Verkeersveiligheidsonderzoek
Verkeersveiligheidsonderzoek maakt deel uit van de overkoepelende doelstellingen voor een veilig verkeerssysteem en is specifiek opgenomen als maatregel in het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.
Doelstelling
Vlaanderen streeft een verkeersveiligheidsbeleid na dat gestuurd wordt vanuit en ondersteund wordt door onderzoek. Daarbij gebeurt prioritering in functie van de bestaande noden bij de uitvoering van het Vlaamse verkeersveiligheidsplan en bestaande kennisleemtes.
Historiek
Tot en met 2016 vond een groot deel van het beleidsondersteunend onderzoek plaats in het kader van de Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek. Voor verkeersveiligheid gebeurde dat meer specifiek door het Steunpunt Verkeersveiligheid. Daarna is beslist om voor verkeersveiligheid te gaan werken met een onderzoeksagenda.
Raamovereenkomst
Voor de uitvoering van het verkeersveiligheidsonderzoek in het kader van de onderzoeksagenda wordt vandaag gebruik gemaakt van een raamovereenkomst, die gesloten is voor een periode van 4 jaar.
De diverse partners die actief zijn op het vlak van verkeersveiligheid (o.a. vanuit de Taskforce Verkeersveiligheid, het Vlaams Forum voor de Verkeersveiligheid, …) kunnen voorstellen voor onderzoeksonderwerpen indienen bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Vanuit deze longlist van voorstellen wordt een shortlist van de meest prioritaire onderzoeksopdrachten geselecteerd.
Prioritering gebeurt in eerste instantie in functie van de bestaande noden bij de uitvoering van het verkeersveiligheidsplan en bestaande kennisleemtes, en dit binnen de grenzen van de beschikbare begrotingsmiddelen.
Lopend onderzoek
Status | Onderzoek | Type onderzoek | Uitvoerder |
Lopend | Onderzoek ‘fietsongevallen en traminfrastructuur’ | Toegepast onderzoek | Subsidie Reizigersbond vzw / De Lijn |
Lopend | Diepteonderzoek oorzaken fietsongevallen | Diepteonderzoek | VIAS institute |
Lopend | Evaluatie impact subsidie voor veilige schoolomgevingen | Evaluatie-onderzoek | Universiteit Hasselt (IMOB) |
Lopend | Impact van ladingzekering op de verkeersveiligheid in Vlaanderen | Toegepast onderzoek | VIAS institute |
Lopend | Effectevaluatie historische en dynamische gevaarlijke puntenlijst | Evaluatie-onderzoek | VIAS institute |
Uitgevoerd onderzoek
Onderzoeksthema: Opvolging verkeersongevallen in Vlaanderen
Voor de opvolging van de verkeersongevallen in Vlaanderen worden jaarlijks, bij het verschijnen van de nieuwe officiële verkeersongevallengegevens, analyserapporten opgemaakt door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Onderzoeksthema: Impact sensibiliseringscampagnes
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde(opent in nieuw venster) laat door een marktonderzoeksbureau onderzoek uitvoeren rond de sensibiliseringscampagnes. Bekijk de resultaten van gedragsbevragingen en de campagnes(opent in nieuw venster).
Onderzoeksthema: Rijopleiding
De vernieuwde rijopleiding voor het behalen van het rijbewijs categorie B werd geëvalueerd, zowel in zijn geheel als op niveau van 8 specifieke deelaspecten:
- Theorie-examen
- Ondersteuningsmiddelen
- Vormingsmoment
- Risicoperceptietest
- Extra manoeuvres
- Zelfstandig rijden
- Terugkommoment
- Verlengde oefenperiode
Download het eindrapport(PDF bestand opent in nieuw venster)
Onderzoeksthema verkeerslichtenregeling
In 2016 is het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)(opent in nieuw venster) gestart met de uitrol van het ‘Actieplan Verkeerslichten’. Het doel van dat actieplan is om de veiligheid en de doorstroming op kruispunten in het beheer van Vlaanderen te bevorderen. De lichtenregelingen worden maximaal conflictvrij ontworpen waarbij conflicten met kwetsbare weggebruikers zo veel mogelijk worden vermeden. Met de studie werd het effect dat de uitrol van dit plan heeft op de verkeersveiligheid geëvalueerd.
Download het eindrapport(PDF bestand opent in nieuw venster)
Onderzoeksthema snelheidsregime
In januari 2017 werd 70 km/u buiten de bebouwde kom op gewestwegen de norm in Vlaanderen. Met deze studie werd een analyse gemaakt van de impact van de invoering van die maatregel op de gereden snelheden en het aantal en de ernst van de ongevallen.
Download het eindrapport(PDF bestand opent in nieuw venster)
Eind 2022, een jaar na publicatie van het afwegingskader voor het bepalen van snelheidsregimes in de bebouwde kom, werd een bevraging naar de toepassing van de snelheidslimieten tot 30 km/u en lager bij de lokale besturen uitgevoerd. De bevraging bevatte ook enkele vragen naar de toepassing van trajectcontroles. Een analyse werd uitgevoerd op de ontvangen antwoorden.
Download het eindrapport(PDF bestand opent in nieuw venster)
Historisch overzicht van studies
- Fietsongevallen in landelijk gebied (2014) – deel 1(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Fietsongevallen in landelijk gebied (2014) – deel 2(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Snelheidscamera’s en trajectcontrole op Vlaamse autosnelwegen. Evaluatie van het effect op snelheidsgedrag en verkeersveiligheid (2014)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Blind Spot Accident Causation (BLAC). Multidisciplinair diepteonderzoek naar ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers in Oost- en West-Vlaanderen (2012) (PDF bestand opent in nieuw venster)
- Belgian Accident Research Team. Pilootproject multidisciplinair diepte-onderzoek van ongevallen met vrachtwagens in Oost- en West-Vlaanderen (2010) (PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verkeersveiligheid op vrije tram- en busbanen (2009)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Onderzoek in het kader van het Steunpunt Verkeersveiligheid(opent in nieuw venster)