Postgraduaat Geriatrie
- Opleidingsverstrekker
Karel de Grote-Hogeschool, Katholieke Hogeschool Antwerpen
- Registratienummer
ODB-1002345
- Geregistreerd
op: 2 juni 2022
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal studiepunten: 65
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Verpleegkundige: bachelor, HBO5 (gegradueerd), gebrevetteerd of gediplomeerd (4de jaar secundair onderwijs).
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat als u hooggeschoold bent (graduaats-, bachelor- of masterdiploma), u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Binnen de module “Landschap ouderenzorg" word je voorbereid op het werken binnen de acute en chronische ouderenzorg als (toekomstig) leidinggevende of vernieuwer in ouderenzorg.
Wettelijke aspecten van de verschillende disciplines binnen ouderenzorg, het beleid rond chronische zorg en normering voor de acute en chronische zorgsector in geriatrie komt aan bod. Je verwerft inzichten in de sociale wetgeving, hoe je zorg draagt voor je team en hoe je de work-life balans van je medewerkers mee kan bewaken.
Als (toekomstig) leidinggevende heb je naast de kennis rond wetgeving en beleid, ook een grote rol te spelen in “people management”. Je leert hoe je competentiemanagement kan toepassen in een organisatie, hoe je volgens de regels van de kunst functionerings- en evaluatiegesprekken voert en je team aanstuurt naar een gezamenlijk doel. je leert de basisprincipes van CRM toepassen.
Binnen de acute en chronische ouderenzorg is interdisciplinaire samenwerking een must. Je leert hoe je op een professionele manier observaties, bedenkingen en voorstel tot aanpak van een probleem of nood overbrengt naar andere disciplines, hierover in overleg gaat en tot een gedragen plan van aanpak komt. Je leert aan hoe je deze gesprekken voorbereidt, wie je voor welke doeleinden moet inschakelen enz.
Daarnaast ontwikkel je ook de skills om met de oudere zorgvrager en de mantelzorgers te communiceren op een aangepaste manier. Je leert hierbij correct te communiceren rond de boodschap die je zelf wil meegeven EN je leert vooral ook om actief te luisteren en de noden te achterhalen. Zo kunnen jijzelf en jouw team hier beter ondersteuning bieden.
Je ontwikkelt inzicht in meetschalen, wat het belang is van het correct gebruik en hoe persoonsgebonden financiering hier is aan gelinkt.
Deze module kan ingewisseld worden met de module ‘Basismodule palliatieve zorg: Inleiding, fysiek, juridisch en ethisch luik’ of met de module ‘Basismodule palliatieve zorg: Sociaal, psychisch en spiritueel luik’ uit het postgraduaat Palliatieve zorg.Klinisch onderwijs deel 3 is facultatief (niet verplicht), het is dus een mogelijke uitbreiding
op het postgraduaat.
Klinisch Onderwijs deel 3 omvat 200u stage in een residentiële setting en in de thuiszorgLEERDOELEN:
vertrekt geïnformeerd naar de stageplaats/werkveld; formuleert leerdoelen
in functie van de te bereiken competenties; plant de nodige interventies om die
leerdoelen te bereiken; stuurt zo nodig leerdoelen/interventies bij en houdt rekening met
feedback; reflecteert kritisch op het eigen handelen; functioneert als volwaardig lid van
het team en past theoretische kennis toe in de praktijk; verwerft een professionele
houding, met bijzondere aandacht voor karakteristieken van het geriatrisch profiel; kan
een correcte inschatting maken van de andere teamleden naar bevoegdheden en
capaciteiten, zowel intra- als interprofessioneel; kan op een professionele wijze
samenwerken met een interprofessioneel team, in functie van de doelen van het
zorgplan; maakt je algemene en specifieke methodieken eigen; beschikt over sociale
vaardigheden om je te integreren in het team / patiëntenpopulatie op een flexibele
manier. Portfolio: 1/Incidentenmethode: Je: leert hoe je met de hulp van de groepsleden
