Microsoft Office toepassingen
- Opleidingsverstrekker
Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen
- Registratienummer
ODB-1002169
- Geregistreerd
op: 6 december 2021
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 45 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
kennismaking met Excel-omgeving
hoe kan ik vlot gegevens invoeren?
werken met kolommen, rijen, werkbladen
opties + scherminstellingen
werken met formules (invoeren, operatoren, kopiëren)
werken met de basisfuncties (SOM, GEMIDDELDE, MAX, MIN en AANTAL)In deze module gaan we van start met Teams en leren we dit gebruiken als een samenwerkingsplatform. Je gebruikt misschien wel al een Team en enkele kanalen, maar gebruik je dit wel op de juiste manier? Teams bevat heel wat zaken om jouw kanaal in te richten als een volwaardig digitale werkruimte en heel wat functies die het samenwerken nog veel leuker en interessanter maakt.
Volg deze module en leer Teams gebruiken als een volwaardig samenwerkingsplatform.
wat is Teams
uitleg teams en kanalen
kanalen maken
gesprekken voeren in een kanaal
teambestanden bewaren en bewerken
kanalen uitbreiden met verschillende apps van MS 365
privéchats houden
online vergaderingen opzetten en organiserenIn deze module gaan we dieper in op het communiceren in Teams. Iedereen kan vergaderen en chatten, maar gebruiken jullie wel alle functionaliteiten? Zaken die er voor zorgen dat je veel efficiënter en interactiever zal samenwerken en communiceren. Hiernaast leer je ook hoe je Teams kan instellen naar jouw eigen wensen en de tool verder kan uitbreiden met andere apps die je vaak gebruikt. Zo kan je alles openen en bekijken in één omgeving.
herhaling basisonderdelen in Teams
uitgebreider communiceren (zowel privé als in een team):
verschillende opmaakmogelijkheden
goedkeuringen gebruiken
complimenten geven
andere interessante apps gebruiken
meer functionaliteiten binnen een vergadering:
vergaderinstellingen
vergaderruimtes
apps gebruiken in een vergadering
uitgebreide zoekfunctie gebruiken
Teams uitbreiden met andere apps om ze binnen Teams te gebruiken
de belangrijkste instellingen aanpassenHet onmisbaar mailprogramma binnen bijna ieder bedrijf. Iedereen gebruikt dagelijks Outlook maar doe je dit wel op de juiste manier? Wist je dat je door het gebruik van de juiste functies tot 25 % tijd kan uitsparen? We leren je handige, verborgen functies in Outlook die jou helpen om efficiënter en vol vertrouwen te werken. Hierdoor zal je gevoelig meer tijd aan jouw core business kunnen besteden.
tips om je niet te laten beheersen door je mails
je outlook inrichten naar jouw noden
wat is een goede mappenstructuur
strategieën om snel mails terug te vinden
automatisering toepassen in je mailbox
handige opties bij het opstellen van een mail
belangrijke weetjes bij agendagebruikOneNote is jouw persoonlijke notitieblok waar je al jouw ideeën, to do’s, aantekeningen, … kan noteren. Hiernaast kan je jouw notities eventueel delen met collega’s, of samen een notitieblok opstarten om samen te brainstromen, vergaderverslagen bij te houden, … . OneNote is de ideale app om alle notities gecentraliseerd bij te houden en een overzicht te behouden over al jouw nodige informatie.
Met OneNote kan je notities vanuit je computer, tablet, smartphone, … samenbrengen naar één locatie. Naast tekst in jouw notitieblok kan je ook audio-opnames, foto's, ... invoegen in OneNote. Documenten uit andere Office-programma’s kan je eenvoudig koppelen in jouw notitieblok. OneNote is dus heel geschikt om alle notities op één plaats en op een overzichtelijke manier bij te houden en tegelijkertijd beschikbaar te stellen voor iedereen die het moet kunnen opvolgen, en dit volgens de toegekende rechten.
Kortom: wie OneNote efficiënt leert gebruiken, bespaart tijd en werkt doeltreffender.
