivi des contrats
*Le contrat de progrès
*Le choix des fournisseurs
*Les garantiesLes évolutions technologiques (Jour 3)
*L'évolution des équipements
*Les critères de choix des véhicules
*La formation techniqueCommunication et animation d'équipe (Jour 3)
*Le processus de communication
*L'écoute active
*La communication verbale et non verbale
*La motivation et la pyramide de Maslow
*L'animation d'équipe et ses définitions
*La définition de fonctions et les missions
*Les styles d'animation
*La gestion des priorités
*La délégation et ses limites
*La gestion des conflits*Se réapproprier son temps - Définir votre profil et identifier vos besoins en temps :
*Auto-diagnostic de votre temps.
*Votre journée de travail à la loupe.
*Découvrir vos propres « mangeurs de temps ».*Les enjeux de la gestion du temps :
*Les enjeux personnels.
*Les enjeux collectifs.
*Les 3 clés de la gestion du temps.*Se fixer des priorités - différencier l’urgent de l’important :
*La place des priorités dans la gestion du temps.
*La matrice d’Eisenhower.
*L’équilibrage de la charge de travail.
*Se fixer des objectifs réalistes :
*Mission/objectif/activité/tâche.
*Les 7 clés de caractérisation des tâches.
*Intégrer les bonnes pratiques - Utiliser les principes d’organisation du temps :
*Les pièges du temps.
*Les stratégies d’organisation.
*Affronter les pertes de temps :
*Les antidotes aux voleurs de temps.
*Affirmation de soi : oser dire non.
*Gérer et organiser son temps au quotidien - Remodeler son emploi du temps :
*La planification réaliste.
*Anticipation des aléas.
*Optimisation de son agenda.
*La théorie du bocal.
*Méthodes et outils efficaces.
*Gagner en productivité avec le digital - Automatiser votre quotidien.
*Utiliser les bons outils digitaux pour s’organiser.
*Mise en pratique – Plan d’action personnalisé.Sessie 1. Basis sociale vaardigheden
*Hoe creëer je een veilig klimaat?
*Hoe verduidelijk je jouw bedoeling?
*Hoe juiste afspraken maken?
*Basisprincipes en wetten in de communicatie;
*Het verschil tussen "interpretaties" en "feiten";
*Luisteren en vragen stellen;
*De oorsprong van onze gedachten;
*Lichaamstaal en intonatie;
*Parafraseren;
*Hoe vermijd je storingen in de communicatie?
*Oefeningen;
*De deelnemers oefenen in groep sociale vaardigheden die fundamenteel zijn bij intermenselijke contactenSessie 2. RET: Rationeel-Emotieve-Training - het ABC-model van RET
*Agressiviteit, assertiviteit en subassertiviteit;
*De Axenroos van Ferdinand Cuvelier;
*Hoe grijp je in bij onaanvaardbaar gedrag?
*Hoe ga je om met over-assertiviteit en agressie?