en de begeleider uit een probleemervaring kan groeien; reflecteert en staat stil bij een
specifieke ervaring met de bedoeling om eruit te leren en te komen tot een nieuwe
handelswijze; denkt na vanuit verschillende benaderingswijzen; verkent de
probleemsituatie en zoekt naar meerdere geschikte oplossingen voor een specifiek
werkprobleem; betrekt je op een actieve en vooral constructieve manier in de
probleemsituatie van een collega hulpverlener; leeft je in in de situatie van de ander en je
ziet in dat het werken volgens deze incidentmethode bevorderend is voor de
samenwerking en teamvorming; 2/Observatieopdracht: Je: hanteert een uitgebreid
registratieformulier op een correcte manier (tijdstip van afname, waarheidsgetrouw
invullen) reflecteert op basis van het resultaat ontwikkelt een kritische, beredeneerde
houding t.a.v. fysieke fixatie bent op de hoogte van bestaande en gehanteerde
protocollen en richtlijnen omtrent fysieke fixatie 3/Verbeterproject: Je beschrijft
gestructureerd, bondig en kritisch een vernieuwingstraject vanuit een specifieke
achtergrond, met een gefaseerd verloop en met gewenste outcome.Klinisch onderwijs deel 4 is facultatief (niet verplicht), het is dus een mogelijke uitbreiding
op het postgraduaat.
Klinisch onderwijs deel 4 omvat: 50u stage op een plek naar keuze binnen de domeinen
van de ouderenzorg of aansluitend bij een van de andere stagesLEERDOELEN:
vertrekt geïnformeerd naar de stageplaats/werkveld; formuleert leerdoelen in functie van de te
bereiken competenties; plant de nodige interventies om die leerdoelen te bereiken;
stuurt zo nodig leerdoelen/interventies bij en houdt rekening met feedback; reflecteert
kritisch op het eigen handelen; functioneert als volwaardig lid van het team en past
theoretische kennis toe in de praktijk; verwerft een professionele houding, met
bijzondere aandacht voor karakteristieken van het geriatrisch profiel; kan een correcte
inschatting maken van de andere teamleden naar bevoegdheden en capaciteiten, zowel
intra- als interprofessioneel; kan op een professionele wijze samenwerken met een
interprofessioneel team, in functie van de doelen van het zorgplan; maakt je algemene en
specifieke methodieken eigen; beschikt over sociale vaardigheden om je te integreren in
het team / patiëntenpopulatie op een flexibele manier. Portfolio: 1/Incidentenmethode:
Je: leert hoe je met de hulp van de groepsleden en de begeleider uit een
probleemervaring kan groeien; reflecteert en staat stil bij een specifieke ervaring met de
bedoeling om eruit te leren en te komen tot een nieuwe handelswijze; denkt na vanuit
verschillende benaderingswijzen; verkent de probleemsituatie en zoekt naar meerdere
geschikte oplossingen voor een specifiek werkprobleem; betrekt je op een actieve en
vooral constructieve manier in de probleemsituatie van een collega hulpverlener; leeft je
in in de situatie van de ander en je ziet in dat het werken volgens deze incidentmethode
bevorderend is voor de samenwerking en teamvorming; 2/Observatieopdracht: Je:
hanteert een uitgebreid registratieformulier op een correcte manier (tijdstip van afname,
waarheidsgetrouw invullen) reflecteert op basis van het resultaat ontwikkelt een kritische,
beredeneerde houding t.a.v. fysieke fixatie bent op de hoogte van bestaande en
gehanteerde protocollen en richtlijnen omtrent fysieke fixatie 3/Verbeterproject: Je
beschrijft gestructureerd, bondig en kritisch een vernieuwingstraject vanuit een specifieke
achtergrond, met een gefaseerd verloop en met gewenste outcome.In de module cardiologie en neurologie in geriatrie ligt de nadruk op de medische aspecten, farmacologie en farmacokinetiek binnen deze domeinen. Je leert welke specifieke uitdagingen hier binnen geriatrie optreden en hoe je als verpleegkundige moet optreden binnen acute en chronische setting.
