Veiligheidsaspecten eigen aan bouw
- Opleidingsverstrekker
Constructiv
- Registratienummer
ODB-0002844
- Geregistreerd
op: 1 september 2019
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal uren: 456 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Arbeiders PC124
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Elke arbeider optimaal informeren over een aantal veiligheidsthema's. Workshops ikv veiligheid (gebruik van pbm's, ongevallen op de werf, asbest, werken op hoogte, veilig op de weg, gebruik materiaal, ergonomie, EHBO).
Deze opleiding richt zich voornamelijk op de veiligheid en conformiteit van de elektrische installaties op de werf met tal van praktische tips en ruime mogelijkheid tot vraag en antwoord.? wetgeving? risico’s op de werf? veiligheid op de werf? elektrocutie? oorzaken ongevallen? uitwendige invloeden? onrechtstreekse aanraking <> netsystemen? 220 volt <> 380 volt? rechtstreekse aanraking? welke zekering – automaat per kabel? welke verliesstroomschakelaar gebruiken ? brandgevaar? ontploffingsgevaar? voorkomende fouten of gebreken zoals:? gebruik van verlengkabels.? niet werken van toestellen na verhuis nieuwe werf.? draaizin van mijn motor is verkeerd.220 volt? spanningsomschakeling tussen werven onderling? PBM.
Tijdens deze cursus bekend en vertrouwd gemaakt worden met het werken met kleine blusmiddelen. Na afloop weet u hoe u een beginnende brand kunt bestrijden en wat de juiste te gebruiken blusmiddelen zijn.Theorie:• De vuurdriehoek : ontstaan, ontwikkeling en voortplanting van brand• De soorten branden, hun oorzaken en blusmiddelen• De verschillende kleine blusmiddelen en hun gebruik• Hoe handelen bij brand; hoe handelen bij brand- en evacuatiealarmPraktijk:• Beginnende brand blussen met behulp van draagbare poederblustoestellen en CO2 blustoestellen• Blussen van een brandende frietketel met behulp van een blusdeken• Blussen van een brandende persoon met behulp van een blusdeken
Aanleren van de vermelde competenties - waarom rugpreventie?- werking van de rug - rugbelasting - hanteren van lasten - trillingen - rugletsels - heffen en tillen in de praktijk
Verkenning van de windows omgeving. Hoe werken met window verkenner? Wat met gezipte mappen? Bestanden overbrengen naar USB. Documenten downloaden. Toevoegen van favorieten en bladwijzers. Mijn browser geschiedenis. Uitschakelen van pop-ups. Leren werken met offcie (word, excel, outlook)
Medewerkers via een praktische opleiding, voorafgegaan door een theoretische toelichting, basisregels bijbrengen tot een veilig gebruik van een hoogwerker. Deze opleiding helpt de werknemers niet enkel een beter veiligheidsinzicht te krijgen maar ook om het rendement te optimaliseren.Besturen van een toestel; Bedienen van een hoogwerker; Bedieningsorganen; basiswetgeving voor een bediener van hoogwerkers, verplichte keuringen (hefwerktuig), belangrijke begrippen i.v.m. bedieningsorganen, structuur van de telescooparm, draaikransfuncties, stabiliteitsregels, kantelmoment, vluchthoogte diagram, inwerking van dynamische krachten, invloed van de wind op de hoogwerker, startcontrole, controles en handelingen uit te voeren bij het einde van het werk.
Elke arbeider optimaal informeren in verband met het verhogen van de kwaliteit/dienstverlening binnen het bedrijf. Werkzaamheden veiliger kunnen uitvoeren en risico's beperken. Dagelijks onderhoud machines. Voertuiginpsectie. Veiligheidsvoorzieningen + wettelijke bepalingen. Hoe zware lasten dragen (gebruik van de juiste last dragers). Praktijkoefeningen.
