Toelating tot arbeid - Voor wie?
De Dienst Economische Migratie kent momenteel een grote toevloed aan aanvragen, de doorlooptijd kan tot 2 à 3 maanden oplopen. Dien uw aanvraag daarom tijdig in.
Indicatie behandeltijden toelating tot arbeid
Voor sommige categorieën van buitenlandse werknemers is er geen toelating tot arbeid vereist om in loondienst in Vlaanderen te komen werken. Zij mogen bij om het even welke werkgever om het even welk werk doen.
Een buitenlander die in Vlaanderen wil komen werken als zelfstandig ondernemer, heeft daarvoor geen toelating tot arbeid nodig, maar een beroepskaart.
Wilt u snel weten of u een toelating tot arbeid nodig hebt en zo ja, hoe u die aanvraagt en welke documenten u daarvoor nodig hebt? De simulator toelating tot arbeid geeft u alvast een indicatie.
Voor wie is er geen toelating tot arbeid nodig?
De buitenlandse werknemer heeft de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (alle EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) of Zwitserland.
Let op: Wie als erkend vluchteling is erkend in een EU-land en in België wil komen werken bij moet een gecombineerde aanvragen.
Een gedetacheerde werknemer wordt door zijn buitenlandse werkgever naar België gestuurd om er voor een bepaalde tijd te werken. Hij blijft dus in dienst van zijn buitenlandse werkgever.
Elke detachering moet via een Limosa-aangifte worden aangegeven aan de Belgische autoriteiten.
Voor de gedetacheerde werknemer die de nationaliteit heeft van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (alle EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) of Zwitserland, is er geen toelating tot arbeid vereist.
Buitenlandse werknemers die voor een korte periode naar Vlaanderen komen voor werk dat verband houdt met de aard van hun beroep, hebben daarvoor geen toelating tot arbeid nodig. Het gaat daarbij om korte opdrachten als gedetacheerde:
- als handelsvertegenwoordiger, journalist, sporter, artiest of deelnemer van een wetenschappelijk programma
- als diplomaat of medewerker van een overheidsdienst of internationaal vervoer.
Korte tewerkstelling als gedetacheerde werknemer of zelfstandige mét Limosa-aangifte
Is de Limosa-aangifte van de werknemer volledig in orde? Dan hoeft hij geen toelating tot arbeid of attest van vrijstelling meer aan te vragen als hij aan een van de volgende voorwaarden voldoet (de werkgever of opdrachtgever gaat dat laatste voor hem na).
De werknemer:
- is een buitenlandse handelsvertegenwoordiger voor een buitenlands bedrijf dat geen bijhuis heeft in België, en komt zijn klanten in België bezoeken, én zijn verblijf duurt niet langer dan drie maanden.
- komt voor een buitenlands bedrijf goederen in ontvangst nemen die in België zijn gemaakt, én zijn verblijf duurt niet langer dan drie maanden.
- is een buitenlandse journalist die naar België komt voor een opdracht, én zijn verblijf duurt niet langer dan 3 maanden. Hij werkt voor:
- een in het buitenland uitgegeven dagblad
- een in het buitenland gevestigd persagentschap
- een in het buitenland gevestigd radio- of televisiestation
- volgt als buitenlandse werknemer een opleiding bij de Belgische zetel van een groep ondernemingen. Die opleiding maakt deel uit van een opleidingsovereenkomst tussen de zetels van die groep. De opleiding, en dus ook zijn verblijf, duurt niet langer dan drie maanden.
- is een intra-corporate transferee die houder is van een geldige toelating tot arbeid als ICT in een àndere EU-lidstaat, en die tijdelijk (voor zogenaamde kortetermijn mobiliteit: maximaal 90 dagen op een termijn van 180 dagen) werkt als leidinggevende, specialist of stagiair-werknemer in de Belgische vestiging van een buitenlandse multinationale onderneming. Zijn bezoldiging is niet minder gunstig dan die van vergelijkbare functies op basis van toepasselijke wetten, collectieve overeenkomsten of praktijken. Daarbij kan het verblijf niet langer dan drie maanden duren - via het zogeheten Schengenverblijf (90 dagen aanwezigheid op een totaaltermijn van 180 dagen).
- voert tijdelijk met een geldige vergunning – kortetermijnmobiliteit – onderzoek uit in België. Hij krijgt inkomsten voor die tewerkstelling en die zijn voldoende om in zijn behoeften of in die van zijn gezin te voorzien. Daarbij kan het verblijf langer dan drie maanden duren.
- werkt voor een onderneming uit de EER of Zwitserland en komt in België diensten verrichten. Daarbij kan het verblijf langer dan drie maanden duren. Hij voldoet aan de onderstaande voorwaarden.
- Hij heeft een recht op verblijf of een verblijfsvergunning van meer dan drie maanden in de Europese lidstaat waar hij verblijft.
- Hij is wettig tewerkgesteld in de lidstaat waar hij verblijft en zijn vergunning is minstens geldig voor de duur van zijn werk in België.