*Technieken, oefeningen en toepassingenSessie 3. Situationeel Leiding Geven
*Verschillende leiderschapsstijlen
*(Bij)sturen
*Overtuigen en ondersteunen
*Overleggen en betrekken
*Overdragen of delegeren
*Afspraken makenSessie 4. Team: coachen van een ploeg
*De rol van de coach
*Op de "lijn" blijven staan
*Taakverdeling en samenwerking
*Fasen van teamvorming
*Normen en waarden in een team
*Oplossingsgericht coachen
*VergadertechniekenTijdens deze opleiding hebben we aandacht voor:
*principes van communicatie
*communicatie binnen de werkomgeving: op teamniveau, relaties tussen verschillende departementen, rapporteren, onderhandelen
*leiderschapsstijlen: inzicht in eigen leiderschapsstijl, effectiviteit van de leiderschapsstijl in veranderende situaties, afstemming tussen leiderschapsstijl en maturiteitsniveau van werknemers, leerpunten, leiding geven door objectieven, geven van richtlijnen, opdrachten en raadgevingen
*teamwerking: definiëring en samenstelling van een team
*evaluatietechnieken
*motiveren van medewerkers en bevorderen van werkrelatiesAls ploegbaas heb ik meer verantwoordelijkheden
*zorg dragen voor het imago van mijn bedrijf: een belangrijke verantwoordelijkheid, zowel onderweg als op de werf
*imago en respect bewaken op de werf t.o.v. omgeving en omwonenden, maar ook naar andere (onder)aannemers en collega’s
*ik heb ruimere verantwoordelijkheden, maar moet ook nieuwe competenties ontwikkelen:
*teamefficiëntie bewaken (pauzes, werktempo…)
*planning en organisatie (opdracht afwerken zonder restjes)
*verantwoordelijkheid en zelfstandig werken stimuleren
*opdrachten kunnen delegeren
*omgaan met stress-situaties
*flexibiliteit, omgaan met diversiteit en andere culturen
*belangrijk: leiding kunnen geven en coachen*Maar vooral: ik heb nu een voorbeeldfunctie (van stroper naar boswachter)
*Rekening houden met jaloezie, vriendjespolitiek, tegenwerking, vetes… onder mijn (ex-)collega’sInzicht in mijn stijl van leidinggeven en coachen
*het verschil tussen baas spelen, leidinggeven en coachen
*dirigeren en commanderen (is gemakkelijk) *ontwikkelgericht coachen (moeilijker) *overleggend en steunend coachen (moeilijk) *delegeren (lijkt simpel, maar is niet zo)
*flexibel leidinggeven vanuit 4 stijlen, ik moet dus kunnen:*test: welke is mijn voorkeurstijl?
*theoretisch kader situationeel leidinggeven (4 stijlen)
*bespreking test: ben ik voldoende flexibel in het toepassen van de 4 stijlen en is mijn voorkeurstijl (steeds) efficiënt
*hoe ontwikkel ik mijn persoonlijke macht en niet mijn positionele macht
*delegeren: toch een apart verhaalCommuniceren met mijn collega’s
*hoe motiveer en beïnvloed ik mijn ex-collega’s
*hoe geef ik objectieven en maak ik werkafspraken
*hoe formuleer ik een gewenst gedrag en hoe stuur ik dat?
*hoe geef (en krijg) ik feedback
*collega’s aanspreken op (fout) gedrag en niet respecteren van PBM’s
*correctieve coachinggesprekken voeren met collega’s
*assertiviteit op de werkvloer:
*kritiek geven
*berispen
*omgaan met conflictsituaties
*controle op agressie en emotie
*lichaamstaal: hoe een zelfverzekerde indruk gevenPloeg- en groepscommunicatie, ook i.f.v. relaties onderhouden met anderen
*briefings en verslag geven aan werfleiders
*werkoverleg met mijn ploeg (ook toolbox)
*wat en hoe rapporteer ik?