Dagelijks worden we geconfronteerd met de gevolgen van het verlies van ladingen op onze wegen. De economische schade veroorzaakt door deze incidenten (denk maar aan files, schade aan goederen en/of de vrachtwagen, menselijk leed, ... ) kunnen hoog oplopen. Niet alleen de transportfirma, maar ook de verzender en de belader van de goederen moeten hun verantwoordelijkheid nemen in het correct en degelijk stuwen van de ladingen voor het vertrek.•Het Belgisch KB samengevat•Ladingzekerheid; waarom, wat en voor wie?•Krachtverdeling op het voertuig•Stuwingsvormen•Stuwingsmiddelen•Berekeningen van 'kopschot' en zijwand•Praktische oefeningen op een laadvloer
Aanleren van de vermelde competenties Samenwerking in ploeg, leiderschap, delegeren en instructies geven Leiderschap : - Hoe aansturen? - Hoe instructies geven? - Dirigeren - Participeren - Delegeren - Coachen - Interactieve workshop Samenwerken : - communicatiestijlen - verbeteren van teamwork - valkuilen - Hoe pak ik samenwerken aan? - Interactieve workshop Delegeren : - De kunst van delegeren - Essentiele elementen : o Wat? o Waarom? o Hoe? o Wanneer? - Interactieve workshop Instructies geven : - Heldere en duidelijke instructies geven - Medewerkers overtuigen - Interactieve workshop Evalueren : - doel van evaluatie van een team - wie en waarom evalueren - hoe efficiënt evalueren - interactieve workshop Motiveren : - doel van motiveren van een team - positieve/negatieve motivatie o technieken o resultaat/gevaren- interactieve workshop
De betrokken gebruikers de technieken aanleren om veilig en efficiënt te werken met een minigraver om ongevallen, letsels en schade aan materieel en gebouwen te voorkomen. Theorie• Veiligheidsfuncties : wetgeving inzake mobiele arbeidsmiddelen • Componenten en bediening van de minigraver en bedieningsorganen• Risico's en ongevallen met minigravers• Veiligheidsvoorschriften bij gebruik • Wettelijke keuringen• Belasting en stabiliteit van de minigraver• Zorgvuldig graven: Veiligheidsregels bij graafwerken • Veiligheidsregels bij het werken langs de openbare weg• Bijtanken en onderhoud van de minigraver Praktijk• Inspectie van de minigraver voor gebruik • Herkennen en melden van gebreken• Correct gebruik van bedieningsorganen• Op- en afstaptechniek toepassen • Veilig parkeren van het toestel• Inschatten van afstanden, dieptes en hoogtes en gebruik in bijzondere omstandigheden• Graven van putten en sleuven en egaliseren van grond
Het Koninklijk Besluit van 31/08/2005 betreffende het gebruik van arbeidsmiddelen voor tijdelijke werkzaamheden op hoogte legt voor de aannemers een aantal belangrijke verplichtingen op bij het gebruik van ladders en stellingen. Op basis van een risico-analyse is men verplicht om steeds gepaste arbeids- en beschermingsmiddelen te gebruiken om de werken uit te voeren. De gebruikte arbeidsmiddelen moeten hierbij voldoen aan diverse voorschriften, zoals opgenomen in het KB.
De cursus asbest eenvoudige handelingen verschaft de werknemers de nodige kennis en vaardigheden inzake preventie en veiligheid. Algemeen kader - Eigenschappen en herkenning van asbest - Werkmethoden en bijhorende gezondheidsrisico's bij blootstelling aan asbest - Gezondheidstoezicht - Asbestinventaris - Noodprocedures + EHBO op de bouwplaats - V asbest herkennen. Eigenschappen van asbest; asbestinventaris ,noodprocedures + EHBO op de bouwplaats, verwijderen van asbestafval
Deze opleiding kadert binnen het KB voor 'Werken op hoogte' (31 augustus 2005, BS 15 september 2005)Doelstellingen: •Kunnen begrijpen van het montage-, demontage- of ombouwschema van eenvoudige stellingen •Kennen en kunnen interpreteren van de montage- en gebruiksregels voor het veilig monteren, demonteren of ombouwen van eenvoudige stellingtypes •De veiligheidsmaatregelen bij veranderende weersomstandigheden, die afbreuk zouden kunnen doen aan de veiligheid van de stelling, kennen en kunnen interpreteren •Ieder ander risico kennen dat de montage-, demontage- of ombouwwerkzaamheden met zich mee kunnen brengen Opleidingsonderdelen: •De montage- en gebruiksregels kennen van de eenvoudige stellingtypes: de voorzorgsmaatregelen die genomen dienen te worden voor de montage, de plaatsing, de stabiliteit, de sterkte, de weerstand, de toegang, de demontage en de opslag •De montage- en gebruiksdocumenten (montageplan, proces-verbaal van de oplevering, onderzoeksrapport) kunnen lezen en interpreteren •Interpreteren van een eenvoudig stellingplan •Kennis van ondergrond, klasse en stabiliteit ifv het uit te voeren werk •Kennis van eenvoudige systeemstellingen •Kennis van het