- Hij heeft een regelmatige arbeidsovereenkomst.
- Hij heeft een paspoort en een verblijfsvergunning die minstens even lang geldig zijn als zijn tewerkstelling, om zijn terugkeer naar zijn land van oorsprong of verblijf te verzekeren.
Details van deze voorwaarden: artikel 16, §1 van BVR 7 december 2018.
Langer dan drie maanden
Blijft de werknemer langer dan 3 maanden in België in het geval van één van de eerste vier situaties (handelsvertegenwoordiger, inontvangstname goederen, journalist of opleiding binnen groep)? Dan heeft hij wel een toelating tot arbeid nodig.
Korte tewerkstelling als gedetacheerde werknemer of zelfstandige zonder Limosa-aangifte
Er is geen Limosa-aangifte nodig als de werknemer niet langer dan drie maanden in België blijft en tot een van de onderstaande categorieën behoort.
- Hij werkt in de sector van het internationale vervoer van personen en goederen.
- Hij wordt naar België gedetacheerd voor de initiële assemblage en/of eerste installatie van een goed en de duur van die werken is niet langer dan acht dagen. Die assemblage of installatie:
- maakt een belangrijk deel uit van een overeenkomst voor de levering van goederen
- is noodzakelijk om het geleverde goed in werking te stellen
- wordt uitgevoerd door gekwalificeerde en/of gespecialiseerde werknemers van de onderneming die levert.
Activiteiten in de bouwsector komen daarvoor niet in aanmerking.
- Hij werkt als gespecialiseerd technicus voor een buitenlandse werkgever, en voert in een Belgische onderneming dringende onderhoudswerken of reparatiewerken aan apparatuur of machines uit. Die werden door de werkgever geleverd aan de Belgische onderneming. De werknemer verblijft voor die activiteiten niet meer dan vijf kalenderdagen per maand in België.
- Hij woont een wetenschappelijk congres bij in België.
- Hij neemt deel aan een vergadering in beperkte kring in België. Hij is daarvoor maximaal 60 dagen per kalenderjaar in ons land, en niet meer dan 20 opeenvolgende kalenderdagen per vergadering.
- Hij werkt bij een overheidsdienst.
- Hij is lid van een diplomatieke of consulaire zending.
- Hij komt in opdracht van een buitenlandse werkgever jaarlijks hoogstens drie maanden naar België om aan internationale sportwedstrijden deel te nemen, of hij is:
- scheidsrechter
- begeleider
- officiële vertegenwoordiger
- personeelslid
- iemand die geaccrediteerd en/of erkend is door (inter)nationale sportfederaties.
Alle bovenstaande functies komen in aanmerking, zolang hij niet langer dan 3 maanden per kalenderjaar blijft voor zijn activiteiten.
- Hij is een artiest met internationale faam of een begeleider waarvan de aanwezigheid vereist is bij het optreden. Hij verblijft niet meer dan 21 dagen per kwartaal in België.
- Hij is wetenschapper of onderzoeker en neemt deel aan een wetenschappelijk programma in een onthaaluniversiteit of een wetenschappelijke instelling in België.
De buitenlandse werknemer is niet naar België gekomen om hier te werken, maar om een andere reden, bijvoorbeeld in het kader van gezinshereniging of als vluchteling. In dat geval zijn er twee mogelijkheden.
Onbeperkt verblijfsrecht
Een buitenlander met onbeperkt verblijfsrecht heeft geen toelating tot arbeid nodig. Hij mag bij om het even welke werkgever om het even welk beroep uitoefenen.
Beperkt verblijfsrecht
Een buitenlander met beperkt verblijfsrecht heeft op zijn verblijfsdocument een vermelding of hij al dan niet mag werken.
Automatische toelating
De buitenlander krijgt dus automatisch de toelating om in België te werken als hij voldoet aan één van de volgende verblijfsredenen uit het Koninklijk Besluit van 2 september 2018(opent in nieuw venster):
- Hij is onderdaan van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserse Bondsstaat (art. 4).
- Hij heeft een bijzondere verblijfstitel omdat hij een bepaald ambt uitoefent (art. 5).
- Hij is partner of kind van een houder van een bijzondere verblijfstitel op basis van een specifiek ambt. Het wederkerigheidsakkoord moet daarvoor van toepassing zijn (art. 6).
- Hij werkt binnen een leerovereenkomst of volgt een opleiding volgens het principe van alternerend leren (art. 7).
- Hij is een erkend vluchteling (art. 8).
Een buitenlander die in een ander land dan België het statuut van ‘vluchteling’ verkregen heeft kan dat statuut NIET gebruiken in België. In België wordt de betrokkene gewoon beschouwd op basis van zijn/haar afkomst/nationaliteit. Bijvoorbeeld: een Syrische vrouw verkrijgt in Griekenland het statuut van ‘vluchteling’. Zij zal in Griekenland zelf bepaalde rechten en plichten hebben inzake verblijf en tewerkstelling. Als zij naar België komt voor tewerkstelling, dan wordt zij als Syrische beschouwd zodat zij een toelating tot arbeid nodig heeft. - Hij loopt een verplichte stage in België voor zijn studies in België, in de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Bondsstaat (art. 9).