OneNote werkruimte
notities maken, aanpassen en beheren
notities overzichtelijk ordenen
werken met verschillende secties en pagina’s
invoegen van markeringen, koppelingen, documenten, audio en video
notities zoeken
notities afdrukken
notities delen
toekennen van rechten
OneNote-instellingen aanpassen, opslaan en beheren
samenwerken met OutlookMet Planner kan je eenvoudig nieuwe plannen maken voor jezelf of binnen een team. Binnen een plan kan je taken organiseren en toewijzen, chatten over een bepaalde taak en updates over de voortgang ontvangen. Hiernaast heb je ToDo. Met deze app verzamel je al jouw taken, uit verschillende Microsoft apps, op één plaats. Je kan subtaken maken, een einddatum toevoegen, een terugkeerpatroon instellen, taken markeren, je dagelijkse planning bekijken en nog veel meer.
Planner
plannen aanmaken
leden toevoegen/verwijderen
buckets (= takengroepen) aanmaken
taken aanmaken en personaliseren
filteren en groeperen van taken
verschillende weergaves en overzichten binnen een plan
je eigen taken beheren
takenlijsten synchroniseren in je Outlook-agenda
To Do
je dagelijkse planning instellen en bekijken
suggesties gebruiken
lijsten maken, instellen en delen
taken maken en herstellenMicrosoft OneDrive is een persoonlijke opslagruimte in de cloud van MS 365. Je kan jouw persoonlijke werkbestanden hier opslaan en deze op eender welk toestel met internetverbinding raadplegen. Standaard zijn deze documenten privé, maar je kan ze delen met anderen om samen te werken aan hetzelfde bestand. OneDrive kan je tot slot ook synchroniseren met jouw computer om vlotter te kunnen werken aan jouw bestanden via de Verkenner van Windows 10.
Met Microsoft Bookings kan je klanten of contacten zelf online een afspraak laten reserveren in je agenda. Ze kunnen dus specifieke diensten, die jij hebt gecreëerd, boeken op momenten die voor jou passen. Hiervoor wordt er een koppeling gemaakt met je Outlookagenda en kan je aangeven op welke dagen en momenten specifieke afspraken mogen worden ingepland. Gemiste afspraken verminderen drastisch dankzij de automatische bevestigings- en herinneringsmails.
One Drive
werken via een browser:
bestanden uploaden
mappen en bestanden maken
downloaden
zoeken naar documenten
delen van documenten
versiegeschiedenis
werken via de synchronisatiemap in de Verkenner van Windows 10:
welke mappen/bestanden wens je te synchroniseren
ruimte beheren
synchronisatie-instellingen
Bookings
bedrijfsinformatie instellen (logo, locatie, werkuren, …)
services aanmaken en personaliseren
medewerkers creëren en toewijzen aan services
klantenlijst raadplegen
reserveringspagina instellen
Digitalisering begint bij jou! Werk slimmer, denk digitaler!definiëren van een dynamische tabel
gegevens in tabellen invoeren en aanvullen (uitbreiden)
tabelopties (hulpmiddelen)
sorteren en filteren
totaalrij
afdrukken van lijsten: Tabblad Pagina-indeling, kop- en voetteksten
tabelstijlen
tabelnamen
duplicaten verwijdereninvoeren van formules
kopiëren van formules (absoluut en relatief)
gebruik van namen in functies
basisfuncties
zoekfuncties
tekstfuncties
geneste functiesmaken en aanpassen van draaitabellen
vernieuwen van draaitabellen
rapportfilters
verschillende soorten functies
werken met percentages in draaitabellen
werken met berekende velden en items
werken met groepen in draaitabellen
draaigrafieken
slicersBasisinstellingen
Tekstopmaak
AlineaopmaakOntwerpen
Afbeeldingen
Stijlen
InhoudsopgaveVerzendlijsten
Verwijzingen
HerhalingVerzendlijsten aanmaken
Sjablonen aanmaken en gebruiken
Inhoudsopgaves maken
Secties toevoegen
....Macro's zijn een handig hulpmiddel om in Excel eenvoudige repetitieve handelingen uit te voeren.
Leer je een macro opnemen
Het verschil tussen een absolute en relatieve opname
De verschillende opties van een macro
Tips en tricks