verankeren van de stelling •De toegangsmiddelen zoals ladders kennen •De lastenverdeling op de stelling kennen Hieraan wordt een praktijkgedeelte van 4 uur gekoppeld waarin een kaderstelling, een multidirectionele stelling en een rolstelling wordt opgebouwd en waarbij aandacht wordt besteed aan de voorgaande aspecten. Doelstellingen:•Kunnen begrijpen van het montage-, demontage- of ombouwschema van eenvoudige stellingen•Kennen en kunnen interpreteren van de montage- en gebruiksregels voor het veilig monteren, demonteren of ombouwen•van eenvoudige stellingtypes•De veiligheidsmaatregelen bij veranderende weersomstandigheden, die afbreuk zouden kunnen doen aan de veiligheid van•de stelling, kennen en kunnen interpreteren•Ieder ander risico kennen dat de montage-, demontage- of ombouwwerkzaamheden met zich mee kan brengen Opleidingsonderdelen:•De montage- en gebruiksregels kennen van de eenvoudige stellingtypes: de voorzorgsmaatregelen die genomen dienen te•worden voor de montage, de plaatsing, de stabiliteit, de sterkte, de weerstand, de toegang, de demontage van de opslag•De montage- en gebruiksdocumenten (montageplan, proces-verbaal van de oplevering, onderzoeksrapport) kunnen lezen•en interpreteren•Interpreteren van een eenvoudig stellingplan•Kennis van ondergrond, klasse en stabiliteit i.f.v. het uit te voeren werk•Kennis van eenvoudige systeemstellingen•Kennis van het verankeren van de stelling•De lastenverdeling op de stelling kennen•Hieraan wordt een praktijkgedeelte van 4 uur gekoppeld waarin een kaderstelling, een multidirectionele stelling en een rolstelling wordt opgebouwd en waarbij aandacht wordt besteed aan de voorgaande aspecten Men dient in het bezit te zijn van een helm, veiligheidsschoenen en handschoenen
Theorie •Veiligheidsinstructies ladders•Voorschriften inzake de montage en het gebruik van rolsteigers•Risico's verbonden aan werken in de hoogte•Hiërarchie van preventiemiddelen•Materiaalkeuze•Bevoegdheid van personen•Alvorens de rolstelling te betreden•Toelaatbare belastingen•Controle van een rolstelling voor gebruik•Weersomstandigheden•Gebruik en montage van rolstellingen•Plaatsing- en montageplan•Veilige demontage•Verankeringen en verbindingen•Opstellen en interpreteren van instructienota, stabiliteitsberekening, montageplan•PBM's - ValbeschermingPraktijk Hieraan wordt een praktijkgedeelte aan gekoppeld waarin een rolstelling wordt opgebouwd en waarbij aandacht wordt besteed aan de voorgaande aspecten. Men dient in het bezit te zijn van een helm, veiligheidsschoenen en handschoenen.
Doelstellingen: ¦Het kennen, kunnen interpreteren, kunnen toepassen en kunnen doen toepassen van de maatregelen ter preventie van de risico’s dat personen of voorwerpen vallen ¦De veiligheidsmaatregelen bij veranderende weersomstandigheden, die afbreuk zouden kunnen doen aan de veiligheid van de stelling, kennen, kunnen interpreteren, kunnen toepassen en kunnen doen toepassen ¦De voorwaarden inzake toelaatbare belasting kennen, kunnen interpreteren, kunnen toepassen en kunnen doen toepassen ¦Weten in welke omstandigheden de stelling blijft beantwoorden aan de berekeningsnota en weten hoe dit gecontroleerd moet worden ¦Weten waarom vanuit een risicoanalyse gekozen kan worden voor het gebruik van een stelling ¦Weten welke delen van de stelling gebruiksklaar zijn en weten hoe dit gecontroleerd moet worden ¦Weten hoe gecontroleerd moet worden of een stelling blijft beantwoorden aan de veiligheidsvoorschriften bepaald in artikel 15 van het KB ¦Weten dat werknemers geen toegang hebben tot de gedeelten van de stelling die niet gebruiksklaar zijn Het montage-, demontage- en ombouwschema van de stelling kunnen opstellen en kunnen aanpassen Opleidingsonderdelen: ¦Definitie van werken in de hoogte en het risico van vallen ¦Voorstelling van een stelling (klassen, essentiële delen, …) ¦Definitie van de « bevoegde persoon» in overeenstemming met het A.R. van 31/08/05 ¦De voorzorgsmaatregelen voor het risico waarbij personen of objecten vallen ¦De weersomstandigheden die de veiligheid op de stelling kunnen veranderen, bepalen ¦De voorzorgsmaatregelen in geval van een verandering van de weersomstandigheden met betrekking tot de veiligheid op de stelling ¦Definitie van de toegelaten gewichten en de veiligheidsregels met betrekking tot deze gewichten ¦Voorstelling en uitleg van de berekeningsnota en de montage van de fabrikant en voorstelling van de controlepunten ¦Regels voor de montage en het gebruik (voorzorgsmaatregelen algemeen, plaatsing, stabiliteit, sterkte, weerstand, …) ¦Presentatie en uitleg van de handleiding van de fabrikant van de stelling ¦Presentatie en uitleg van de berekeningsnota voor de weerstand en de stabiliteit ¦Omschrijving van de basisregels voor de veilige montage en demontage
