Gedaan met laden. U bevindt zich op: Management Assistant

Management Assistant

Opleidingsverstrekker

Syntra BIZZ

Registratienummer

ODB-1000023

Geregistreerd

op: 1 september 2019

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 36 uur

Eindbeoordeling voorzien: ja

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.syntra-ab.be/opleidingen/management-assistantopent in nieuw venster

Doelgroep

Administratief medewerkers, secretaresses, startende management assistants.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

  • Verhoogde tegemoetkoming 1

    Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.

Inhoud van de opleiding

  1. Communicatieve en sociale vaardigheden (4 sessies)

Leerinhoud
•Aandachtspunten in de omgang met anderen in de werksituatie
•Hoe kom je op voor jouw mening?
•Hoe "neen" durven zeggen?
•Kritiek geven en krijgen op een constructieve manier
•Hoe geef je kritiek?
•Hoe ga je om met het krijgen van kritiek?
•Hoe reageer je op een compliment?
•Hoe reageer je bij meningsverschillen en discussies?
•5 stappenplan om steviger in jouw schoenen te staan, jouw zelfvertrouwen te vergroten
•Anderen ook een kans geven (niet enkel jouw eigen ideeën doorduwen)
•Leren luisteren
•Een standpunt duidelijker formuleren
•Leren ingrijpen in (wanordelijke) vergaderingen, ook als niet-voorzitter
•Conflictsituaties durven aangaan

  1. Tijdsbeheer en planmatig werken (2 sessies)

Leerinhoud
•Tijdsbeheer
•Hoe maak je jouw taken overzichtelijk?
•Prioriteitenmatrix: Hoe bepaal je prioriteiten? Het verschil tussen dringend en belangrijk.
•Hoe pak je tijdverslinders aan?
•Hoe ga je om met werkdruk?
•Projectorganisatie
•Verschillende methodes van projectmanagement (watervalmethode, cyclische methode)
•Waarom slagen projecten (niet)?
•Wat is nodig om een project te doen slagen? Hoe een project sturen (budgetteren, samenstellen van een team en aansturen, taakverdeling, timemanagement)
•Wie speelt welke rol in jouw project?
•Hoe krijg je mensen mee? Hoe verhoog je het samenwerkingsgehalte?
•Plannen en faseren
•Projectbeheersing
•Voorbeelden van software

  1. Werken aan en in een team (2 sessies)

Leerinhoud
•Leiding geven en delegeren
•Overzicht en inzicht verwerven in de verschillende leiderschapsstijlen
•De tactiek van verticale beïnvloeding
•Basisprincipes van leiding geven
•Leren delegeren
•Samenwerken in een team

  1. Meer energie, minder stress (1 sessie)

Leerinhoud
•Hoe kan je tijdig stress herkennen?
•Welke technieken kan je toepassen om stress te voorkomen?
•Hoe kan je op een positieve manier met stress omgaan?
•Leren relativeren
•Hoe kan je op een constructieve manier met stress omgaan?
•Jouw eigen kwaliteiten herkennen en gebruiken

  1. Omgaan met moeilijke mensen en conflicthantering (1 sessie)

Leerinhoud
•Omgaan met conflicten •Wat zijn conflicten? Oorzaken en beïnvloedende factoren van conflicten.
•Hoe evolueren conflicten?
•Van koude naar warme conflicten
•Van latente tot manifeste, uitslaande conflicten

•Persoonlijke stijlen in conflicthantering: •De verschillende stijlen: kenmerken, voordelen, gevaren
•Autodiagnostiek: welke stijl is kenmerkend voor jou?
•Posities in conflicthantering;
•Communicatietips voor conflicthantering
•Omgaan met lastige mensen
•Wat wil de lastige mens aan ons zeggen?
•Stappen van invloedsbesef
•Hoe kan je bij lastige mensen hun kijk op de werkelijkheid verbreden?
•Beïnvloeding van lastig gedrag
•Ontdekken waar irritaties vandaan komen
•Inzicht in permanente beïnvloedingen
•Lastig gedrag leren herkaderen

  1. Professionele schriftelijke communicatie (2 sessies)

Leerinhoud
•Hoe het meest efficiënt noteren tijdens een vergadering?
•Zakelijke uitnodigingen versturen, handelscorrespondentie;
•Verslagen en rapporten
•Aandacht voor de spellingsregels
•E-mails: hoe beheert je jouw e-mails?
•Problematiek van de inkomende mail?
•Kwaliteit van de verzonden mails
•Het verbeteren van jouw e-mailgedrag;
•Omgaan met de massa aan inkomende mails;
•Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap in jouw e-mailbericht goed overkomt?
•Hoe kan je jouw bericht het beste opstellen?
•Je stuurt vaak een mail maar je krijgt niet altijd een antwoord