Omgaan met psychisch kwetsbare zorgvragers
Familiezorg Oost-Vlaanderen
ODB-1003449
op: 30 augustus 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 40 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Deze opleiding richt zich tot
⢠mensen die zich willen kwalificeren tot verzorgende met het behalen van competentie 20 âondersteunt het psychosociale welbevinden van de zorgvragerâ van de beroepskwalificatie verzorgende volgens competentiefiche K130201 verzorgende.
⢠en/of gekwalificeerd verzorgende personeel dat zich wil bijscholen om zich te versterken in de uitoefening van de kerntaken van het beroep met het oog op de verbetering van hun functioneren en de groei van hun professionele identiteit.
Dit gaat over verzorgenden en zorgkundigen, secundair leefgroepwerking, begeleider in de kinderopvang,â¦
Volledige lijst kwalificatievereisten verzorgend personeel https://www.zorg-en-gezondheid.be/procedures/kwalificatievereisten-voor-het-personeel-van-de-diensten-voor-gezinszorg(opent in nieuw venster) en https://www.zorg-en-gezondheid.be/zorgkundigen(opent in nieuw venster).
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
De opleiding combineert verschillende lestechnieken. Zo wisselen theoretische kadering, activerende werkvormen en ervaringsuitwisseling elkaar af.
We staan stil bij:
⢠Draagkracht en psychosociaal welbevinden
⢠Verschillende doelgroepen:
o Kraamzorg
ï§ Kraamzorg
ï§ Meerlingenzorg
o Gezinnen in problematische opvoedingssituaties
o Personen met psychiatrische problemen
o Personen met een handicap
o Personen met een chronische zorgnood
o Personen met dementie
o Personen in een palliatieve zorgfase
⢠Verschillende levensfasen
⢠Veel voorkomende psychische aandoeningen
o Angststoornis
o Dwangstoornis
o Depressie
o Bipolaire stoornis
o Borderline persoonlijkheidsstoornis
o Psychose
o Middelenafhankelijkheidsstoornis
⢠Tips en tool in omgaan met, begeleiding en grenzen aan de zorg
⢠Kenmerken van mishandeling en verwaarlozing
⢠Kenmerken van suïcidaal gedrag
⢠Signaleren van problematisch gedrag en crisis
Opleidingsprogramma
DAG 1
Check-in, kennismaking en theoretisch kader rond psychiatrische aandoeningen
⢠Psychiatrische aandoeningen
o Angststoornis (en vaak comorbiditeit met dwangstoornis)
o Dwangstoornis (OCD)
o Stemmingsstoornis
ï§ Depressie
ï§ Bipolaire stoornis (= manisch depressief)
o Persoonlijkheidsstoornissen
ï§ Borderline persoonlijkheidsstoornis
o Ontwikkelingsstoornissen
o Psychose
o Middelenafhankelijkheidsstoornis
DAG 2
Doelgroepen en psychische kwetsbaarheid
⢠Kraamzorg (geboortetrauma, meerlingenzorg, postpartum psychose of kraambedpsychose, postnatale depressie)
⢠Bijzondere opvoedingssituaties (KOPP/KOV-kinderen, VOS/MOF/â¦, ontwikkelingsstoornissen/ADHD/ASS/â¦, comorbiditeit)
⢠Personen met een beperking/handicap (NAH, ASS (rand van beperking/psykwe), fysieke beperking en destructief recht, verstandelijke beperking en psychische problemen)
⢠Chronische zorgnood (ouderenmisbehandeling, loyaliteitsconflict, signalen psychisch ziek worden (bv: psychose, (lewy body) dementie, depressie,â¦))
⢠Personen met (jong)dementie (impact op persoon en context, signalen)
⢠Palliatieve zorg (euthanasie owv psychisch lijden, lijktooi, impact op zichzelf/context,â¦)
DAG 3
Schokkende gebeurtenissen en draagkracht en psychosociaal welbevinden
Omgaan met suïcide, agressie, problematisch gedrag en cisis, verwaarlozing en mishandeling,â¦
DAG 4
Hulpverlening Tips en tool in omgaan met
begeleiding en grenzen aan de zorg
Getuigenissen
DAG 5
Levensfasen â en levenslessen, tips, tools en check-out