Je verdiept je in de pathofysiologie van de verschillende vormen van dementie om hier specifieke verpleegkundige aandachtspunten en handelingen aan te koppelen.
Daarnaast is er speciale aandacht in het ontstaan van onbegrepen gedrag, hoe je hier als verpleegkundige kan bij handelen en wat de moeilijkheden hierbij zijn.-Je weet wat een natuurlijke veroudering inhoudt en welke ziektebeelden ikv cardio- en neurologie optreden.
-Je kan farmacokinetiek bij verouderingsprocessen begrijpen en uitleggen en hier rekening mee houden in de geboden zorg en ondersteuning.
-Je kan PESDIE toepassen op cardiologische en neurologische pathologie, op maat van de individuele zorgvrager. Dit zowel binnen de acute als de chronische setting binnen geriatrie.
-Je kent de verschillen in pathofysiologie van de verschillende vormen van dementie en kan niet farmaceutische behandeling hierop afstemmen.
-Je kent de mogelijke oorzaken van onbegrepen gedrag en je kan deze kennis transfereren naar begeleidingsaspecten en verpleegkundige aandachtspunten in geriatrie.
-Je kent de mogelijke oorzaken van agressie bij de zorgvrager en je kan er op een correcte manier mee omgaanIn de module Gastro-enterologie, endocrinologie, pulmonaire- en urogenitale problemen in geriatrie ligt de nadruk op de medische aspecten, farmacologie en farmacokinetiek binnen deze domeinen. Je leert welke specifieke uitdagingen hier binnen geriatrie optreden en hoe je als verpleegkundige moet optreden binnen acute en chronische setting.
Je verdiept je in specifieke verpleegkundige aandachtspunten rond veel voorkomende problemen binnen geriatrie en hoe je de patiënt, omgeving en collega's kennis en kunde kan bijbrengen om de zorg hierrond te verbeteren.
Daarnaast leer je hoe je een verbetertraject uitwerkt voor je werksituatie, gelieerd aan de besproken en gekozen pathologie
-Je weet welke ziektebeelden ikv gastro- enterologie, endocrinologie, pulmonologie en urologie optreden binnen geriatrie. Je kan hier gericht observeren en aandachtspunten formuleren.
-Je kan farmacokinetiek bij verouderingsprocessen begrijpen en uitleggen en hier rekening mee houden in de geboden zorg en ondersteuning.
-Je kan PESDIE toepassen op de voornoemde pathologie, op maat van de individuele zorgvrager. Dit zowel binnen de acute als de chronische setting binnen geriatrie.
-Je kan geriatrische patiënten op een correcte manier begeleiden binnen multi pathologie en specifieke problematieken.
-Je kan de verworven kennis rond een gekozen pathologie of probleem op een duidelijke en professionele manier overbrengen op collega's om een verbetering in geboden zorg te bekomen.
Deze module kan vervangen worden door de module 'Oncologische geriatrie' uit de opleiding Postgraduaat Oncologie.
Tools bij GGZ in geriatrie:
Binnen de module krijg je de nodige kennis en inzichten in de verschillende ondersteuningsnoden die een oudere zorgvrager met een stabiele aandoening in geestelijke gezondheid heeft. Je verwerft kennis in de verschillende pathologieën waarmee deze ouderen geconfronteerd worden en welke specifieke aandachtspunten hier zijn binnen acute en chronische setting.
Je krijgt een doorgedreven kennis van de differentiaal diagnose depressie/ dementie/ delier en hoe je hier als verpleegkundige een rol in speelt. Daarnaast wordt er aan specifieke vorm van dementie, nl Korsakow dementie, de nodige tools aangeboden om hier op een correcte manier mee om te gaan en ondersteuning te bieden.
Ook de topics “kopzorgen” bij ouderen en depressie komen aan bod met daarbij ook de nodige aandacht voor het tijdig detecteren van suïcidale gedachten bij ouderen en hoe hier aan preventie te doen. Ook de begeleiding van ouderen die een suïcidepoging hebben ondernomen en de begeleiding van de naaste omgeving van deze ouderen komt aan bod.
