Bepaalde attesten kunt u meteen downloaden en afdrukken. Voor andere attesten wordt u doorgestuurd naar de website van de bevoegde stad of gemeente.
Rechtstreeks downloadbare attesten
Attesten en uittreksels uit het Rijksregister
- Attest gezinssamenstelling
- Attest hoofdverblijfplaats (voorheen Attest van inschrijving)
- Attest van hoofdverblijfplaats met historiek
- Attest van Belgische nationaliteit
- Attest van leven
- Attest van wettelijke samenwoning
- Attest van verblijfplaats met het oog op een huwelijk
- Attest van wijze teraardebestelling en/of rituelen
- Attest van Belgische kiezer
- Uittreksel uit het bevolkingsregister
Attesten van het Departement Werk en Sociale Economie
Afschriften en uittreksels via de bevoegde stad of gemeente
- Afschrift of uittreksel van de akte van prenatale erkenning
- Afschrift of uittreksel van de akte van erkenning
- Afschrift of uittreksel van de akte van adoptie
- Afschrift of uittreksel van de akte van verklaring van naamskeuze
- Afschrift of uittreksel van de akte van betwisting vaderschap
- Afschrift of uittreksel van de akte van voornaamsverandering
- Afschrift of uittreksel van de akte van aanpassing van de registratie van het geslacht
- Afschrift of uittreksel van de akte van huwelijk
- Afschrift of uittreksel van de akte van echtscheiding
- Afschrift of uittreksel van de akte van overlijden
- Afschrift of uittreksel van de akte van Belgische nationaliteit
- Uittreksel uit het strafregister
- Afschrift of uittreksel van de akte van een levenloos geboren kind
- Afschrift of uittreksel van de akte van naamsverandering
Veelgestelde vragen
Mijn gegevens zijn niet correct. Hoe kan ik deze aanpassen?
Mijn Burgerprofiel toont gegevens die van verschillende bronnen afkomstig zijn. Het is mogelijk dat deze gegevens onjuist, verouderd of onvolledig zijn. Dit betekent dat de overheidsdienst die deze informatie beheert niet over correcte gegevens beschikt, of deze nog niet heeft kunnen verwerken.
Verkeerde voor- en/of achternaam
Door een probleem dat zich voordoet bij een achterliggende dienst en partner, worden mogelijks uw gegevens uit het rijksregister niet correct vertoond. Een oplossing is uitgewerkt die het mogelijk maakt om uw gegevens correct te vertonen in Mijn Burgerprofiel en ook andere overheidstoepassingen.
Aanpassing van fouten in andere gegevens
Om uw gegevens te laten aanpassen, moet u een verzoek indienen bij de bevoegde overheidsdienst om deze informatie te corrigeren. Deze dienst is verantwoordelijk om deze gegevens (na eventuele controle) aan te passen.
Hoe gaat u te werk?
- In de tab ‘Uw gegevens’ vindt u naast de informatie meestal een kleine blauwe informatieknop (klein blauw i-tje).
Indien u hier op klikt kunt u foute gegevens rechtstreeks melden door een formulier in te vullen, of krijgt u de (link naar) contactgegevens van de bevoegde dienst zodat u hen kan contacteren. - Voor foutieve gegevens waar deze informatieknopjes nog niet beschikbaar zijn, kunt u contact opnemen via de knop ‘Hulp nodig?’ rechtsboven. De medewerkers zullen u doorverwijzen naar de bevoegde overheidsdienst.
Hoe kan ik mij in- of uitschrijven voor e-mails? Hoe kan ik e-mails op een ander e-mailadres ontvangen?
In Mijn Burgerprofiel kunt u uw contactvoorkeuren beheren, waarbij u zelf aangeeft over welke dienstverlening u graag via e-mail op de hoogte blijft, en op welk e-mailadres.
Op de tab ‘Meldingen’ kunt u rechtsboven klikken op Inschrijven op updates en voorkeuren beheren ((opent in nieuw venster)). U kunt per dienstverlening het vinkje aanvinken als u e-mails wilt ontvangen, of uitvinken indien u geen e-mails wilt ontvangen. U kunt ook een e-mailadres ingeven waarop u deze e-mails wilt ontvangen, of het huidige e-mailadres vervangen door een nieuw e-mailadres.
Om e-mails te ontvangen over nieuwe eBox overheidsdocumenten, moet u Mijn Burgerprofiel eerst toestemming geven om te koppelen met de federale eBox. Dit kunt u doen op de tab ‘Documenten ((opent in nieuw venster))’, waar u opnieuw het vinkje moet aanvinken en een e-mailadres moet ingeven.
Waarom kan ik bepaalde attesten niet downloaden via Mijn Burgerprofiel?
Een burger kan in de tab Attesten en Vergunningen verschillende attesten, vergunningen, afschriften of uittreksels van aangesloten instanties gratis opvragen.
Echter in volgende gevallen lukt dit niet:
- Niet elke gemeente voorziet de mogelijkheid om attesten digitaal aan te vragen. In dat geval wordt u doorgestuurd naar de site van de gemeente waar u de contactgegevens kunt vinden om het attest ter plaatse aan het loket op te vragen.
- Ligt uw woonplaats of de bevoegde stad of gemeente in Brussel of Wallonië? Neem dan contact op met de stad of gemeente om het attest te verkrijgen.
- Niet alle attesten zijn via Mijn Burgerprofiel beschikbaar. Mijn Burgerprofiel is een groeitraject en probeert steeds meer overheidsattesten toe te voegen aan het overzicht.