*hoe ga ik om met verschillende partijen op een werf (klanten en leveranciers)Actieplan opmaken
*wat vond ik voor mezelf belangrijk in deze training
*wat ga ik doen met de toepassing van deze training*leidinggeven tussen steunen en sturen
*proces van communicatie
*actief luisteren
*intervisiegewijze bespreking van casesBlok 1 - Bewust handelen versus impulsief handelen’ - 4u Kennismaking : Tevens al meteen een oefening op communicatie. Bewust Handelen: Van beginsituatie tot doel. Samen met de deelnemers de theorie opbouwen van ‘bewust handelen’. We leren de deelnemers in 5 stappen hoe bewust handelen werkt en hoe we ‘waste’ uit de organisatie kunnen weren op deze manier. Dit schema is meteen ook de rode draad door het hele opleidingstraject. Valkuilen (bij bewust handelen) : A.d.h.v. leuke slides & filmpjes ontdekken de deelnemers enkele valkuilen waar verantwoordelijken makkelijk kunnen intrappen. Valkuilen zoals misleiding door omgeving, afgaan op een eerste indruk, vertrekken vanuit eigen structuur i.p.v. chaos van de andere, vertrekken vanuit het ‘vanzelfsprekende’ (bvb. vakjargon van eigen afdeling) etc...We leren hen om zich te behoeden voor deze valkuilen omdat ze in een voorbeeldfunctie als verantwoordelijke zitten. Oefening ‘het gerucht’ : het belang van korte communicatielijnen aantonen èn de deelnemers laten inzien hoe het geheugen informatie systematisch vervormd èn hun laten begrijpen hoe moeilijk het is om gedachten zorgvuldig te vertalen naar communicatie. Evaluatiemoment
Blok 2 - situationeel leidinggeven - 4u Theorie ‘Situationeel Leiddinggeven’ : samen met de deelnemers de theorie opbouwen. Hoe kunnen we rekening houdende met het ontwikkelingsproces van de medewerker gepast en situationeel reageren om zo snel mogelijk de juiste impact te genereren bij de medewerker. Hoe houden we hen gemotiveerd, betrokken en gelukkig? Basisvaardigheden per situationele stijl : we bouwen verder aan het ‘situationele model’. Aan de hand van oefeningen ontdekken de deelnemers per situationele stijl de basisvaardigheden van de verschillende stijlen waar het belang van feedback geven, complimenteren, enz… ruim aan bod komt. Vragenlijst ‘Situationeel’ : Via deze vragenlijst ontdekken de deelnemers hun primaire, secundaire en eventueel onderontwikkelde stijl. Bespreking in groep. Analyseren van situaties met over- en/of ondersupervisie. Evaluatiemoment
Blok 3 - True Colors - - 4u Wie ben jij als mens…als leider! Adhv een online testje krijgen we een beeld over elke deelnemer zijn/haar persoonlijkheid. We overlopen elk profiel even kort… er kan immers geen slecht of goed profiel zijn. Elk profiel heeft wel zijn voordelen en zijn valkuilen… Wees een kameleon! Hoe kan je spelen met de kleuren om meer impact te krijgen, om voor een win-win te gaan…. (Assertiviteit : een test + 4 soorten van reacties bij reactie op probleemgevallen. Hoe correct corrigerend optreden?) Evaluatiemoment
Blok 4: Do it, feel it, try it - - 4u Van theorie naar praktijk : We gaan alle theoretische modellen omzetten naar de praktijk via concrete rollenspellen. We leren zo de voordelen zien van bewust handelen versus impulsief handelen, situationeel leidinggeven en rekening houden met ‘de kleuren’. Deze rollenspellen kunnen live worden gedaan wat zeker zorgt voor ervaringsgericht leren. Indien er teveel weerstand of angst is voor deze rollenspellen live te doen kan er ook met concreet videomateriaal worden gewerkt waarbij de nabesprekingen een heel doorgedreven rol zullen spelen. Deze dag is de praktische vertaalslag van de opleiding naar de concrete werkvloer! Deelnemers kunnen ook al hun concrete cases en probleemgevallen hier op tafel gooien om adequate feedback en tips&tricks te ontvangen om ermee aan de slag te gaan op hun eigen werkvloer.
Op de eerste dag gaan we ervaringsgericht aan de slag met “The Bridge”, een opdracht die de rode draad vormt doorheen de rest van het traject. Doelstellingen en afspraken worden gemaakt.
Dag 1 en 2: Persoonlijk leiderschap. We zoomen in op de leider als individu. We reiken inzichten en instrumenten aan om je verder te ontwikkelen als leider zodat je robuust, (meer) vrij van stress en wendbaar kunt handelen in de professionele context.
Dag 3: Coaching skills We nemen een diepe duik in hoe we als leider coachingsvaardigheden kunnen toepassen. We bekijken hoe we zinvolle gesprekken met elkaar kunnen voeren en elk teamlid kunnen betrekken.
Dag 4: Je team en je organisatie 4 leiden We leggen de nadruk op hoe je leiding geeft met lef en hoe je je verbindt met je team en je 5 organisatie. Je doet kennis en vaardigheden op om sterke resultaten te behalen, je team te betrekken en samen met je team en organisatie beslissingen te nemen binnen een cultuur van vertrouwen.