Binnen deze specifieke zorgvraag zoemen we ook in op ethische en juridische aspecten ivm zelfbeschikking in psychogeriatrie. We werken vooral met “principlisme” een ethische benadering van morele dilemma’s die gestoeld is op verschillende ethische principes. Dit geeft je als verpleegkundige een hanteerbaar kader om besluitvorming aan op te hangen.
Je leert binnen deze module ook om gesprekken te voeren binnen deze specifieke setting. Naast aandacht voor de oudere zelf, is er ook een luik in ondersteuning van de mantelzorger als individu en partner in het team en het professionele team. Hoe ga je om met onmacht, krachten en geschillen binnen het behandelend en ondersteunend team?Doorheen de module werk je aan een eigen casus, waar je in de examenweek een paper voor indient.
-Je kan een casus op een evidence based manier, planmatig aanpakken en analyseren en een praktijkgerichte oplossing uitwerken.
-Je kent de verschillende pathologieën binnen deze groep en je weet welke specifieke ondersteuningsnoden hier aan verbonden zijn.
-Je kent de differentiaaldiagnose dementie/ depressie/ delier en weet waar je als verpleegkundige aandacht moet voor hebben.
-Je kan suïcidale gedachten bij ouderen herkennen, de nodige ondersteuning inschakelen en nazorg bieden aan alle betrokkenen.
-Je kan de principes van het principlisme toepassen op ethische dilemma’s binnen psychogeriatrie. Je kent de wettelijke context van zelfbeschikking.
-Je kan mantelzorgers en het zorgteam ondersteunen in omgaan met onmacht.
-Je kan krachten en geschillen binnen het behandelend en ondersteunend team ontdekken en aanwenden om zorg te verbeterenDeze module uit het postgraduaat Palliatieve zorg kan gekozen worden ter vervanging van de module 'Leiding geven in geriatrie'.
• Inhoud van de module : Basismodule Palliatieve zorg: Inleiding, fysiek, juridisch en ethisch luik:
Leerdoelen :
Je duidt de plaats van palliatieve zorg in het algemene zorglandschap.
Je bent op de hoogte van de ontstaansgeschiedenis van de palliatieve zorgcultuur.
Je weet wat de huidige palliatieve tendensen zijn.
Je kent de sociale voorzieningen die specifiek voor palliatieve patiënten van belang zijn.
Je (h)erkent veel voorkomende symptomen, inclusief pijn, eigen aan de palliatieve fase en je kiest in overleg de juiste behandelmethodes.
Je kent en herkent voedingsproblemen in de palliatieve zorg en kan voedingsadviezen geven.
Je kan het zorgpad stervensfase toepassen als een hulpmiddel om de kwaliteit van zorg in de stervensfase te optimaliseren.
Je hebt kennis van de juridische aspecten binnen palliatieve zorg.
Je illustreert ethische aspecten binnen palliatieve zorg.Leerinhoud:
Historiek palliatieve zorgcultuur.
Palliatief landschap.
Palliatieve tendensen.
Sociale voorzieningen.
Zorgpad stervensfase
Symptoom controle
Pijncontrole.
Observatie en evaluatie bij pijn.
Medicatiepompen.
Behandelingsmethoden.
Voeding.
Begrippenkader; Advanced Care Planning (ACP).
Juridische aspecten.
Ethische aspecten.Deze module uit het postgraduaat Palliatieve zorg kan gekozen worden ter vervanging van de module 'Leiding geven in geriatrie'.
• Inhoud van de module
Leerdoelen :
Je kan op een wetenschappelijk verantwoorde manier een antwoord bieden op een verpleegprobleem binnen de palliatieve zorg.
Je kent de verschillende coping strategieën die personen gebruiken om om te gaan met medisch bedreigende informatie.
Je bent je bewust van je eigen coping strategieën als hulpverlener.
Je kan op een gepaste manier omgaan met hoog oplopende emoties.
Je communiceert op een professionele manier met alle actoren binnen de palliatieve context.