- Hij is in het vreemdelingenregister ingeschreven met een tijdelijk verblijf:
- leerling binnen een leerovereenkomst of een overeenkomst voor alternerend leren (art. 10,1°)
- buitenlandse student die studeert in een Belgische onderwijsinstelling (art. 10,2°)
- begunsteling van internationale akkoorden rond het werkvakantieprogramma (art. 10,3°)
- humanitair geregulariseerde (art. 10,4°)
- subsidiair beschermde (art. 10,5°)
- tijdelijk beschermde (art. 10,6°)
- niet-begeleide minderjarige vreemdeling (art. 10,7°)
- erkende gezinshereniger (art. 10,8°)
- slachtoffer van mensenhandel (art. 10,9°)
- echtgenoot of kind van een houder van een bijzondere verblijfstitel op basis van een specifiek ambt (art. 10,10°).
- Hij is een persoon met onbeperkt verblijf (art. 11).
- Hij heeft een identiteitskaart voor vreemdelingen (art. 12).
- Hij heeft een verblijfsvergunning ‘EG-langdurig ingezetene’ (art. 13).
- Hij heeft een verblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie (art. 14).
- Hij heeft een duurzame verblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie (art. 15).
- Hij is een gezinshereniger-in-onderzoek met EU-onderdanen die houder is van Bijlage 19 ter (art. 16).
- Hij is echtgenoot of echtgenote van een Belg of van een onderdaan van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte die houder is van Bijlage 15 als grensarbeider (art. 17).
- Hij heeft een attest van immatriculatie – model A/oranjekaart:
- gezinshereniger-in-onderzoek met niet-EU-onderdanen (art.18,1°)
- slachtoffer van mensenhandel (art. 18,2°)
- asielzoeker (art. 18,3°).
- Hij heeft een Bijlage 35 en is in beroep bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen:
- gezinshereniger-in-onderzoek met EU-onderdanen (art. 19,1°)
- gezinshereniger-in-onderzoek met niet-EU-onderdanen (art. 19,2°)
- asielzoeker (art. 19,3°).
- Hij is een buitenlander die tijdelijk in het bezit is van Bijlage 15 en wacht op het eigenlijke verblijfsdocument. Hij komt daarvoor niet in aanmerking als hij een bijzondere verblijfstitel heeft voor een specifiek ambt en als het wederkerigheidsakkoord van toepassing is. Ook zijn echtgenoot of echtgenote en kinderen krijgen in dat geval niet automatisch een toelating.
Bekijk alle details per categorie.
Let op:
- De werknemer moet zijn specifieke verblijfssituatie zelf aantonen via de dienst Bevolking en/of Vreemdelingenzaken van zijn gemeente. De dienst Economische migratie is daar niet voor bevoegd. De werknemer krijgt dan op basis van zijn verblijfssituatie een verblijfsdocument, dat hem automatisch toelaat om te werken.
- Indien u beschikt over een attest van immatriculatie - model A /oranjekaart moet u en kan u geen Single Permit aanvragen.
Voor wie is er wel toelating tot arbeid nodig?
Buitenlanders die niet vallen onder de categorieën en vrijstellingen hierboven, mogen niet in België werken zonder dat er vooraf een toelating tot arbeid is.
Het soort werk dat de buitenlander zal verrichten, bepaalt of hij zal worden toegelaten tot de arbeidsmarkt. Alleen bepaalde categorieën van buitenlandse werknemers komen in aanmerking.
Sinds 1 januari 2021 gelden er ook nieuwe regels voor Britse onderdanen die in Vlaanderen willen werken.
Veelgestelde vragen
Studenten met een geldige verblijfstitel hoeven geen toelating tot arbeid aan te vragen om studentenarbeid te verrichten. Op zijn/haar elektronische A-kaart zal de vermelding “arbeidsmarkt – beperkt” staan.
Buitenlanders die een verblijfstitel als student hebben, mogen in België tot 20 uren per week arbeidsprestaties verrichten zonder toelating tot arbeid, op voorwaarde dat die prestaties verenigbaar zijn met hun studies en zolang hun elektronische A-kaart geldig is.
Tijdens de schoolvakanties geldt de beperkingen van 20 uur niet. (Artikel 10, 2° van het KB van 2 september 2018).
Toelating tot arbeid
Contact
- arbeidskaart@vlaanderen.be
- Telefoon
- 02 553 43 00
- Adres
Departement Werk en Sociale Economie
Team arbeidskaartenEllipsgebouw
Koning Albert II laan 35 bus 20, 1030 Schaarbeek, België
Routeplanner opent in nieuw venster
- infodesk@ibz.fgov.be
- Telefoon
- 02 488 80 00
- Adres
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
Dienst Vreemdelingenzaken44 Kubus
Pachecolaan 44, 1000 Brussel, België
Routeplanner opent in nieuw venster