Dag 5: Feedback geven en ontvangen. Tijdens deze dag leren en ervaren deelnemers alles over het geven en ontvangen van feedback. Verwacht wetenschap gecombineerd met ervaring!
In de eerste dag gaan we de deelnemers meer inzicht geven in hoe persoonlijkheden in elkaar zitten en welke gevolgen dat heeft op vlak van gedrag en de manier waarop deze communiceren. Ook de eigen persoonlijkheid houden we natuurlijk even tegen het licht. Want dat zal met andere mensen een bepaalde combinatie van persoonlijkheidsstijlen opleveren waar we correct zullen moeten mee leren omgaan. Vervolgens zullen we ook een aantal communicatieve vaardigheden (vraag- en luistertechnieken) aanscherpen teneinde onze communicatie daadwerkelijk te kunnen leiden. Om dan over te gaan naar het kunnen geven van 'duidelijke' instructies en opdrachten. Wat is 'duidelijk' zijn? Dit thema krijgt ruime aandacht omdat het moeilijker is dan we denken en veel misverstanden, tijdverlies en frustratie kunnen vermijden door perfect duidelijk te communiceren. Enkele oefeningen maken dit een stuk bevattelijker. We eindigen de eerste dag met het thema van moeilijke situaties en conflicten. Hoe ontstaan deze en hoe gaan we er als leidinggevende mee om? Ook hier halen we er enkel concrete situaties bij uit de praktijk om te bespreken wat een goede aanpak kan zijn.
De tweede dag bekijken we wat situationeel leiderschap is waarbij het leiderschapsmodel van Hersey & Blanchard als basis wordt ingezet. Wie leiden we op welke manier best? Met deze gegevens gaan we over naar het juist stellen van doelen als leidinggevende voor anderen. Waarop letten en hoe deze communiceren met de aangeleerde technieken uit de eerste dag. Om vervolgens te bespreken hoe we als 1ste lijnsverantwoordelijken dienen om te gaan met het geven van feedback. Als het goed is gegaan, maar ook als het slecht is gegaan. Een zeer belangrijke competentie voor een leidinggevende!
*D1: Eerste indruk verzorgen
*D2 – D30: Focus op de medewerkers
*D31 – D60: Tot actie overgaan
*D61 – D90: Positioneren en macroöverzicht van de organisatie
*D90 – D100: Evaluatie*Doelstellingen: Hoe weet ik of ik een goede ploegbaas ben? (vooraf af te stemmen met jullie bedrijf)
*Ploegbaas als middle management: hoe ga ik om met conflicten tussen verwachtingen van hiërarchische oversten en mijn ploegmakkers ?
*Hoe organiseer ik mij als ploegbaas om mijn doelstellingen te realiseren? Hoe ziet mijn dag eruit?
*Welke persoonlijke of organisatorische hindernissen / weerstanden ervaar ik in de goede uitoefening van mijn job en hoe ga ik ermee om ?
*Belang van veiligheid: Waarom veilig werken ? Waarop let ik om de veiligheid van mijn werf in te schatten – focus op gedrag van medewerkers.
*Inleiding tot het belang van communicatie als ploegbaas :
*link naar motivatie van medewerkers (=inleiding op opleiding rond leidinggeven)
*link naar laten toepassen van veiligheidsproceduresKlassikale opleiding, interactief opgebouwd met momenten van onderlinge uitwisseling (intervisie). Sterk praktijkgericht!
1ste jaar: (vrijstelling mogelijk)
Assistent werfleider (136u)
- Werfvoorbereiding
- Ruwbouw en duurzaam bouwen
- Afdichting gebouw en technieken
- Afwerking bouw en oplevering
- Opbouw werfplanning aan de hand van een casestudy
- Soft skills
Inhoud van de opleiding
Deze opleiding bevat alle modules voor leidinggeven en HR