Je kan verdriet en verlies bespreekbaar maken en personen die geconfronteerd worden met rouw en verlies op een gepast manier ondersteunen en doorverwijzen.
Je erkent het belang van zelfzorg als hulpverlener en handelt ernaar.
Je kent en herkent de symptomen van burn-out en kan handvaten aanwenden om om te gaan met onmacht.
Je kan spirituele noden bij de patiënt detecteren en geeft gepaste zorg.
Je kan patiënten bekijken vanuit een holistisch denkkader.
Je kan gezondheid vanuit een ruim denkkader (Huber) benaderen.
Je kan seksualiteit en intimiteit bespreekbaar maken binnen een palliatieve setting en weet dat dit thema belangrijk is bij deze doelgroep.
Je kent de kenmerken van een lichaam in de laatste levensfase.
Je weet welke praktische zaken je dient te ondernemen na een overlijden.
Je herkent de noden en de signalen van overbelasting bij de mantelzorger.Leerinhoud:
Evidence based nursing (EBN).
Interprofessionele samenwerking in palliatieve zorg.
Spiritualiteit.
Communicatieve vaardigheden en practicum.
Omgaan met medisch bedreigende informatie.
Burn-out.
Omgaan met onmacht.
Holistische anamnese.
Aandacht voor mantelzorgers.
Intimiteit en seksualiteit binnen palliatieve zorg.
Rouw- en verliesverwerking.
Kenmerken van het lichaam in de laatste levensfase.
Wat te doen na een overlijden?Deze module uit de opleiding Postgraduaat Oncologie, kan gekozen worden ter vervanging van de module: 'Tools bij GGZ in geriatrie.
Oncologische geriatrie:
Leerdoelen:
Je zoekt geschikte en relevante nationale en internationale informatie en literatuur over een (verpleegkundig) onderwerp dat relevant is voor oncologische geriatrie.
Je beoordeelt de wetenschappelijke evidentie met de juiste instrumenten daarvoor en argumenteert met inzicht waarom deze informatie relevant is voor de eindgebruiker.
Je vertaalt en formuleert de informatie op het niveau van de eindgebruiker.
Je plaatst deze informatie op de geschikte plek op Wikipedia.Leerinhoud:
communicatie bij patiënteneducatie.
health literacy.Uitleg opdracht.
Zoeken in Databanken.
Oncologisch evidence-based werken in de wereld, Europa en België: zoeken naar richtlijnen.
Klinische vragen en antwoorden.
Kwaliteit en kwaliteit in oncologisch onderzoekKanker en ouderen: perspectief van de oncoloog.
Kanker en ouderen: perspectief van de geriater.
De rol van de geriatrisch verpleegkundige in de oncologie.
Workshop evaluatie instrumenten, geriatrisch assessment/screening.
Valproblematiek .
Geheugenkliniek.
Performance testen .
De geriatrische kankerpatiënt in zijn sociale omgeving.
Ouderen en kankerdiagnose .
Ouderen en kanker: psychologie van het ouder worden.
Oncogeriatrie binnen de woonzorgcentra/thuiszorg .
Oncogeriatrie en polyfarmacie.Cochrane Wikipedia Project.
Klinisch onderwijs deel 1 is facultatief (niet verplicht), het is dus een mogelijke uitbreiding
op het postgraduaat.
