De ambitie van het Verenigingsloket
Meer dan 90% van alle Vlamingen is lid van een vereniging en meer dan 50% is actief betrokken bij het organiseren ervan. Voor hen zet de Vlaamse overheid in op het verminderen van administratieve rompslomp bij de aanvraag van subsidies, vergunningen, materiaal ... Het resultaat is een makkelijk toegankelijk digitaal platform dat de overheidsdienstverlening en informatie aan verenigingen groepeert, digitaliseert en de toegang ertoe vereenvoudigt.
Eén toegangspoort
Het centrale vertrekpunt voor alle informatie en diensten:
- aanvraag van diensten en producten opstarten en opvolgen
- informatie en nuttige tips over fiscale, juridische en administratieve thema’s
Toegang tot overheidsdienstverlening over alle bestuursniveaus en dienstverleners heen:
- van gemeente, provincie, Vlaamse of federale overheid
- ook andere dienstverleners zoals koepels, (sport)federaties, UiT databank, gratis vrijwilligersverzekering en zo verder
- zoeken via thema of naam leidt naar de subsidie, attest, toelating, verplichting … die je nodig hebt, ongeacht wie dit uitreikt
Eén keer gegevens delen
Eenmalig registratie van verenigingsgegevens in de centrale databron voor verenigingen via
- data-uitwisseling met lokale besturen, Vlaamse entiteiten, federaties en koepels
- online registratieformulier op het Verenigingsloket door de vereniging zelf
Elke vereniging krijgt een ‘Verenigingscode’, een uniek zevencijferig nummer waardoor alle (overheids)dienstverleners de organisatie als ‘vereniging’ herkennen en dus
- eenvoudiger gepaste dienstverlening aanbieden
- reeds beschikbare gegevens in de centrale databron niet opnieuw opvragen
Eén overzicht van alle verenigingsinformatie
Via de rubriek ‘Mijn vereniging’ krijgt een vertegenwoordiger van de vereniging:
- overzicht van de eigen gegevens en historiek contactpersonen, actieve regio en sector,
- maar ook een overzicht van aanvragen, goedkeuringen, attesten uit het verleden …
- makkelijke manier om zelf de (contact)gegevens van de vereniging aan te passen zodat de juiste informatie steeds beschikbaar is voor overheden én het brede publiek
- transparantie over eventuele aanpassingen van de gegevens door anderen (bijvoorbeeld wijziging adres door het lokale bestuur)
Informatie en dienstverlening op maat
- Omdat de vereniging bekend is in de centrale databron weten aangesloten overheden in welke regio en sector de vereniging actief is en krijgt die overheidsdiensten en -producten te zien die voor de vereniging van toepassing zijn
- Geen overdaad aan informatie, enkel producten en diensten die echt bij de vereniging passen: een Gentse sportclub ziet bijvoorbeeld geen info over diensten waar ze geen gebruik van kan maken zoals cultuursubsidies of voorzieningen voor jeugdbewegingen
- Totaaloverzicht over de verschillende overheden heen, maar wel op maat van de vereniging: een toneelvereniging uit Aalst ziet tegelijk het aanbod van stad Aalst, departement Cultuur, Jeugd en Media, de Vlaamse zwemfederatie, informatie in de Uitdatabank …