nieuwe sectorintreders bewust maken van het veilig werkeno Inleidingo Algemene principes o Orde en netheid o Instructies en signalisatie o Noodplan o Gevaarlijke producten o Brand en explosie o Arbeidsmiddelen o Werken op hoogte o Elektriciteit o Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM s) o Heffen en tillen: hijswerken â?? algemeen o Specifieke werkomstandigheden Eventuele uitbreiding volgens activiteiten in het bedrijf (ruwbouw, afwerking, schrijnwerk, dakwerken)
Deze algemene veiligheidscursus is nuttig voor iedereen, het wijst op taken en verantwoordelijkheden van werknemer, werkgever en derden.Programma?Basiskennis van relevante onderwerpen uit de veiligheids- en gezondheidswetgeving?Kennis en begrip van de termen risico, preventie en beheersmaatregelen?Kennis van de oorzaken van een ongeval en methodes van ongevalpreventie?Kennis over het gebruik van werkvergunningen?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. gevaarlijke stoffen?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. brand en explosie?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. van besloten ruimten?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. gereedschappen, machines en hulpmiddelen?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. hijsen, tillen en dragen?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. struikelen, uitglijden en vallen?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. werken op hoogte?Kennis van risico’s en beheersmaatregelen m.b.t. elektriciteit?Kennis van juist gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en gebruikstoepassing?Kennis van veiligheids- en gezondheidssignalering.- Reglementering arbeidsveiligheid, milieu en gezondheid.- Risico's, ongevallen en werkvergunningen- Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen- Gezondheidsrisico's- Specifieke risico's- Electriciteit, gereedschappen en machines- Hijswerktuigen- Struikelen, uitglijden en vallen- Werken op hoogte- Het manueel hanteren van lasten
Veilig werkenDag 1:o Positie en verantwoordelijkheid leidinggevendeo Rol voorbeeldgedrago Veiligheid: verantwoordelijkheden / aansprakelijkheido Orde en netheid als preventief middelo Preventie, risico’s identificereno Contact maken en (gericht) luisterenDag 2:o Leiding geven: delegeren, motiveren, omgaan met stresso Risico-analyse, praktijkvoorbeeldeno Stap voor stap verbeteringen inbouwen, projectmatig werkeno Omgaan met lastig gedrag (bijsturen).
Liefst 90% van onze communicatie verloopt non-verbaal. Met andere woorden: in een goed gesprek (en zeker in een minder vlot...) geven we heel wat prijs via lichaamshouding, stem, intonatie, oogcontact en mimiek. Gelukkig kunt u die overige 10% van uw communicatieve vaardigheden wél onder handen nemen. Binnen de diverse communicatie opleidingen leert u hoe u optimaal uw boodschap duidelijk maakt. Communicatie die vergelijkt, oordeelt en classificeert leidt immers vaak tot misverstanden, of erger: spanningen. Gelukkig kunt u ‘uitstekend communiceren’ wel degelijk leren.
- Productieproces
- Trekvaste spie-mof verbinding
- Laminaatverbinding
- Testen van GRE buizen
Theorie De taken van de eerstehulpverlening Uiteenzetting over het menselijk lichaam Beoordeling van de omstandigheden van het ongeval Toepassen van een correcte beademing Bloedingen Redding van het slachtoffer Verbanden aanleggen Praktijk Een aantal belangrijke hoofdstukken uit de les worden in de praktijkles op een pop beoefend, zoals technieken bij een bedreigde ademhaling, de beademingstechnieken, reanimatie bij hartfalen, verplaatsen van een slachtoffer, ..
Na deze opleiding kan men de eerste hulp (EHBO) verlenen en een helpende houding aannemen in zowel levensbedreigende als in minder ernstige situaties.1.Noodsituaties EHBO2.Wondverzorging3.Bijzondere noodsituatie: het verkeersongeval4.Basisbehandeling bij ongeval met lichamelijk letsel5.Houdingen, evacuatietechnieken6.Bloedingen, kneuzingen, breuken, ontwrichting7.Richtlijnen specifieke omstandigheden en verzorging van specifieke letsels8.Stoornissen vitale functies9.hulpdiensten
Inhoud van de opleiding
De basisopleiding bovenleiding is een praktijkgerichte opleiding waarin de volgende vaardigheden aan de orde komen: het monteren van hangdraden, zijwaartse pijp, draagkabelsteunpunt, afspanningen, elektrische verbinding, vast punt, rijdraadkruising, groepenscheiding, drukpijp, BVL-schakelaar.