DIt deel omvat 100u stage in een acute geriatrische dienstLeerdoelen:
vertrekt geïnformeerd naar de stageplaats/werkveld; formuleert leerdoelen in functie van de te
bereiken competenties; plant de nodige interventies om die leerdoelen te bereiken;
stuurt zo nodig leerdoelen/interventies bij en houdt rekening met feedback; reflecteert
kritisch op het eigen handelen; functioneert als volwaardig lid van het team en past
theoretische kennis toe in de praktijk; verwerft een professionele houding, met
bijzondere aandacht voor karakteristieken van het geriatrisch profiel; kan een correcte
inschatting maken van de andere teamleden naar bevoegdheden en capaciteiten, zowel
intra- als interprofessioneel; kan op een professionele wijze samenwerken met een
interprofessioneel team, in functie van de doelen van het zorgplan; maakt je algemene en
specifieke methodieken eigen; beschikt over sociale vaardigheden om je te integreren in
het team / patiëntenpopulatie op een flexibele manier. Portfolio: 1/Incidentenmethode:
Je: leert hoe je met de hulp van de groepsleden en de begeleider uit een
probleemervaring kan groeien; reflecteert en staat stil bij een specifieke ervaring met de
bedoeling om eruit te leren en te komen tot een nieuwe handelswijze; denkt na vanuit
verschillende benaderingswijzen; verkent de probleemsituatie en zoekt naar meerdere
geschikte oplossingen voor een specifiek werkprobleem; betrekt je op een actieve en
vooral constructieve manier in de probleemsituatie van een collega hulpverlener; leeft je
in in de situatie van de ander en je ziet in dat het werken volgens deze incidentmethode
bevorderend is voor de samenwerking en teamvorming; 2/Observatieopdracht: Je:
hanteert een uitgebreid registratieformulier op een correcte manier (tijdstip van afname,
waarheidsgetrouw invullen) reflecteert op basis van het resultaat ontwikkelt een kritische,
beredeneerde houding t.a.v. fysieke fixatie bent op de hoogte van bestaande en
gehanteerde protocollen en richtlijnen omtrent fysieke fixatie 3/Verbeterproject: Je
beschrijft gestructureerd, bondig en kritisch een vernieuwingstraject vanuit een specifieke
achtergrond, met een gefaseerd verloop en met gewenste outcome.Klinisch onderwijs deel 2 is facultatief (niet verplicht), het is dus een mogelijke uitbreiding
op het postgraduaat.
Klinisch onderwijs deel 2 omvat: 100u stage in een psychogeriatrische dienst
LEERDOELEN:
vertrekt geïnformeerd naar de stageplaats/werkveld; formuleert leerdoelen in functie van
de te bereiken competenties; plant de nodige interventies om die leerdoelen te bereiken;
stuurt zo nodig leerdoelen/interventies bij en houdt rekening met feedback; reflecteert
kritisch op het eigen handelen; functioneert als volwaardig lid van het team en past
theoretische kennis toe in de praktijk; verwerft een professionele houding, met
bijzondere aandacht voor karakteristieken van het geriatrisch profiel; kan een correcte
inschatting maken van de andere teamleden naar bevoegdheden en capaciteiten, zowel
intra- als interprofessioneel; kan op een professionele wijze samenwerken met een
interprofessioneel team, in functie van de doelen van het zorgplan; maakt je algemene en
specifieke methodieken eigen; beschikt over sociale vaardigheden om je te integreren in
het team / patiëntenpopulatie op een flexibele manier. Portfolio: 1/Incidentenmethode:
Je: leert hoe je met de hulp van de groepsleden en de begeleider uit een
probleemervaring kan groeien; reflecteert en staat stil bij een specifieke ervaring met de
bedoeling om eruit te leren en te komen tot een nieuwe handelswijze; denkt na vanuit
verschillende benaderingswijzen; verkent de probleemsituatie en zoekt naar meerdere
geschikte oplossingen voor een specifiek werkprobleem; betrekt je op een actieve en
vooral constructieve manier in de probleemsituatie van een collega hulpverlener; leeft je
in in de situatie van de ander en je ziet in dat het werken volgens deze incidentmethode
bevorderend is voor de samenwerking en teamvorming; 2/Observatieopdracht: Je:
hanteert een uitgebreid registratieformulier op een correcte manier (tijdstip van afname,
waarheidsgetrouw invullen) reflecteert op basis van het resultaat ontwikkelt een kritische,
beredeneerde houding t.a.v. fysieke fixatie bent op de hoogte van bestaande en
gehanteerde protocollen en richtlijnen omtrent fysieke fixatie 3/Verbeterproject: Je
beschrijft gestructureerd, bondig en kritisch een vernieuwingstraject vanuit een specifieke
achtergrond, met een gefaseerd verloop en met gewenste outcome.